Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vorige week bracht Netflix de dure scififilm The Electric State uit. De kijkcijfers vallen tegen, aangezien het een budget had van maar liefst 320 miljoen dollar.

De film van Joe en Anthony Russo, met Millie Bobby Brown en Chris Pratt, kreeg eerder slechte recensies, het publiek was iets positiever. De film behaalde in de eerste week slechts 25,2 miljoen weergaven.

Ter vergelijking een paar andere startcijfers: Jeremy Saulniers Rebel Ridge (31,2m), de J-Lo-scififilm Atlas (28,2m) en Red Notice (75,6m).

Jon Favreau’s The Mandalorian & Grogu lijkt de goedkoopste Star Wars-film te worden sinds de verkoop van de franchise door George Lucas na Revenge of the Sith.

De film heeft een budget van 166,4 miljoen dollar, waarvan 21,75 miljoen dollar werd teruggekregen door belastingvoordelen. Dit is iets meer dan de helft van de duurste Star Wars-film, The Last Jedi, die zo’n 317 miljoen dollar kostte.

De internationale recensies voor Disneys live action Snow White variëren sterk, met zowel positieve als negatieve reacties. Een overzicht:

  • David Rooney, The Hollywood Reporter: “Hoewel de film het typische vrouwelijke empowerment-thema volgt dat tegenwoordig bijna verplicht is in sprookjesherwerkingen, weet Zegler alles overtuigend en met gevoel te verkopen.”
  • Amy Nicholson, The LA Times: “Een fascinerende case study over de tegenstrijdigheden van de tijd waarin we leven – als een magische spiegel die de spanningen van onze samenleving weerspiegelt.”
  • Kate Erbland, Indiewire: “Hoewel de film niet altijd naadloos in elkaar zit, is hij veel vermakelijker dan je zou denken. Een geestige en zoete draai aan het klassieke verhaal die lof verdient voor de balans tussen noodzakelijke vernieuwingen en liefde voor traditie.”
  • Jacob Oller, AV Club: “Een verwarrende update van een klassieker die zo teerde op elegantie en schoonheid. Hoofdrolspeler Rachel Zegler is duidelijk een talent te midden van de chaos.”
  • William Bibbiani, The Wrap: “Er is niets mis met Disneys live action remake dat niet opgelost zou kunnen worden door hem 26 minuten korter te maken, 88 jaar geleden en in handgetekende animatie.”
  • Peter Bradshaw, The Guardian: “De anders respectabele Zegler en antagonist Gal Gadot worden gedwongen om hun rollen mechanisch te spelen, wat leidt tot de saaiste vertolkingen van hun carrières.”
  • Tim Grierson, Screen: “Het scenario is eentonig en levert nooit de slimme opmerkingen of ijzige dreiging die de slechterik tot een geduchte vijand maken. Opnieuw een voorbeeld van een verspild potentieel.”
  • Kevin Maher, The Times: “Een nieuw dieptepunt op het vlak van culturele vernieling van een 102 jaar oud entertainmentbedrijf dat zijn eigen klassiekers met een bittere blik bekijkt.”
  • David Fear, Rolling Stone: “Deze Snow White is misschien niet de slechtste live action update van een geanimeerde klassieker, maar het is wel de saaiste.”