05.07.2022

Peter von Kant: François Ozon remixt én analyseert Rainer Werner Fassbinder (recensie)

François Ozon koestert een grote bewondering voor het werk van Rainer Werner Fassbinder. In 2000 maakte hij met Gouttes d’eau sur pierres brûlantes een filmversie van Tropfen auf heiße Steine, een theaterstuk van de Duitse meester. Meer dan twintig jaar later waagt hij zich met Peter von Kant aan een nieuwe versie van Die bitteren Tränen der Petra von Kant (1972). Met succes.

Het Fassbinder-toneelstuk en -film hebben het over de tirannieke modeontwerpster Petra von Kant (Margit Carstensen) die smoorverliefd wordt op een vrouw (Hana Schygulla). Haar obsessie om haar geliefde te bezitten, stort haar echter in het ongeluk. Ozon behield het verhaal, maar maakte van het hoofdpersonage een mannelijke regisseur. Hij had immers het gevoel dat Die bitteren Tränen der Petra von Kant een zelfportret van Fassbinder was.

Door die genderswitch komt Ozon veel dichter bij de mens Fassbinder en analyseert hij tezelfdertijd zijn liefde voor cinema. Tegelijk verklaart de film op een manier waarom de populairste Duitse cineast van de jaren 70 zichzelf op 37-jarige leeftijd vernietigde. Voor Fassbinder-fans is Peter von Kant dan ook warm aanbevolen. Meer nog, de film zou verplichte kost moeten zijn voor studenten die zich verdiepen in het oeuvre van de Duitse regisseur. Als er iemand de pijn en kunst van Fassbinder begrepen heeft, dan is het Ozon wel.

Dat Peter von Kant als een Fassbinder-doorlichting werkt, is eveneens te danken aan Denis Ménochet, de uitstekende karakterspeler die vooral bekend werd als de landbouwer uit de intro van Inglourious Basterds van Quentin Tarantino. Hij speelde tot voor kort vooral bijrollen, zoals die van Johan Bruyneel in The Program en de collega van Léa Seydoux’ gevangenisbewaker in The French Dispatch. Daar zou echter wel eens een eind aan kunnen komen dankzij zijn prachtprestatie hier.

Peter von Kant is echter niet voor iedereen. De film voelt theatraal en claustrofobisch aan – in feite werd er in één enkele ruimte gefilmd – en vraagt voor een beetje empathie voor een wreedaardig varken dat andere mensen uitbuit.

De Franse topcineast François Ozon geeft een eigenzinnige draai aan Fassbinders liefdestragedie Die bitteren Tränen der Petra von Kant door het gender van de belangrijkste rollen te switchen. Denis Ménochet schittert als het monsterlijke titelpersonage, waar Fassbinder zelf model voor stond.

Regie François Ozon
Cast Denis Ménochet, Isabelle Adjani, Hanna Schygulla
Speelduur 1u25