Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

In deze documentaire draait alles rond het besluit van Frankrijk om 26 kunstwerken uit het koninkrijk Dahomey – het huidige Benin – terug te sturen naar hun land van herkomst. De historische artefacten werden in 1892 gestolen door soldaten van het Franse koloniale leger. Onder de werken bevinden zich een troon en een beeld van een van de voormalige koningen.

De Frans-Senegalese cineaste Mati Diop, bekend van het in Cannes bekroonde Atlantique, wil met Dahomey iets vertellen over cultureel erfgoed, kolonialisme en de ziel van een land. De film is echter minder bijzonder dan je zou verwachten van een Gouden Beer-winnaar – veel betekent die prijs trouwens niet, aangezien de Berlinale al jaren te wensen overlaat qua kwalitatieve programmatie.

Dat wil niet zeggen dat je Dahomey moet negeren. Hij laat zich vlotjes bekijken met zijn speelduur van nog geen zeventig minuten. Bovendien werkt Diops hoogst originele insteek om de kunstwerken een stem te geven wonderwel. Het interessantste deel is echter een discussie onder universiteitsstudenten die zich vragen stellen bij de teruggave van de artefacten – er werden immers maar 26 van de 7000 kunstwerken teruggegeven. Jammer genoeg blijven echte antwoorden uit.

Dahomey is inhoudelijk zo mager dat in vergelijking de historische Hollywoodactiefilm The Woman King – over het amazoneleger van het antieke Benin – een schat aan informatie biedt over het toenmalige koninkrijk, zelfs al wordt er een loopje genomen met de feiten. Diops film is nog het best op zijn plaats als aanzet tot een grotere discussie over kolonialisme.

>>Klap

Atlantique-cineaste Mati Diop reflecteert in deze Gouden Beer-winnende documentaire over de impact van Frankrijks teruggave van 26 kunstwerken van het voormalige koninkrijk Dahomey. Een eenvoudig opgebouwde film met een fictie-element die vooral een modern arthousepubliek zal aanspreken.

Regie Mati Diop
Cast artefacten van het Koninkrijk van Dahomey, studenten van de Universiteit van Abomey-Calavi in Benin
Speelduur 1u07
Vanaf 25 september in de bioscoop

Het nieuwe academiejaar begint, en niet alleen in de klaslokalen! Ook De Cinema trapt het seizoen af met een inspirerende lessenreeks filmgeschiedenis onder leiding van Wouter Hessels. Voor filmliefhebbers en cinefielen is dit dé kans om de wereld van de zevende kunst op een diepgaande manier te ontdekken – én dat voor een democratische prijs met onze nieuwe FILM CLASS PASS.

Samen met filmhistoricus en docent Wouter Hessels nemen we je mee op een reis doorheen de filmgeschiedenis. Tijdens deze toegankelijke lessenreeks gaan we van de vroege pioniers van het witte doek naar de Gouden Periode van Hollywood, passeren we langs de Nouvelle Vague, Latijns-Amerikaanse cinema en de Tsjechoslowaakse New Wave om tot de hedendaagse Europese films te komen.

‘De filmkunst is geboren in 1895 en is, ondanks herhaaldelijke doodverklaringen, nog altijd springlevend,’ vertelt Wouter Hessels. ‘Tijdens de 16 geïllustreerde lezingen gaan we dieper in op de belangrijke stromingen, films en filmmakers die de geschiedenis en de actualiteit van de zevende kunst hebben bepaald. Elke lezing wordt aanschouwelijk gemaakt door een aansluitende film, vertoond in een echte filmzaal.’

Ontdek de volledige lessenreeks

Het feministische filmcollectief Girls on Film presenteert naast maandelijkse screenings in De Cinema nu ook een parallel lopende podcastreeks, die naast de najaarsprogrammatie online wordt gezet om meer achtergrondinformatie over de films en gastsprekers aan te bieden.

Tijdens de filmvertoningen wordt er al een beknopte introductie gegeven in gesprek met de gastspreker, maar in deze podcast wordt er uitgebreid de tijd genomen om extra achtergrondinformatie te bieden over de film, de thematiek en de persoonlijke connectie met het onderwerp.

De podcast is gratis te beluisteren en afleveringen worden binnen de week na elke Girls on Film-filmvertoning beschikbaar gesteld. In de eerste aflevering gaat het collectief in gesprek met Anemone Valcke over The Florida Project.

Met een pak nieuwe stemmen, hoopgevende films over afscheid en herdenken en intrigerende films waar feiten en fictie over elkaar heen tuimelen, geeft het programma van de 51ste editie van Film Fest Gent blijk van een avontuurlijke vitaliteit. Op het festival – dit jaar van 9 tot 20 oktober 2024 – wordt met Eno voor het eerst een generatieve film vertoond en ontvangen actrice Emily Watson en regisseur Michel Khleifi een Joseph Plateau Award. 

Uit de internationale filmwereld ontvangt Film Fest Gent in 2024 vele acteurs en regisseurs, onder wie Emily Watson, Eileen Walsh, Zara Devlin, Adèle Exarchopoulos, François Civil, Benoît Poelvoorde, Ariane Labed, Noémie Merlant en Miguel Gomes. Ook lokaal talent zal nieuwe filmprojecten komen voorstellen, onder wie Tim Mielants (Small Things Like These), Dimitri Verhulst (Waarom Wettelen), Christina Vandekerckhove (Milano), Ish Ait Hamou en Monir Ait Hamou (BXL), en Leonardo van Dijl (Julie zwijgt). In hun kielzog komen vele Belgische acteurs en actrices mee naar de rode loper en voor Q&As voor of na de film. 

Film Fest Gent-programmadirecteur Wim De Witte is bijzonder fier dat hij de festivaleditie kan openen met Small Things Like These, de derde film van Tim Mielants, in aanwezigheid van Mielants zelf en de vrouwelijke castleden Emily Watson, Eileen Walsh en Zara Devlin. Zonder het ooit bij naam te noemen, gaat deze indringende en bijzonder mooi gefotografeerde film over het schandaal van de Ierse Magdalena Sisters die zich “ontfermden” over ongehuwde moeders. Het intieme drama is gebaseerd op het gelijknamige boek van Claire Keegan en volgt hoe het rustige bestaan van de kolenhandelaar Bill Furlong (Oscarwinnaar Cillian Murphy) op een geheim stoot in het plaatselijke klooster, geleid door Sister Mary (Emily Watson). De ontdekking plaatst hem in een moeilijk parket en dwingt hem te luisteren naar het oorverdovende stilzwijgen van een stadje dat gebukt gaat onder de verstikkende invloed van de katholieke kerk.

Volgens Wim De Witte is “het een droomscenario om ons festival te kunnen openen met een internationale productie waar veel lokaal talent voor o.a. regie, camera, muziek, montage aan meewerkte”. Emily Watson, die voor haar rol als moeder-overste op de Berlinale de Zilveren Beer voor de beste vertolking in een bijrol kreeg, komt naar Gent. Ze krijgt bij deze gelegenheid tijdens de openingsavond een Joseph Plateauprijs. 

Wim De Witte en co-programmator Michiel Philippaerts selecteerden samen met een uitgebreid selectiecomité voor de 51ste festivaleditie 95 langspeelfilms, en 29 kortfilms uit meer dan 1500 spontaan ingezonden en gescoute films van onder meer Berlijn, Cannes, Locarno, Telluride en Toronto. Daarbij horen niet alleen de openingsfilm van Berlijn maar ook de Gouden Palm van Cannes, Anora van Sean Baker, en de Gouden en Zilveren Leeuw van Venetië, respectievelijk The Room Next Door van Pedro Almodóvar en Vermigliovan Maura Delpero. Het Classics programma (onder meer gecureerd door voormalig artistiek directeur Patrick Duynslaegher) en het VIDEODROOM programma voegen nog eens 26 langspeelfilms toe aan het programma.

Om het kiezen te vereenvoudigen deelt Film Fest Gent zijn programma onder in secties met daarnaast nog tags. Die tags bezorgen de films een label waardoor het publiek de film beter kan plaatsen en een film kan meerdere tags krijgen. Voorbeelden van tags zijn Explore Zone, Plus Parcours, On the Edge, LGBTQIA+, Masters, New Voices, of – nieuw dit jaar – Fact vs. Fiction. 

Internationale competitie

De competitiesectie met als thema ‘de impact van geluid en muziek op film’ vormt het hart van het festival, en bevat dit jaar twaalf films.

Binnen de competitie beleeft hold on to her, de creatieve documentaire van Robin Vanbesien over afscheid en rouw, zijn Belgische première. In Vanbesiens film komen mensen met en zonder papieren samen om de tweejarige Mawda Shawri te herdenken die in 2018 tijdens een politieachtervolging werd doodgeschoten. Vijf jaar later worden getuigenissen en reacties besproken en komt er een soort dialoog met de plaats waar het incident plaatsvond.

Super Happy Forever is bij een eerste aanblik een contradictorische titel voor een poëtische film over afscheid. De filmtitel slaat op een seminarie dat het hoofdpersonage Sano en zijn vriend volgen in een hotel waar Sano vijf jaar geleden zijn inmiddels overleden vrouw Nagi ontmoette. Regisseur Kohei Igarashi toont ook wat er indertijd is gebeurd en hoe alles in de wereld met elkaar verbonden is.

Maldoror van Fabrice du Welz draagt vervolgens de ‘Fact vs. Fiction’-tag. De regisseur van o.a. Calvaire en Adorationhaalt zijn inspiratie uit de zaak Dutroux. Een jonge politieman had Dutroux bijna in handen en is boos op het systeem dat hem dat verhinderde. In Maldoror haalt de overweldigende fictie de bovenhand op de feiten, of omgekeerd?

In Des Teufels Bad van Veronika Franz & Severin Fiala komen gruwelijke feiten aan het licht. In een achttiende-eeuwse Oostenrijkse kroniek staat een aantal gevallen beschreven van vrouwen die uit vrees voor de hel geen zelfmoord durfden te plegen. Ze begingen daarom een gruwelijke misdaad die met de doodstraf werd bestraft.

Lichtere kost is er met Universal Language van Matthew Rankin, waarin Farsi de voertaal is en waarin een kalkoen met een bril gaat lopen. Jacques Tati en vooral Roy en Wes Anders(s)on zijn nooit ver uit de buurt. 

De kerstavond in Christmas Eve in Millers Point van Tyler Taormina loopt helemaal uit de hand als de ene generatie na de andere de kersttafel verlaat. Bij de jonge cast horen Francesca Scorsese en Sawyer Spielberg, dochter en zoon van. Zonder een noemenswaardig plot – behalve dan het narratieve draadje over de verkoop van het ouderlijke huis – freewheelt Taormina’s hypnotische film doorheen herkenbare dan wel bizarre situaties, met in het hart ervan een moeder-dochterrelatie.

September Says van Ariane Labed kan tellen als ‘New Voice’ in de competitie line-up. Het absurde verhaal van de zusters September en July wordt verteld door Ariane Labed die duidelijke invloeden meekreeg via haar levenspartner Yorgos Lanthimos. 

Denise Fernandes is eveneens een debuterende nieuwe stem en in Hanamitoont ze hoe Nana op een Kaapverdisch eiland achterblijft terwijl anderen, onder wie haar eigen moeder Nia, de oversteek naar Europa waagden. Nana wordt door familie opgevoed. 

Vervolgens bevat de Competitie-sectie ook Vermiglio van Maura Delpero: een film die zich afspeelt in het Italiaanse dorp Vermiglio op het einde van WO II waar een jonge deserteur in een gezin terechtkomt en er verliefd wordt op de dochter van de dorpsonderwijzer. 

Via To a Land Unknown krijgt de jury ook de vluchtelingenproblematiek op haar bord. Mahdi Fleifel schetst zeer empathisch het lot van twee Palestijnse vluchtelingen die in Athene vastzitten. 

De Duitse Nora Fingscheidt is met het soms overdonderende The Outrun, waarin de in Londen levende Rona naar de Schotse Orkney eilanden trekt om er in het reine te komen met haar verleden, niet aan haar proefstuk toe. 

De Portugese regisseur Miguel Gomes is dat evenmin en met zijn meanderende Grand Tour neemt hij zelfs voor de tweede keer deel aan de Film Fest Gent-competitie. Hij won die in 2012 met Tabu.

Internationale jury met Poor Things-DoP als juryvoorzitter

Wie dit jaar de internationale filmprijzen ontvangt, zal de internationale jury beslissen. Die staat in 2024 onder leiding van Robbie Ryan, bekend als Director of Photography (DoP) van regisseurs als Andrea Arnold, Sally Potter, Stephen Frears, Ken Loach, Noah Baumbach en Yorgos Lanthimos. Andere juryleden zijn Bas Devos (Here), de Costa-Ricaanse Valentina Maurel (Tengo Sueños Eléctricos), de Argentijnse regisseur Rodrigo Moreno die vorig jaar op FFG2023 nog de Grand Prix binnenhaalde voor zijn Los Delincuentes, de Litouwse Marija Kavtaradze (Slow) en de Chinese actrice Lu Huang, o.a. bekend van festivalfilms uit eerdere FFG edities als Blind Mountain en She, A Chinese. Op zaterdag 19 oktober reiken ze samen – voor de start van de slotfilm – de begeerde prijzen uit:

  • de Grand Prix voor Beste Film (een cash premie van € 20,000 voor de Belgische distributeur)
  • de Georges Delerue Award voor Beste Muziek (een cash premie van € 10,000 voor de Belgische distributeur)

Kortfilmweekend

Twee dagen na de opening van het festival start Film Fest Gents weekend van de korte film met zowel de internationale als de jaarlijkse studentenkortfilmcompetitie. “Duidelijke trends tekenden zich niet af bij de inzendingen”, zegt kortfilmprogrammator Michiel Philippaerts maar “we stellen wel vast dat de geselecteerde studentenkortfilms allemaal uitdagend zijn en zowel met vorm als met genre experimenteren. Geen enkele kortfilm past in één vakje”.

In underneath it flickers experimenteert laura “lau” persijn zelfs met haar filmmaterialen, door haar pellicule te begraven. De Chinese Yi-Chin Tsai die een film draait over haar overleden vader bewerkt diens foto’s met tekeningen. Zo wordt haar Is This Now the Time I Should Let You Go zowel een documentaire als een animatiefilm. In de documentaire The Sea, The Sea van Naomi Swaenepoel duikt Maaike Neuville op.

In totaal moet de kortfilmjury 24 kortfilms beoordelen. De jury bestaat uit Nienke Deutz uit Nederland, bekend van Bloeistraat 11 en The Miracle en de buiten de lijntjes kleurende Isadora Neves Marques die films maakt over genderfluïditeit en sciencefictionachtige toestanden. Faraz Fesharaki, het derde kortfilmjurylid tot slot, is een in Berlijn wonende Iraanse regisseur van wie het festival ook de mooie documentaire What Did You Dream Last Night, Parajanov vertoont. 

De International Shorts zijn ingedeeld in drie reeksen van vijf en iedere reeks bevat één Belgische kortfilm. De gouden ezel van Anne Verbeure is daar een voorbeeld van. Zij was eerder op FFG met De rode reus en won daarmee een VAF Wildcard voor animatie. Met die steun draaide ze De gouden ezel. De film is gesitueerd in de middeleeuwen waar een koninklijke familie een identiteitscrisis doormaakt. De koning denkt dat hij van glas is, de prinses droomt ervan koning te worden en de prins zit gevangen in het lijf van een ezel. Iedereen wil weg uit het sprookjesachtige van zijn of haar bestaan. 

In twee kortfilms, And how miserable is the Home of Evil en Razeh-del gebruiken de makers Saleh Kashefi en Maryam Tafakory beelden uit Iran en verwerken die tot een nieuwe politiek geladen film. 

Michiel Philippaerts hoopt “dat uit de onderlinge dialoog of de botsing tussen de kortfilms nieuwe betekenissen zullen voortkomen en dat FFG voor kortfilmmakers het begin mag zijn van een mooie carrière zoals dat vorig jaar het geval was voor Victor Dupuis: met Oiseau de passage won hij de publieksprijs van de studentenkortfilmcompetitie en daarna werd hij geselecteerd voor de kortfilmcompetitie op de Berlinale”.

Brede en avontuurlijke selectie

Om breed te kunnen programmeren zoeken we niet naar vooraf bepaalde thema’s”, zegt programmadirecteur Wim De Witte, “we zien zoveel mogelijk films en bepaalde thema’s vallen ons in de schoot. Zo komt het dat de ‘New Voices’ het dit jaar halen op de ‘Masters’, en we niet naast films konden kijken die het hadden over afscheid, rouw en verdriet”.

Voor een editie die vitaliteit als kernwoord in zich draagt, hoeft dat geen contradictie te zijn. Op veel uitvaarten wordt “het leven gevierd” en om het met schrijver Pieter Frans Thomése te zeggen: “in rouw zit ook een grote vitaliteit”.

Iedereen rouwt anders en dat komt tot uiting in het aangrijpende Poison van Désirée Nosbusch waarin een voormalig echtpaar, Lucas en Edith, uitgenodigd wordt om de verplaatsing van het graf van hun zoon bij te wonen. Ze zijn inmiddels al jaren uit elkaar gegroeid. Tim Roth en Trine Dyrholm duelleren op het scherp van de snee in een adembenemend kader. 

In haar debuutfilm Last Swim toont Sasha Nathwani hoe een viertal vrienden de overgang vieren naar het hoger onderwijs. Een van hen heeft andere levensbepalende plannen. Een frisse goed geobserveerde film die zich afspeelt in een authentiek getekend Londen, die op de Berlinale een Zilveren Beer kreeg als beste film in de sectie Generation 14 plus. 

In de hoogstpersoonlijke film van Maxime Jean-Baptiste, Kouté vwa (Listen to the Voices), brengt de dertienjarige Melrick de zomer door bij zijn grootmoeder in Frans-Guyana. Daar is haar zoon Lucas elf jaar geleden tragisch om het leven gekomen. Lucas’ beste vriend wil wraak nemen en ook de grootmoeder zit nog vol verdriet en razernij. Vindt Melrick troost in de muziek? In dit visueel interessante debuut spelen de betrokken acteurs hun eigen rol. De film overstijgt dat documentaire aspect. 

Met A Real Pain bewijst Jesse Eisenberger dat hij niet alleen een goed acteur is maar ook een getalenteerd regisseur. In zijn tweede film trekt hij met zijn neef Benji naar Polen waar zijn grootmoeder leefde en er zelfs het concentratiekamp Majdanek overleefde. Eisenberger dook bij het schrijven van deze pelgrimstocht in zijn eigen familiegeschiedenis. Het levert een heerlijk kijkstuk op vol dynamiek, niet in het minst tussen de twee hoofdpersonages.

Tussen al deze nieuwe stemmen komt meestercineast Pedro Almodóvar op de proppen met zijn eerste Engelstalige film The Room Next Door. In dit euthanasiedrama kijk je de dood recht in de ogen, net als de terminaal zieke Tilda Swinton die de hulp inroept van haar vriendin Julianne Moore om haar uit haar lijden te verlossen. Een zeventien minuten lang applaus was Almodóvars deel in Venetië en daarbovenop kwam later nog de ultieme bekroning met een Gouden Leeuw.

En dan is er nog Waarom Wettelen, het filmdebuut van Dimitri Verhulst en tevens slotfilm van de 51ste festivaleditie. Op weg naar de laatste rustplaats van moeder Christine komt een notaris opdraven met een wilsbeschikking van de overledene. Zij wil in Wettelen begraven worden. Iedereen vraagt zich af waarom, maar moeders wil is wet. Zelfs na haar dood. Verhulst debuteert met een sketchmatige gestructureerde roadmovie waarin hij balanceert tussen ernst en koffietafelpraat. Een literaire stem had Verhulst al, nu krijgt hij recht van spreken in de filmwereld.

Fact vs. Fiction

Met de regelmaat van de klok komen films in omloop “gebaseerd op waargebeurde feiten”. Deze disclaimer moet vaak de geloofwaardigheid van een film opkrikken, maar mogen we onze ogen nog geloven in een filmzaal of bij het bekijken van andere audiovisuele dragers? 

In de film 78 Days van Emilija Gašić stelt programmadirecteur Wim De Witte vast dat de lijn tussen documentaire en fictie haast onbestaande is. In haar filmdebuut toont de Servische Gašić hoe drie zussen hun dagelijks leven op video zetten zodat ze dat aan hun vader kunnen laten zien wanneer hij terugkeert van het Servisch-Kroatische strijdtoneel in de jaren negentig van de vorige eeuw. De homevideo-vorm versterkt het realiteitsgevoel. Maar is dat geen vorm van manipulatie? Het is niet omdat iets op video staat, dat het ook echt is.

In Führer und Verführer is de wijze waarop manipulatie werkt zonder meer duidelijk, en regisseur Joachim Lang ontmaskert de mechanismen ervan. Hij houdt de wereld een spiegel voor. Kijk eens hoe propagandaminister Joseph Goebbels in dienst stond van Adolf Hitler en erin slaagde om de massa achter de Führer te krijgen. Het gebeurt gradueel, beginnend bij de Anschluss van Oostenrijk en dramatisch eindigend in een Berlijnse bunker. Zelfs de ondergang wordt nog bijgestuurd. Regisseur Lang mengt authentieke met nagespeelde beelden maar laat het samenspel ervan geleidelijk los. De dialogen zijn naar verluidt allemaal authentiek. Een geschiedenisles die aanzet tot verdieping.

Ontmaskering is eveneens aan de orde in het recht uit Venetië komende Riefenstahl. Documentarist Andres Veiel doorploegde het 700 dozen tellende persoonlijke archief van Leni Riefenstahl die na afloop van WOII beweerde dat ze “het niet geweten had”. Dat kan ze na deze documentaire nog moeilijk volhouden. Een leerrijke blik achter de levenscoulissen van iemand die hoe dan ook de documentaire filmtaal verrijkte.

Meer oorlogsgebeuren komt voor In Liebe, Eure Hilde van Andreas Dresen waarin het leven van verzetsstrijdster Hilde Coppi wordt beschreven. Zij was lid van de verzetsgroep Die Rote Kapelle en was acht maanden zwanger toen ze werd aangehouden. Ontsnapt ze als jonge moeder aan executie?

Na zijn Occupied City waarin regisseur Steve McQueen meer dan vier uur lang meditatief hedendaagse plaatsen in Amsterdam vergeleek met hoe ze er tijdens de Duitse bezetting uitzagen, gooit de maker van o.a. Shame en 12 Years a Slavehet in zijn jongste film Blitz over een totaal andere boeg. In plaats van bezinning en herdenking brengt hij de Duitse bombardementen op Londen op een ongezien spectaculaire manier in beeld. Hij vermengt het spektakel met de lotgevallen van een kleine jongen die vanuit een veilige plek terug naar Londen gaat om zijn moeder te zoeken. Met zijn film brengt McQueen hulde aan de veerkracht van de Londenaars en klaagt hij het racisme van die tijd aan.

Bij zoveel oorlogsgeweld dreigt De laatste Joodse zomer van Thom Vander Beken haast ondergesneeuwd te raken. De titel van deze creatieve documentaire verwijst naar de zomer van 1942 toen de Antwerpse joden massaal werden gedeporteerd. Tachtig jaar later ontmoet een groep zesdejaars van een Antwerpse school enkele nabestaanden van Joodse families die toen werden weggevoerd. Ze ontmoeten ook de zoon van iemand die bij de razzia’s betrokken was. De confrontatie is meer dan boeiend en de regisseur legt ook een link naar het heden. Wat kunnen we uit het verleden leren?

Met The Apprentice van Ali Abassi, eveneens getagd ‘Fact vs. Fiction’, presenteert het festival de filmbiografie van de jongere Donald Trump, gezien de context van de Amerikaanse verkiezingen brandend actueel. Abassi legt haarfijn uit hoe Donald Trump uit de schaduw van zijn vader trad en onder invloed raakte van de omstreden advocaat Roy Cohn. De hedendaagse Trump is alleen maar een uitvergroting van diens jongere versie, iemand die de wereld onderverdeelt in winnaars en losers

De meest extreme vorm van ‘Fact vs. Fiction’ is terug te vinden in Pepe van Nelson Carlos de Los Santos Arias. Pepe is de naam van het laatste nijlpaard dat in Amerika werd gedood. Het dier vertelt zelf zijn levensverhaal. Voor wie van ongewone, verrassende, ietwat verwarrende, experimentele cinema houdt.

Eno: filmische innovatie

De gestage opgang van de documentaire als filmgenre vertaalt zich volgens programmadirecteur Wim De Witte ook in het bijna gigantische aanbod ervan. Zo is op Film Fest Gent 2024 onder andere Chain Reactions van Alexandre O. Philippe te zien, die zonet in Venetië de prijs voor de beste film over film kreeg en het vernieuwende Eno van Gary Hustwit.

Eno ligt aan de basis van de zogenaamde generatieve film. Films die ontstaan terwijl ze ter plekke worden geprojecteerd. Onderwerp van Eno is het leven en de muziek van de nu 76-jarige componist en producer Brian Eno. Hij staat bekend als de grondlegger van de ambient muziek en werkte samen met o.a. David Bowie, U2, Coldplay, Genesis en Talking Heads. De film Eno, waarin technologie en kunst samengaan, bestaat uit interviews en muzikale clips van Brian Eno. Gary Hustwit ontwikkelde een projectiestructuur en vulde die aan met software (Brain One) die toelaat om de film telkens weer op een andere manier samen te stellen. Er zijn in totaal 52 triljoen mogelijkheden. Het wordt de technologische ervaring van het festival en de regisseur komt zelf naar Gent om dat hoogstandje uit te leggen en te demonstreren.

Eno behoort tot de sectie ‘Sound and Vision’ en daarin steken nog films over onder meer Michel Legrand, de vijfde Beatle Brian Epstein (Midas Man), de Ierse politiek getinte popgroep Kneecap en voor wie het viervoudig uitverkochte optreden van het Canadese electroclash icoon Peaches in Gent miste of wil herbeleven, is er Teaches of Peaches. Wie het rustiger aan wil doen, kan komen luisteren naar de geweldige Charles Aznavour in Mr. Aznavour.

Oh, horror

Documentarist Alexandre O. Philippe is al voor de zevende opeenvolgende keer op het Gentse filmfestival. Vorig jaar nog met een portret van William Shatner en eerder met documentaires over o.a. Alfred Hitchcock, David Lynch, Monument Valley en William Friedkin. Zijn jongste film Chain Reaction bestaat uit een onderzoek naar de invloed van de horrorklassieker The Texas Chain Saw Massacre op een vijftal kunstenaars en schrijvers, zoals Stephen King en regisseur Takashi Miike. Maar door zijn spectrum te verbreden toont Philippe ook hoe de film een portret was ván en tegelijk zijn weerslag had óp de Amerikaanse cultuur.

Liefhebbers van horror komen verder aan hun trekken bij de reeks ‘Midnight Cult’ met o.a. The Substance van Coralie Fargeat waarin Demi Moore een verjongingskuur ondergaat die in een extreem bloedbad eindigt. Een film gevuld met body horror met referenties naar CarrieThe Shining en ander werk van David Cronenberg. Mysterieuzer gaat het eraan toe inPresence, het jongste filmexperiment van Steven Soderberg. Een ‘New Voice’ versus een ‘Master’.

Nieuwe stemmen van eigen bodem & verrassingsfilm

Dit jaar geven nieuwe lokale stemmen het festivalluik ‘Belgian Cinema Today’ een eigen cachet. Er zijn niet minder dan vijf wereldpremières: Milano van Christina Vandekerckhove, BXL van Ish en Monir Ait Hamou, Les dames blanches van Camille Ghekiere, Waarom Wettelen van Dimitri Verhulst en De laatste Joodse zomer van Thom Vander Beken. Julie zwijgt van Leonardo van Dijl beleeft zijn Benelux-première.

In haar intiem langspeelfilmdebuut Milanobrengt de van Rabot (Publieksprijs FFG2017) bekende Christina Vandekerckhove het verhaal van een wankele vader-zoonrelatie. Alain voedt zijn dove zoon Milano alleen op maar kan zijn goede bedoelingen niet helemaal waarmaken. De zaken verergeren als Milano zijn biologische moeder wil ontmoeten. Matteo Simoni speelt de vaderrol en Milano wordt vertolkt door de dove acteur Basil Wheatley. Milano is de eerste Vlaamse langspeelfilm waarin een dove acteur de hoofdrol speelt en Vlaamse Gebarentaal prominent aanwezig is op het scherm. 

Camille Ghekiere volgt in haar documentaire Les dames blanches de uit de Dominicaanse republiek afkomstige Simeon tijdens zijn stage in het Gentse woonzorgcentrum De Liberteyt. Er groeit een vertrouwensband tussen de stagiair en de bewoners en tussendoor wordt de rigide blik op ouderen in vraag gesteld. Op 15 oktober kijken jongeren, scholieren en 65-plussers samen naar de film en gaan daarna in gesprek over de film. Dat gebeurt in het kader van Generations On Tour, een intergenerationeel filmcafé dat Stad Gent en Sphinx Cinema ook tijdens het festival organiseren.

Aan de hand van een intiem portret van twee broers geven Ish en Monir Ait Hamou in BXL een beeld van Brussel als een kruispunt van levensverhalen, ideeën en dromen die er samenkomen. Het beeld van Brussel als hellhole klopt niet in deze film, die uit het hart van Brussel komt. De eigen jeugd van de makers diende als inspiratie.

Na de wereldpremière in Cannes kan het publiek op FFG2024 ook kennismaken met de al veelgeprezen Julie zwijgt van Leonardo van Dijl, tevens de Belgische Oscarinzending, over grensoverschrijdend gedrag in de sportwereld. Julie zwijgt maakt op FFG deel uit van de sectie Gala en Specials, en krijgt de tag ‘Explore Zone’ mee waarmee Film Fest Gent films interessant voor een jong publiek wil aanduiden.

Bij dit Belgisch filmluik hoort ook een verrassingsfilm die zal vertoond worden op verkiezingszondag (13 oktober), een ideale uitstap voor het hele gezin. Naast de verrassingsfilm is er op de familiedag nog de film Vos en Haas redden het bos van Masha Halberstad, die in 2022 met Knornog de North Sea Port Publieksprijs won op Film Fest Gent.

Classics: American Dream, American Nightmare

Patrick Duynslaegher, curator van het Classics-programma van Film Fest Gent en auteur van de Classics-festivalbrochure, pende in mei van dit jaar neer: “wie mag aan zijn tweede ambtstermijn beginnen: Joe Biden of Donald Trump?” Niemand kon toen voorzien dat dit door de actualiteit zou worden ingehaald en dat Kamala Harris in en Joe Biden uit de presidentiële race zouden stappen.

Dat verandert evenwel niets aan de context waarin Duynslaegher de indrukwekkende filmkeuze voor Film Fest Gents retrospectieve programma situeert. Dat bestaat dit jaar uit een reeks Hollywoodfilms die de huidige crisis en disruptie hebben voorspeld, verbeeld en gefantaseerd. De American Dream veranderde in een American Nightmare. Dat maakt dat veel filmtitels in deze beangstigende tijden actueler zijn dan ooit tevoren. “De vergelijkingen tussen Nixon en Trump en de bezettingen van universitaire campussen nu en die ten tijde van Vietnam gaan niet altijd voor honderd procent op, maar de verbanden en echo’s zijn wel reëel”, schrijft Patrick Duynslaegher.

De retrospectieve bevat titels als Fail Safevan Sydney Lumet, Dr. Strangelove van Stanley Kubrick, Blow out van Brian De Palma, Reds van Warren Beatty, Nixon van Oliver Stone en twee versies van The Manchurian Candidate, die van John Frankenheimer uit 1962 en die van Jonathan Demme uit 2004. Iedere film krijgt in de Classics-brochure een afzonderlijke bespreking, maar Duynslaegher voegt er ook extra filmtitels aan toe (op filmfestgent.be) om het publiek verder in de problematiek te laten duiken.

Americana-films uit het reguliere programma zoals The ApprenticeFrank Capra: Mr. America van Matthew Wells en Henry Fonda for President van Alexander Horwath sluiten naadloos aan bij deze Classics-selectie.

Eerbetoon aan Michel Khleifi

Naast zoveel gecanoniseerd klassiek geweld is bij Film Fest Gent de behoefte gegroeid om ook nieuwe paden te bewandelen en internationaal bekende cineasten voor het voetlicht te brengen die nog niet tot de filmcanon behoren.

In 2024 is de keuze gevallen op Michel Khleifi. De in Brussel wonende Palestijnse filmmaker werd in 1950 in Nazareth geboren in een Arabisch-Palestijnse familie en leeft sedert 1970 in ons land. Hij staat bekend om films als Noces en Galilée waarin een Palestijns dorpshoofd aan de Israëlische autoriteiten vraagt om een uitgaansverbod op te heffen naar aanleiding van het huwelijk van zijn zoon. In Ma’loul fête sa destruction heeft hij het over Joodse kolonisten die toestaan dat de vroegere bewoners van het dorp er een keer per jaar mogen terugkeren en in Fertile Memoryschetst hij een portret van twee Palestijnse vrouwen. Khleifi wordt geprezen voor het samenspel van documentaire en narratieve elementen in zijn films en voor de wijze waarop hij de complexe Palestijnse toestanden in beeld brengt. Hij krijgt er tijdens Film Fest Gent – op donderdag 10 oktober – een Joseph Plateau Honorary Award voor.

World Soundtrack Awards en de WSA Film Music Days

Op de jaarlijkse Film Music Days wisselt Film Fest Gent traditiegetrouw grootse concerten af met intiemere ontmoetingsmomenten tussen componisten en publiek. Dit jaar verwelkomt het festival onder meer Elliot Goldenthal, Nainita Desai, Martin Phipps en Philippe Rombi.

De Franse componist Philippe Rombi is op 16 oktober in Muziekcentrum de Bijloke de eregast op het World Soundtrack Awards Ceremony & Concert. Een selectie van zijn werk zal worden uitgevoerd door Brussels Philharmonic onder leiding van maestro Dirk Brossé. Rombi componeerde de muziek voor de meeste films van François Ozon en is met meer dan 50 titels op zijn naam een gevestigde waarde in de Franse film- en muziekindustrie. Voor Film Fest Gent is hij geen onbekende want in 2008 maakte hij deel uit van de internationale jury. Naast componist is hij ook nog dirigent en tussen filmprojecten in componeert hij concertwerken.

Tijdens het WSA-concert zal vervolgens componist en Oscarwinnaar Elliot Goldenthal een Lifetime Achievement Award ontvangen voor zijn veertigjarige carrière. Hij weet als geen ander te boeien met zijn unieke mengeling van jazz, rock en elektronische muziek. Het jaarlijkse muziekalbum dat Film Fest Gent samenstelt (in de reeks ‘Music for Film’) is gewijd aan zijn oeuvre en bestaat uit thema’s van scores voor o.a. Michael CollinsPublic EnemiesHeat en Titus. Brussels Philharmonic voert ze uit onder leiding van maestro Dirk Brossé. Goldenthal zal tijdens de Film Music Days samen met regisseur en levenspartner Julie Taymor, wier samenwerking hen al twee Oscars opleverde, een Creative Partnership Talk geven. Deze talk is te volgen door het film(muziek)beroep, maar eveneens door het brede publiek.

Simon Franglen vervolledigt tot slot de WSA-line up in 2024. Franglen won vorig jaar de Discovery of the Year Award voor Avatar: The Way of Water. Die score zal live uitgevoerd worden tijdens het WSA-concert, dat dit jaar live wordt uitgezonden door VRT-radiozender Klara. Franglen werkte ook lange tijd samen met de Amerikaanse componist James Horner, aan wie op 17 oktober een Tribute Concert wordt gewijd in aanwezigheid van Horners weduwe, Sara Horner.

Naast concerten heeft het publiek tijdens de WSA Film Music Days ook steeds de kans om componisten aan het woord te horen tijdens masterclasses, paneldiscussies en interviews. Zo kan het publiek dit jaar komen luisteren naar The Crown-componist Martin Phipps.

Film Fest Gent introduceert ook twee nieuwigheden. Tijdens de WSA Workshops trekken componisten als Simon Franglen (Avatar: The Way of Water) en Carlos Rafael Rivera (Ezra) met een kleine groep de studio in voor een unieke muzikale reis doorheen hun creatief-technisch proces. Tijdens de WSA Intimate Conversations wordt een klein aantal deelnemers uitgenodigd om in gesprek te gaan met ervaren componisten als Nainita Desai (For Sama) en Anthony Willis (Saltburn). Zij zullen hun persoonlijke visie delen over het componeren voor film-, televisie- en game scoring.

VIDEODROOM

Het huwelijk tussen FFG en VIERNULVIER houdt stand en daarom is er opnieuw een VIDEODROOM-programma met producties op het snijpunt van cultfilm en eclectische muziek. Op 10 oktober opent het saxofoonkwartet Blindman de VIDEODROOM-reeks met hun nieuwe soundtrack bij de cultfilm Donnie Darko. Johannes is zijn naam (aka Johannes Verschaeve van The Van Jets) belooft vervolgens een portie schooltelevisie op LSD door Rubens van Henri Storck te laten botsen met zijn dromerige avant-popmuziek. De Franse akoestische componist en beeldend kunstenaar Félicia Atkinson is van plan om haar gelaagde composities te laten matchen met de horrorklassieker Les yeux sans visage van George Franju. Mattias De Craene is een fan van The Holy Mountain van Alejandro Jodorowsky en componeerde een nieuwe soundtrack die hij live zal brengen.

Dit jaar legt VIDEODROOM helemaal de klemtoon op films die een nieuwe soundtrack krijgen. Naast de hierboven al vermelde titels komen ook nog de films Blood Tea and Red StringNight of the Living Death en Dragon’s Return aan bod.

Stilte in het S.M.A.K.

Dit jaar vinden Film Fest Gent en S.M.A.K. elkaar opnieuw voor een artistieke samenwerking. Van 10 oktober tot en met 9 maart 2025 tonen ze samen de volledige Walker series, een reeks films gedraaid tussen 2012 en 2024 door de Maleisisch-Taiwanese filmmaker Tsai Ming-liang. Iedere film toont een monnik die met blote voeten, kaalgeschoren en gekleed in een rood gewaad op een plechtige manier door steden en speciale plaatsen wandelt. Het zijn films die een poëtische en minimalistische reactie zijn op onze koortsachtige levensstijl. Het gaat niet om een verhaal en niet direct om betekenissen, “het is schilderen”, zegt de regisseur. De eerste negen films uit de reeks worden vertoond in S.M.A.K., de tiende film, Abiding Nowhere, gaat in Belgische première op Film Fest Gent, en wordt na het festival aan de expo in het S.M.A.K. toegevoegd.


Tot slot geeft FFG ook beproefde concepten een vervolg, zoals de dagelijkse middaggesprekken in het Film Fest Cafe. Tijdens deze FFG Talkies komen filmmakers aan het woord die hun film voorstelden op het festival. Ook is de eerste festivalvrijdag opnieuw een Dag van het Filmberoep, over onder meer het Vlaamse vertonerslandschap. Want het is goed dat er films worden gemaakt, maar geraken ze ook allemaal vertoond? Deze discussie kan alleen maar de vitaliteit van de filmsector ten goede komen.

Emmanuelle is op zoek naar een genot dat ze lang geleden verloren is. Voor een zakenreis vliegt ze naar de sensuele wereldstad Hong Kong. De ontmoetingen volgen elkaar op… tot ze de mysterieuze Kei ontmoet, een man die haar voortdurend ontglipt.

Op dinsdag 24 september organiseert Vertigo met dank aan Belga Films een avant-première van een hedendaagse bewerking van de erotische klassieker Emmanuelle in Cinema Lumière Antwerpen.

Wil jij erbij zijn? Dan heb je de volgende mogelijkheden: Wil jij erbij zijn? Dan heb je de volgende mogelijkheden:

  • Klik hier, ga voor een VIP-abonnement en je bent zeker van een duoticket voor deze vertoning en nog vele andere!
  • Of waag je kans en vul onderstaand formulier in en maak kans op een duoticket.

Vergeet ondertussen je enthousiasme niet te uiten op XInstagram en/of Facebook met de hashtag #vertigo4life!

Opgepast: deelnemers die via niet-Vertigo-gerelateerde sites meedoen of die meer dan één keer het formulier invullen, komen niet in aanmerking. Onze privacy policy vind je hier. Ook mogen tickets absoluut niet doorverkocht worden en het doorgeven van tickets aan derden mag alleen na overleg met Vertigo.