Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Deze week zijn de opnames van de tweede langspeelfilm van Nathalie Teirlinck gestart. De film vertelt het verhaal van Bob (Koen De Bouw) die, bij het leeghalen van het kot van zijn overleden zoon Jonah, iets ontdekt dat zijn wereld doet wankelen. In een stuurloze poging zijn zoon echt te leren kennen duikt de vijftiger onder in het Gentse studentenleven. Het wordt een tragikomische film over veerkracht en overlevingsdrang. De eerste beelden met Koen De Bouw op de set, omringd door de vele studenten, zijn alvast veelbelovend.

Naast Koen De Bouw, spelen ook Maaike Neuville, Tom Vermeir, Monic Hendrickx en nieuwkomers Willem Loobuyck en Alicia Andries een belangrijke rol. Teirlinck schreef het scenario samen met Angelo Tijssens (Close, Girl) onder de hoede van productiehuis De Wereldvrede, de producent van o.a. Julie Zwijgt (Belgische Oscarinzending 2025)  en Holy Rosita, beiden de grote winnaars op de Ensors. De opnames lopen nog tot eind mei en gaan hoofdzakelijk door in Gent. De film komt uit in 2026.

De Gentse Nathalie Teirlinck debuteerde in 2016 met haar film Le Passé devant nous.

 “Verhalen over de dynamiek van verweven familiebanden, verantwoordelijkheden als moeders en vaders, van verborgen levens en vriendschappen, zijn voor mij een bron van inspiratie in al mijn werk. Er is weinig zo spannend en magisch als je verhaal tot leven zien komen met een topteam. Dat het bovendien een verhaal is dat me nauw aan het hart ligt, maakt het extra bijzonder”, aldus Nathalie Teirlinck. 

De Amerikaanse componist Philip Glass wordt geëerd met een Lifetime Achievement Award op het filmmuziekconcert Minimalism in Motion: Glass, Nyman and Beyond. Het concert wordt het slotakkoord van de WSA Film Music Days van de 52ste editie Film Fest Gent. Hoewel Glass aanvankelijk bekendheid verwierf om zijn symfonieën en werk voor opera, heeft hij een even indrukwekkende bijdrage geleverd aan de filmmuziek, met een rijk oeuvre aan filmscores waaronder KoyaanisqatsiMishima: A Life in Four ChaptersThe Truman ShowKundunThe Hours en Notes on a Scandal.

Philip Glass wordt geëerd op 16 oktober 2024, in Muziekcentrum De Bijloke tijdens het filmmuziekconcert Minimalism in Motion: Glass, Nyman and Beyond, waarmee de Film Music Days 2025 van Film Fest Gent worden afgesloten. Tijdens dit concert wordt een selectie van het werk van Philip Glass uitgevoerd door Brussels Philharmonic onder leiding van maestro en Film Fest Gent muziekdirecteur Dirk Brossé, die de award al persoonlijk ging overhandigen aan Philip Glass in New York. 

Philip Glass Dirk Brosse copyright Film Fest Gent

Het werk van Glass werd in 2007 erkend door de World Soundtrack Academy met twee nominaties voor zijn score voor Notes of a Scandal.

Van Baltimore naar Parijs

Glass werd in 1937 geboren in Baltimore, Maryland, en groeide op in de platenzaak van zijn vader, waardoor hij al vroeg muziek begon te waarderen. De toegang die hij had tot vele promo-exemplaren inspireerde Glass om al op jonge leeftijd op een andere manier naar muziek te luisteren. Uiteindelijk ging hij studeren aan de Juilliard School of Music, waar hij zijn vaardigheden op het keyboard aanscherpte. Een paar jaar later kreeg Glass een beurs om in Parijs te studeren. Zijn studies daar van 1964 tot 1966 bij de strenge, maar niettemin legendarische muzieklerares Nadia Boulanger waren vormende jaren en zouden zijn latere werk beïnvloeden.

De veelzijdigheid van het minimalisme

Hoewel Glass vooral gekend is om zijn associatie met de minimalistische muziekstroming, staat hij liever bekend om het componeren van “muziek met repetitieve structuren”. Toch is het moeilijk om hem los van deze beweging te zien, omdat hij een sleutelfiguur was in deze nieuwe muzikale trend die in de jaren 1960 opkwam. Naast Glass stonden onder andere La Monte Young, Terry Riley, Meredith Monk en Steve Reich mee aan de wieg van de ontwikkeling van deze nieuwe muzikale taal. Muziek waar er op het eerste gehoor misschien niet veel lijkt te gebeuren, en wat de minimalisten zelf tegenspreken. “Wat interessant is aan deze zogenaamde ‘minimalistische muziek’ is hoe veelzijdig die is,” zegt Glass in een interview met NPR in 2015. “De beschrijving komt niet in de buurt van wat je hoort.”

In 1968 richtte Glass zijn eigen ensemble op, waarvan hij op vandaag geen actief lid meer is. Zijn opera Einstein on the Beach uit 1976, een kolossaal vijf uur durend stuk dat meteen zijn gespannen relatie met het label ‘minimalist’ bewees, was zijn eerste opera en betekende meteen zijn doorbraak. Daarna volgden Satyagraha (1980) en Akhnaten(1983), waarmee de zogenaamde “Portrait trilogy” werd voltooid, een serie opera’s over mannen die de wereld veranderden.

Van Shankar tot Eno

De scores van Glass vormden niet alleen sleutelmomenten doorheen de geschiedenis van de filmmuziek, maar veranderden ook de kijk op wat filmmuziek als kunstvorm zelf kan zijn. Glass is een van de eerste componisten die minimalisme introduceerde in de wereld van de filmmuziek. Hij zag in dat films niet altijd grootse scores nodig hebben. Met zijn kenmerkende repetitieve muziek versterkte hij het intieme en meeslepende karakter van de films die hij van muziek voorzag. Met zijn Academy Award-genomineerde scores voor Martin Scorsese’s Kundun en Stephen Daldry’s The Hours herdefinieerde hij niet alleen de betekenis, maar evenzeer het potentieel van filmmuziek. Hij beïnvloedde componisten zoals Hans Zimmer, wiens score voor Interstellar een eerbetoon is aan Glass’ score voor Godfrey Reggio’s Koyaanisqatsi, maar ook artiesten buiten het klassieke veld zoals Aphex Twin en Radiohead. Deze invloed resulteerde in samenwerkingen met beide artiesten. Rock-, ambient-, elektronische- en wereldmuzikanten zoals Brian Eno en David Bowie, die bewonderaars waren van zijn minimalistische muziek, hadden ook op een bepaald moment in hun carrière een band met Glass. Eerdergenoemde Aphex Twin, maar ook Ravi Shankar, David Byrne, Nathalie Merchant en vele anderen hebben voor songs en albums met Glass samengewerkt.

Praktisch

De WSA Film Music Days vinden dit jaar plaats van 14 tot 16 oktober 2025, tijdens Film Fest Gent (8-19 oktober 2025). Het filmmuziekconcert Minimalism in Motion: Glass, Nyman and Beyond vindt plaats in Muziekcentrum de Bijloke in Gent op 16 oktober 2025. Tickets zijn nu verkrijgbaar via filmfestgent.be en worldsoundtrackawards.com.

Lumière heeft de uitbating van de onafhankelijke stadsbioscoop Cinema Focus in Geraardsbergen overgenomen. De overname past perfect binnen Lumière’s visie: kleinschalige, gezellige stadsbioscopen die stevig verankerd zijn in het lokale socioculturele leven. 

Cinema Focus, opgericht in 1992 door Marc Punt en Jan Verheyen, telt vier zalen met in totaal 707 zitplaatsen en een filmcafé. Lumière blijft trouw aan de vertrouwde programmering van Focus, van populaire familiefilms, Vlaamse films, blockbusters tot een zorgvuldige selectie van Europese successen. De naam ‘Focus’, die al meer dan 30 jaar een begrip is in Geraardsbergen en omgeving, blijft behouden. Lumière zet in op continuïteit en versterking van de identiteit van deze stadsbioscoop.

De overname biedt nieuwe mogelijkheden om Cinema Focus nog sterker te integreren in het lokale socioculturele, educatieve en economische weefsel. Lumière wil het aanbod verder verfijnen en uitbreiden met evenementen en samenwerkingen met lokale verenigingen en filmliefhebbers. Scholen krijgen extra aandacht binnen het aanbod, met nieuwe, aangepaste tarieven om zo filmeducatie nog toegankelijker te maken. Daarnaast blijft Lumière investeren in een mooi filmaanbod en een unieke bioscoopervaring die mensen samenbrengt.

Jon Michelena, Head of Cinema bij Lumière: “We zijn trots dat we met Focus nu ook in Oost-Vlaanderen vertegenwoordigd zijn. Focus speelt een cruciale culturele rol in de regio, wat naadloos aansluit bij onze missie. Onder de naam Focus blijven we verder bouwen op de sterke basis die het bestaande team heeft gelegd. Het jonge en enthousiaste team van Lumière voegt nieuwe accenten toe, zoals prijswinnende films als Anora en Flow en speciale evenementen zoals de concertfilms van André Rieu.

Marc Punt, oprichter van Cinema Focus reageert: “Na meer dan 30 jaar werd het voor mij tijd om een opvolger te zoeken. Ik ben dan ook heel blij met het enthousiasme van het Lumière-team om de exploitatie van de bioscopen over te nemen. Focus is bij Lumière in goede handen. Het is een bedrijf met passie voor film. Focus Geraardsbergen gaat met Lumière een mooie toekomst tegemoet.

Cinema Focus, gelegen aan het Abdijpark van Geraardsbergen en op 10 minuten wandelen van de binnenstad, biedt bezoekers een uitstekende bereikbaarheid. Voor wie met de auto komt, is er een vrije parking met 150 plaatsen, waarvan 4 uitgerust met laadpalen. Bezoekers die met het openbaar vervoer reizen, kunnen uitstappen bij bushalte Denderland, direct bij de ingang.

Val Kilmer is gestorven op 65-jarige leeftijd na een lange strijd tegen kanker. De steracteur uit onder meer Top Gun, The Doors en Kiss Kiss Bang Bang werd geëerd door Hollywoodgrootheden als Michael Mann en Oliver Stone.

“Tijdens de opnames van Heat was ik altijd verbaasd over het bereik en de briljante variaties binnen de krachtige stroom van Vals kleurrijke persoonlijkheid. Na zoveel jaren waarin Val vocht tegen ziekte en zijn spirit wist te behouden, is dit enorm triest nieuws,” zei Mann in een verklaring.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Francis Ford Coppola (@francisfordcoppola)

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Josh Brolin (@joshbrolin)

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Josh Gad (@joshgad)

Hoewel het nieuws aanvankelijk door sommigen werd afgedaan als een aprilvis, blijkt het waar te zijn: David Fincher en Brad Pitt werken samen met Quentin Tarantino aan een vervolg/spin-off op/van diens Once Upon a Time in Hollywood.

Het project is ontsproten uit het scenario van Tarantino’s destijds geplande tiende film, The Movie Critic, waarin Pitts stuntman Cliff Booth uit de hitfilm van 2019 opnieuw opdook.

Volgens bronnen wilde Tarantino het script niet wegsmijten, maar wilde hij het ook niet zelf regisseren. Daarom benaderde hij Fincher met het aanbod om het project verder te ontwikkelen.

Omdat Fincher een first look-deal met Netflix heeft, zal het project daar belanden. De opnames beginnen deze zomer voor een mogelijke release in 2026.