14.01.2020

Recensie Adoration

In Gun Crazy (1950) wordt een wat onevenwichtige jongeman smoorverliefd op een femme fatale. Dergelijke amour fou-verhalen eindigen meestal met een moord – en vaak meer dan een – ook al blijven de protagonisten tot op het laatste moment van elkaar houden. In de filmgeschiedenis zijn er tal van cineasten die dat soort wilde romance een geweldige basis vonden voor een sterk drama. De Brusselse cineast/cinefiel Fabrice Du Welz (Calvaire) geeft er in Adoration een originele draai aan: de protagonisten zijn twee adolescenten die schipperen tussen jeugd en volwassenheid.

Jusqu’à la garde-acteur Thomas Gioria kruipt in de huid van de veertienjarige Paul die samen met zijn moeder in een bijgebouw van een psychiatrische instelling woont. Hoewel hij moet wegblijven van de patiënten, raakt de jongen gefascineerd door zijn leeftijdsgenoot Gloria. Zij beweert dat ze geïnterneerd werd op vraag van haar louche oom en vraagt de goedgelovige Paul om haar te helpen. Na een incident beginnen de twee aan een compleet onvoorspelbare trip.

De premisse mag dan wel niet bijster origineel zijn, Du Welz maakte interessante filmische keuzes die indruisen tegen de hyperrealistische neigingen van de hedendaagse cinema. Zo bekijkt hij de gebeurtenissen bijna volledig vanuit het standpunt van Paul, die je zou kunnen beschouwen als een iets oudere versie van het jongetje uit The Night of The Hunter. De al dan niet bewuste referenties naar die expressionistische klassieker geven bovendien aan dat je de film kunt plaatsen in een sprookjeswereld.

Halverwege besef je dat het nooit goed kan komen met het jong koppeltje, toch heeft Du Welz een verrassende finale in petto die helaas tussen twee stoelen valt. Door het neutrale en ietwat open einde voelt de film misschien wel afgerond aan, maar het verhaal allesbehalve.

De Brusselse cineast Fabrice Du Welz geeft via een verhaal van een adolescent die verliefd wordt op een schizofreen meisje een persoonlijke twist aan het amour fou-drama. Schippert tussen Gun Crazy, The Night of the Hunter en Les amants criminels.

Regie Fabrice Du Welz
Cast Thomas Gioria, Fantine Harduin, Benoît Poelvoorde
Speelduur 1u38