08.01.2020

Recensie 21 Bridges

Black Panther-acteur Chadwick Boseman kruipt in 21 Bridges in de huid van Andre Davis, een NYDP-agent die twee cop killers moet klissen. Davis kreeg de opdracht omdat hij een ‘eerst schieten, dan pas vragen stellen’-reputatie heeft. Hij laat de 21 bruggen rond Manhattan afsluiten om de criminelen in het nauw te drijven, maar dan ontdekt hij dat er meer aan de hand is.

Het boeiendste aan 21 Bridges is het spannende concept dat regisseur Brian Kirk (Game of Thrones, Boardwalk Empire) bijna tachtig minuten volhoudt. De prent is in principe een non-stop chase movie à la seventies-klassiekers The French Connection en The Taking of Pelham One Two Three, maar dan met een insteek die Sidney Lumet, dé regisseur van gelaagde politiefilms als Serpico en Dog Day Afternoon, prikkelend zou hebben gevonden. Kirk schildert net zoals Lumet zijn personages met grijze kleuren. Zo blijkt dat Davis’ Dirty Harry-imago niet helemaal strookt met de werkelijkheid en dat de criminelen in de eerste plaats getroebleerde oorlogsveteranen zijn.

Spijtig dat het chase movie-concept niet tot de allerlaatste scène doorgetrokken wordt. Bovendien valt de film op het einde van de tweede akte een beetje stil en voel je dat de regisseur en zijn scenaristen niet goed wisten hoe ze hun verhaal moesten afronden. 21 Bridges blijft echter overeind als een intrigerende politiefilm met een degelijke cast en sfeervolle fotografie van Paul Cameron (Collateral, Man on Fire).

Game of Thrones-regisseur Brian Kirk gaat Sidney Lumet achterna met deze New York-thriller waarin agent Chadwick Boseman de 21 bruggen rond Manhattan laat afsluiten om twee cop killers te vatten. Een neefje van The French Connection, The Taking of Pelham One Two Three en Prince of the City.

Regie Brian Kirk
Cast Chadwick Boseman, Sienna Miller, J.K. Simmons
Speelduur 1u39