20.10.2023
Palmares 50e Film Fest Gent onthuld
De verraderlijke tragikomedie Los delincuentes van de Argentijnse regisseur Rodrigo Moreno heeft de Grand Prix voor Beste Film gewonnen op de 50ste verjaardagseditie van Film Fest Gent. De Internationale Jury was onder de indruk van het unieke ritme en de heerlijke absurditeit van Moreno’s entertainende langspeler. De debuterende filmcomponist Jerskin Fendrix ontving de Georges Delerue Award voor Beste Originele Muziek dankzij zijn opvallende score voor Poor Things, de nieuwste creatieve uitspatting van Yorgos Lanthimos. Nog in de Officiële Competitie ging een Special Mention naar de acteurs Greta Lee, Yoo Teo en John Magaro voor hun performances in Past Lives van Celine Song.
Grand Prix voor Beste Film
Vrijdagavond, 20 oktober, is de Officiële Competitie van de 50ste editie van Film Fest Gent tot haar einde gekomen met een awardceremonie gevolgd door de vertoning van de slotfilm The Boy and the Heron(Hayao Miyazaki). Een ongelooflijk diverse line-up van twaalf films, waaronder vijf langspeeldebuten, zorgde voor een mooie strijd, overschouwd door de Internationale Jury. Deze bestond dit jaar uit Sébastien Lifshitz (Jury President), Lukas Dhont, Anne Dorval, Jessica Kiang, Jacqueline Lentzou, Juanita Onzaga en Colin Stetson.
De jury besliste uiteindelijk om de Grand Prix voor Beste Film uit te delen aan de speelse, meanderende en atypische “heist movie” Los delincuentes. In Rodrigo Moreno’s milde misdaadkomedie vol plottwists neemt een Argentijnse bankbediende het risico van zijn leven, wanneer hij besluit de bank waar hij werkt te beroven. Het leidt tot een verrassende reis doorheen eclectische episodes. Los delincuentes is de eerste Argentijnse film die de Grand Prix wint op Film Fest Gent.
De motivatie van de jury: “De oorzaak van veel ellende in het moderne leven is dat we getraind zijn om zoveel te willen, terwijl we eigenlijk zo weinig nodig hebben. Onze politieke en tegelijk enorm vermakelijke winnaar droomt van een revolutie tegen dit systeem. Zoals alle dromen is deze film vreemd en surrealistisch, vol ondeugendheid, melancholie en onverwachte waarheden. Het unieke ritme waarin het banale en alledaagse worden opgetrokken tot een toonhoogte van heerlijke absurditeit zorgt voor een eigenaardige heist movie. Eentje die met een scherp, speels gevoel voor humor duidelijk maakt dat het geen diefstal is als je terugsteelt wat al van jou is. Van het kleinste motief tot het grootste gebaard herinnert deze subversieve, provocerende en grappige film ons eraan hoe bevrijding eruitziet, omdat ook de film zelf vrij is. Vrij van de oude regels. Vrij om de heuvels in te trekken van de oneindige mogelijkheden van cinema. Vrij om zijn taal opnieuw uit te vinden, net zoals zijn stuntelende personages zichzelf opnieuw uitvinden. Een geïnspireerde jury kent de Grand Prix voor Beste Film unaniem toe aan Rodrigo Moreno’s Los delincuentes.”
Georges Delerue Award voor Beste Originele Muziek
Muziek zit ingebakken in het DNA van Film Fest Gent. Elk jaar heeft de Officiële Competitie een focus op de impact van muziek en geluid op film. Daarom is de Georges Delerue Award voor Beste Muziek of Sounddesign een van de belangrijkste prijzen op het festival. De jury, waarin ook componist & saxofonist Colin Stetson zetelde, gaf de Georges Delerue Award voor Beste Originele Muziek aan Jerskin Fendrix voor zijn score voor Poor Thingsvan regisseur Yorgos Lanthimos. Het is de allereerste filmscore van Jerskin Fendrix.
De jury: “Zelden kom je in cinema een score tegen die niet alleen de vertelling ondersteunt, maar ook zelf een verteller is. Dit is muziek die het avontuur niet schuwt, die trots en gedurfd is, teder en vol grappen. Ze knipoogt naar de geschiedenis en herinnert ons aan de stille film, die allesbehalve stil was. En ze geeft commentaar op de moderniteit, vooral op hoe vrouwen en mannen – die arme, arme dingen – vandaag de dag nog steeds met elkaar worstelen over controle en bevrijding. Binnen deze score is er zwart en wit, naast alle kleuren van de regenboog en paar die alleen bestaan in je wildste verbeelding. Er zijn passages die je laten lachen en huilen op hetzelfde moment. En er zijn delen die, net als onze dappere heldin, dansen alsof ze nog maar net het plezier van voeten hebben ontdekt. Met metaforische instrumenten als volwassenheid en de instincten van de kindertijd evolueert deze score van naïviteit naar wijsheid, terwijl het nooit het duizelingwekkende plezier verliest van gewoon te leven. De Georges Delerue Award voor Beste Originele Muziek gaat naar Jerskin Fendrix voor zijn score voor het fantastische Poor Things van Yorgos Lanthimos.”
Special Mention in Officiële Competitie
Een sterke Officiële Competitie met memorabele acteerpresaties van zowel nieuw talent als ervaren acteurs zorgde ervoor dat de jury een Special Mention uitreikte. De zeven juryleden werden geraakt door de prestaties van Greta Lee, Yoo Teo en John Magaro in Past Lives, het semi-autobiografische debuut van Celine Song. Past Lives capteert de melancholie van gemiste (en gewonnen) kansen en wordt nu al getipt als kanshebber voor de Oscars volgend jaar.
De jury: “In een uitzonderlijk sterke competitie willen we een trio van acteurs uitlichten dat ons enorm heeft ontroerd. De acteurs creëren een perfect uitgebalanceerd portret, niet van een clichématige driehoeksverhouding, maar van mensen die – ondanks ambitie, ego’s en culturele afstand – alle verschillende soorten liefde die iemand voor een ander kan voelen, proberen uit te dragen. Als erkenning voor de delicate en moeilijke oefening van het belichamen van personages die in een baan om elkaar heen draaien en elk hun eigen zwaartekracht hebben, kent de jury een Special Mention toe aan Greta Lee, Yoo Teo en John Magaro, de hoofdrolspelers van Celine Songs bloedmooie film Past Lives.”
Terence Davies ontvangt postuum Joseph Plateau Honorary Award op 50ste editie Film Fest Gent
Op de 50ste verjaardagseditie van Film Fest Gent heeft de Britse regisseur Terence Davies een postuum Joseph Plateau Honorary Award ontvangen, een prijs die de grote impact erkent van zijn decennialange carrière op publieken wereldwijd. Davies zou in Gent aanwezig zijn om er zijn werk te vieren, maar overleed op 7 oktober thuis na een korte ziekte. Passing Time, zijn bijdrage aan Film Fest Gents 2×25-project (waarvoor 25 filmmakers zich lieten inspireren door 25 componisten), was Davies’ allerlaatste kortfilm.
Voorafgaand aan een vertoning van Terence Davies’ gevierde klassieker Distant Voices, Still Lives (1988) eerde Film Fest Gent de belezen dichter van de Britse cinema met een Joseph Plateau Honorary Award. Het festival heeft dan ook dierbare herinneringen aan zijn twee bezoeken aan FFG (in 1996 en in 2016) en aan de persoonlijke films die hij keer op keer afleverde. Herinnering en geschiedenis stonden centraal in het werk van Terence Davies en daarom wilde het festival tijdens zijn 50ste editie de filmmaker vieren samen met een publiek dat zoveel heeft gekregen van de in Liverpool geboren verhalenverteller.
Ter nagedachtenis aan de regisseur vertoonde FFG op de openingsavond én vlak voor de screening van zijn onbetwistbare meesterwerk Distant Voices, Still Lives, de kortfilm Passing Time, Davies’ bijdrage aan het 2×25-project waarvoor hij zich liet inspireren door de muziek van componist Florencia Di Concilio. James Dowling, producent en cinematograaf van Passing Time, nam de Joseph Plateau Honorary Award in ontvangst namens Terence Davies en praatte voor aanvang van film uitgebreid met het publiek en met Florencia Di Concilio over het maken van Davies’ laatste kortfilm.
Passing Time werd opgenomen in de buurt van de woonst van Davies in Essex en bestaat uit slechts één shot met op de soundtrack de stem van de regisseur die een zelfgeschreven gedicht voordraagt. “There is a place called Silence where no hope or harm can be.” Ook zijn testamentfilm is net zo transcendent en raak als zijn andere.