04.02.2020

Recensie Adam

Adam pronkt niet met zijn feministisch boodschap zoals sommige andere films dat recent deden, maar als er een film is die een oprecht en doordacht eerbetoon brengt aan de vrouw en het moederschap, dan is het dit bescheiden drama van de debuterende cineaste Maryam Touzani wel.

De film vertelt het verhaal van drie vrouwen in Casablanca: een achtjarig meisje, haar norse mama en een aanstaande moeder die toevallig in hun leven komt. De film opent met de zwangere Samia (Nisrin Erradi) die wat doelloos in de straten rondzwerft. Abla (Lubna Azabal), de uitbaatster van een broodjeskraam, besluit tegen haar zin de vrouw een nacht te laten logeren. Onder invloed van dochter Warda blijft Samia wat langer en begint ze mee in het kraam te helpen. Tijdens de samenwerking komen de individuele problemen van de vrouwen aan de oppervlakte.

Touzani’s film focust in de eerste plaats op de interactie tussen de personages en heeft dan ook meer weg van een karakterstudie dan van een door conflicten gestuurd drama. Al snel beginnen de twee volwassen vrouwen immers te beseffen dat hun tegengestelde persoonlijkheden mekaars oplossing zijn voor de innerlijke strijd die hen parten speelt. Het dochtertje functioneert daarbij als katalysator.

De cineaste koos voor een eenvoudige, rechtlijnige structuur en een rustig, bijna kabbelend ritme, maar de complexiteit van de personages en de vertolkingen van Erradi en vooral Azabal houden het geheel fris en boeiend. Geleidelijk legt Touzani de verschillende lagen van de twee karakters bloot, waardoor het einde minder voorspelbaar is dan je aanvankelijk denkt. Het is een hele prestatie dat Touzani daarbij enorm veel thema’s aansnijdt: moederschap, solidariteit onder vrouwen, de vrees om ouder te worden, de angst voor de toekomst, de rol van een kind binnen een gezin, het in vraag stellen van het traditionele gezin en het verwerken van een pijnlijk verleden.

Op geen moment vervalt Touzani in clichés en je ben dan ook tijdens de eindgeneriek verrast dat zo’n kleine film – waarin de drie personages amper de woonst verlieten – zoveel rijkdom te bieden had. Een must-see voor al wie eens een eerlijke feministische film wil zien.

In Maryam Touzani’s bescheiden debuut geeft een wat verbitterde uitbaatster van een broodjeskraam in Casablanca een zwangere vrouw onderdak. Onder invloed van een kind ontdekken de vrouwen in mekaar een zielsgenoot. Deze Marokkaans-Frans-Belgische tegenhanger van het Amerikaanse Passion Fish steunt op complexe personages en een sterke vertolking van Lubna Azabal.

Regie Maryam Touzani
Cast Lubna Azabal, Nisrin Erradi, Douae Belkhaouda
Speelduur 1u38