22.11.2022

Pinocchio: Guillermo del Toro tekent voor beste verfilming sinds Disneyklassieker (recensie)

Wat kon Mexicaan Guillermo del Toro nog toevoegen met zijn Pinocchio na de recent adaptaties door Italiaan Matteo Garrone en Amerikaan Robert Zemeckis? Veel, zo blijkt. De oorspronkelijke vrees dat we nog maar eens het aan gevoelige tienjarige kinderen aangepaste klassieke verhaal van Carlo Collodi gingen voorgeschoteld krijgen, was ongegrond. Del Toro heeft het verhaal in zijn stopmotionfilm helemaal naar zijn hand gezet.

De cineast kreeg het project eerst niet gefinancierd. Mogelijk vond men zijn aanpak te drastisch, want del Toro heeft opvallend veel van het originele verhaal geschrapt, herwerkt en aangevuld. Zo verplaatste hij de actie naar het Italië van Benito Mussolini en gaf hij Geppetto een hele voorgeschiedenis mee. De vos, de kat en de theaterbaas werden samengesmolten tot één personage en in plaats van de fee duiken er twee magische wezens op. De opvallendste ingreep is echter de toevoeging van een sequens rond een opleidingskamp voor jonge fascisten en het schrappen van de Pleziereiland-scènes.

Toch hebben del Toro en zijn coscenaristen de geest van het originele verhaal weten te bewaren. Pinocchio is nog steeds het verhaal van een wezen dat leert dat zelfopoffering voor je geliefden het nobelste is wat er bestaat. Dat wordt nu echter op een andere manier verteld. Ronduit geniaal is de beslissing van del Toro om parallellen te trekken tussen een houten beeld van Jezus en Pinocchio. Het klinkt dwaas en absurd, maar wanneer je de film ziet, werkt het.

Ook Pinocchio binnen een fascistische context – als houten pop lijkt hij voor de Zwarthemden de ultieme soldaat – is een heel slim idee. Del Toro heeft dus door het verhaal te deconstrueren en terug op te bouwen de beste Pinocchio-adapatie sinds de Disneyklassieker uit 1940 gemaakt. Meer nog: de expressionistische look van de stopmotionanimatie maakt de film ronduit uniek.

Sommigen zullen zeggen dat de film wat te donker is voor een familiefilm, maar kinderen kunnen tegenwoordig tegen een stootje. Ga dit zien!

Guillermo del Toro adapteerde Pinocchio in een stopmotionfilm waarind de actie verplaatst wordt naar fascistisch Italië. In tegenstelling tot de recente live action-remake van Disney door Robert Zemeckis zet del Toro het verhaal van Carlo Collodi helemaal naar zijn hand. Voor de fans van geïnspireerde animatiefilms zoals Coraline en The Corpse Bride

Regie Guillermo del Toro en Mark Gustafson
Cast Ewan McGregor, Tilda Swinton, Christoph Waltz
Speelduur 1u54