Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

09.07.2019

Recensie Anna

door Chris Craps

De Frans regisseur Luc Besson heeft de laatste twintig jaar geen behoorlijke film meer gemaakt. De reden? Hij is een luie scenarist die geen research doet en redeneert als een aan stripverhalen verslaafde puber. Na het falen van zijn doodsaaie blockbuster Valerian and the City of a Thousand Planets en de imagoschade die hij opliep na enkele #MeToo-beschuldigingen probeert hij nu een comeback te maken met een spionagefilm die een duf doorslagje van zijn hitfilm Nikita blijkt.

1990, op het einde van de Koude Oorlog. De Russische Anna (supermodel Sasha Luss) reist naar Parijs om het er te maken op de catwalk, maar dat blijkt slechts een smoes. Ze werkt immers als hitwoman voor de KGB. Dat zit haar echter dwars omdat het een kwestie van tijd is voordat de CIA haar op het spoor komt.

Je kunt het Besson natuurlijk niet kwalijk nemen dat hij zijn eigen werk tracht te finetunen. Hij heeft zelfs inspanningen gedaan om een meer gesofisticeerde narratieve structuur te bedenken dan die van Nikita. Het probleem is echter dat zijn aanpak zo subtiel is als een tweet van Trump. Maar goed, we weten ondertussen dat Besson louter ontspannende onzin maakt en in vergelijking met zijn onfrisse Taken-trilogie, kun je zelfs stellen dat Anna af en toe vermakelijk is.

Dat entertainende wordt echter ondergraven door alle dialoogscènes waarin de hoofdactrice opduikt. Luss ziet er best fraai uit, maar ze kan voor geen meter acteren. Luke Evans kan dat wél, maar worstelt als Anna’s mentor met een Russisch Engels dat uiteindelijk als Braveheart-Schots klinkt. Cillian Murphy als zijn Amerikaanse evenknie heeft wat meer geluk met zijn rol, maar de motivatie van zijn personage slaat dan weer nergens op van zodra hij hij Anna beter leert kennen.

Als er iets memorabel is aan Anna, dan is dat het acteerwerk van Helen Mirren. Ze vertolkt Anna’s kettingrokende KGB-overste als een hilarisch eerbetoon aan superfeeks Rosa Klebb uit de Bond-film From Russia with Love. Ze steelt de show in al haar scènes en doet zelfs geloven dat Anna iets had kunnen worden als Besson het script had overgelaten aan getalenteerde komediescenaristen zoals Shane Black (The Nice Guys) of Andrew Davies (House of Cards). En desnoods Liam Neeson met een pruik had gecast als Anna.

>>Klap

Luc Besson imiteert met deze spionagefilm zijn eigen Nikita. Supermodel Sasha Luss vertolkt een huurmoordenares van de KGB die op het einde van de Koude Oorlog de speelbal wordt van de twee kampen. Bessons antwoord op Salt en Red Sparrow.

Regie Luc Besson
Cast Sasha Luss, Helen Mirren, Luke Evans
Speelduur1u58
Vanaf 10 juli in de bioscoop