Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

The Walt Disney Company en Kinepolis België hebben de miljoenste bezoeker ontvangen voor Disney & Pixars “Inside Out 2”. Dit gebeurde tijdens een feestelijk moment bij Kinepolis Antwerpen waarbij Frédéric Broos, Theatre Manager bij Kinepolis Antwerpen en Heidi Nagels, Senior Sales Manager BeLux bij The Walt Disney Company de bezoeker in de bloemetjes zette.

“Inside Out 2” is sinds de release op 19 juni 2024 een recordfilm. De film van Pixar Animation Studios bracht wereldwijd meer dan 1,6 miljard dollar op en overtreft daarmee “Frozen II” als beste animatiefilm ooit. De film is niet alleen de animatiefilm met de grootste box-office ooit, maar ook de animatiefilm die wereldwijd het snelst de grens van 1 miljard dollar heeft doorbroken.

De enthousiaste bioscoopbezoeker, Nestor Svilar, werd verrast toen hij naar “Inside Out 2” ging kijken in Kinepolis Antwerpen. Hij werd feestelijk ontvangen en kreeg een Kinepolis Family Card cadeau en een mooie “Inside Out 2” Funko POP!.

Volgens een nieuwe studie van het UCLA Center for Scholars & Storytellers willen tieners en jonge volwassenen liever films zien over vriendschappen dan seksuele relaties.

Van de ondervraagde 1.500 jongeren tussen de 10 en 24 jaar gaf 63,5% aan dat ze verhalen over platonische relaties prefereren en 62,4% vindt seksuele inhoud niet nodig voor de plot. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorig jaar.

Onderzoekers merken op dat jongeren verouderde romantische clichés moe zijn en verlangen naar authentiekere weergaven van relaties in films. Ze verkiezen ook fantasy boven verhalen over rijkelui of persoonlijke issues.

In de tweede helft van de vorige eeuw waren erotische elementen populair in cinema, maar met de evolutie richting alsmaar explicietere inhoud ontstond een tegenbeweging. Recente seksueel uitdagende films zoals Poor Things en Babygirl lijken dan ook meer op een ouder publiek te mikken.

Bron: Variety

Dimitri Verhulst, de auteur van het bejubelde De helaasheid der dingen, heeft nu met Waarom Wettelen zijn regiedebuut gemaakt. Een absurde komedie over… Ja, waarover eigenlijk?

De plot draait rond het overlijden van ene Christine die post mortem via haar notaris laat weten dat ze wil begraven worden in Wettelen. Niemand weet echter waar dat ligt, behalve dan de begrafenisondernemer die dringend nog naar de autocontrole moet. Echtgenoot Peter Van den Begin, zijn familie en een groepje al dan niet verre kennissen willen de laatste wens van de overledene inwilligen en wandelen dan maar naar het mysterieuze oord.

Waarom Wettelen bevat tal van absurde grapjes. Probleem is dat ondergetekende die zelden echt geestig vond. Visueel bakt Verhulst er ook niet veel van. Je kunt uiteraard niet verwachten dat een debuterende regisseur het niveau van een Aki Kaurismäki haalt, maar dit heeft veel weg van Vlaamse televisie van veertig jaar terug.

Wanneer er voor de tiende keer een banaal shot van de begrafenisstoet passeert, begint Waarom Wettelen zelfs een beetje op de zenuwen te werken. In de handen van een Felix van Groeningen of een Michael R. Roskam had dit veel beter gewerkt. Leuk geprobeerd, maar meer niet.

>>Klap

De helaasheid der dingen-auteur Dimitri Verhulst maakt zijn regiedebuut met een absurde komedie over een gezin dat een overledene in het onbekende Wettelen moet begraven. In de stijl van droge Scandinavische tragikomedies, maar met een typisch Vlaamse touch.

Regie Dimitri Verhulst
Cast Peter Van den Begin, Marijke Pinoy, Tom Vermeir
Speelduur 1u45
Vanaf 23 oktober in de bioscoop

Alcon Entertainment, een van de productiebedrijven van Blade Runner 2049, heeft Tesla aangeklaagd voor het onrechtmatig aanmaken van promotiemateriaal. Dat is namelijk gemaakt met A.I. gebaseerd foto’s van de film.

Alcon beschuldigt Elon Musk en Tesla ervan hun productie  te misbruiken voor de promotie van Tesla’s robotaxi. Ze willen niet dat hun film geassocieerd wordt met Musk vanwege zijn extreme opvattingen. Deze rechtszaak komt op het moment dat Alcon bezig is met de tv-spin-off Blade Runner 2099.

In de klacht staat dat elk bedrijf dat overweegt om met Tesla samen te werken rekening moet houden met Musks onvoorspelbare en vaak gepolitiseerde gedrag dat soms zelfs als haatdragend kan worden beschouwd. 

Alcon eist niet gespecificeerde schadevergoeding en een gerechtelijk bevel om Tesla te verbieden verdere betwiste promotiematerialen te verspreiden.

Bron: NYT

De trailer, releasedatum en wereldpremière van ‘Comeback’, geregisseerd door Jan en Raf Roosens, zijn onthuld. In hun regiedebuut brengen de Roosens-broers een intens familieportret waarin de dynamiek tussen moeder, vader en dochter centraal staan.

‘Comeback’ vertelt het verhaal van Ava, een 14-jarig meisje dat haar weg probeert te vinden in de complexe relatie tussen haar gescheiden ouders. Haar moeder Naomi, een voormalig succesvolle techno-DJ, wil haar carrière nieuw leven inblazen en is vastbesloten om internationaal een comeback te maken.

Ava’s vader Dominique heeft zich teruggetrokken uit het hectische nachtleven en leidt nu een rustiger bestaan. Terwijl Ava steeds meer wordt meegezogen in het bruisende uitgaansleven van haar moeder, raakt ze verstrikt in de verwachtingen en dromen van haar ouders.

De hoofdrollen worden vertolkt door Veerle Baetens en haar dochter Billie-Louise Vlegels, die samen een uniek moeder-dochterduo op het witte doek neerzetten, terwijl Gorik van Oudheusden de rol van de vader speelt.

“De chemie tussen Veerle en haar dochter is voelbaar in elke scène”, vertellen de regisseurs, “Zwangere Guy maakt met ‘Comeback’ zijn speelfilmdebuut en bewijst dat zijn talent verder reikt dan alleen muziek. De film belooft een intense, muzikale beleving vol emotionele diepgang te worden, waarin familierelaties en de complexiteit van parentificatie centraal staan.”

Met de muziekscore van Raf Keunen en technotracks van Jeroen De Pessemier (One Track Brain)  – oprichter van de Belgische electroband The Subs – en de visueel verbluffende cinematografie van Sander Vandenbroucke, combineert ‘Comeback’, gedraaid op 16mm, intieme familieconflicten met het energieke, pulserende ritme van techno. 

Raf en Jan Roosens werkten eerder samen aan de bekroonde kortfilms ‘Rotkop’, ‘Copain’ en ‘White Goldfish’. ‘Rotkop’ sleepte onder andere de Grand Jury Award voor Beste Korte Film in de wacht op het Slamdance Film Festival en won in 2012 de Ensor voor Beste Kortfilm. ‘Copain’ werd geselecteerd voor de officiële competitie van het filmfestival van Cannes en ‘White Goldfish’ voor de Semaine de la Critique.

De regisseurs brengen met ‘Comeback’ een positief verhaal dat tegelijkertijd een genuanceerd portret schetst van een gezin waarin elk personage – de dochter, moeder en vader – zijn eigen dromen en tekortkomingen heeft: “In de film zien we hoe de dromen van ouders en kinderen niet altijd op één lijn liggen, maar dat beide partijen het beste met elkaar voor hebben. We wilden een universeel verhaal vertellen waarin iedereen zich kan herkennen, ook al staat de setting – de technowereld – misschien ver van hun eigen leefwereld af.”

‘Comeback’ opent de 17e editie van Filmfestival Oostende en speelt vanaf 5 februari in de zalen.

 

Venom: The Last Dance

In het laatste luik van de Venom-trilogie is Eddie Brock (Tom Hardy) nog steeds op de vlucht. Hij moet echter een nieuwe schuilplaats zoeken omdat een boosaardig wezen monsters op hem afstuurt om een object dat in de rug van Eddie/Venom zit te bemachtigen.

Deze Venom-threequel is niet de meest geïnspireerde Sony-Marvel-film, maar het kan veel slechter. Het verhaaltje, dat op een heel jong jongenspubliek mikt, is voor de verandering simpel en vraagt voor een keer geen doctoraatsstudies over het Marvel Cinematic Universe.

De CGI is dan weer niet om over naar huis te schrijven. Mogelijk was een blockbuster van dit kaliber wat te hoog gegrepen voor scenariste-producente Kelly Marcel die haar regiedebuut maakt. Hopelijk is dit echt the last dance, want Hardy heeft te veel talent om dat in middelmatige popcornfilms te verkwisten.

Regie Kelly Marcel
Cast Tom Hardy, Juno Temple, Chiwetel Ejiofor
Speelduur 1u50
Vanaf 23 oktober in de bioscoop

Monsieur Aznavour

Charles Aznavour kwam uit een Armeense familie die de genocide door de Turken overleefde en deed er vrij lang over om een ster te worden. Hij kreeg ook bijzondere steun van Edith Piaf omdat uitblonk als tekstschrijver. Er valt dus heel wat te vertellen over Aznavour die tot zijn laatste snik bleef optreden, maar deze biopic bezondigt zich aan wat vele genregenoten halfbakken maakt.

Niet alleen wilden de makers veel te veel vertellen, ze kozen ook voor scènes waarvan iedereen verwacht dat ze in een klassieke biopic zullen zitten. Daarnaast maakten ze Aznavour nog braver en charmanter dan hij in werkelijkheid was – de familie van de chansonlegende maakte dan ook deel uit van het producententeam.

Aznavour was zeker niet kleurloos, maar zo wordt hij toch een beetje voorgesteld. Tahar Rahim, die totaal niet op de zanger lijkt, is bovendien aanvankelijk niet zo overtuigend, maar in de tweede helft zou je bijna zweren dat je naar archiefbeelden kijkt.

Regie Mehdi Idir en Grand Corps Malade
Cast Tahar Rahim, Soufiane Guerrab, Bastien Bouillon
Speelduur 2u13
Vanaf 23 oktober in de bioscoop

Vos en Haas redden het bos

Na de geweldige stopmotionfilm Knor heeft Mascha Halberstad een 3D-animatiefilm klaargestoomd. Vos en Haas redden het bos is een adaptatie van een van de kinderboeken van Sylvia Vanden Heede. Het verhaaltje vertelt over de samenwonende Vos en Haas die water in het bos vinden. Een nakende ramp kondigt zich aan en het tweetal moet in actie schieten om een overijverige bever te stoppen.

Halberstad was enkele jaren geleden al coregisseur van de korte Vos en Haas-filmpjes. Dat waren dus vingeroefeningen voor deze grotere productie. Het verhaaltje wordt ietsje anders verteld dan in het boek, maar de look van de film blijft trouw aan de stijl van illustrator Thé Tjong-Khing. Een leuke film om jonge kinderen te laten kennismaken met cinema.

Regie Mascha Halberstad
Cast Bram Van Outryve, Daphne Wellens, Dominique Van Malder
Speelduur 1u11
Vanaf 23 oktober in de bioscoop

Na een eerste screening vorige vrijdag in de Paramount Studios stromen prille reacties binnen. Een overzicht:

Luca Guadagnino regisseert nieuwe nieuwe bioscoopbewerking American Psycho

Luca Guadagnino zit aan tafel om een nieuwe nieuwe bioscoopbewerking van American Psycho te regisseren. Het gaat om een volledig nieuwe benadering van de bestseller en dus niet om een remake van de cultklassieker met Christian Bale.

Nieuwe Wolf Man-trailer en -poster online

Eerste Five Nights at Freddy’s 2-poster online

Eerste Karate Kid: Legends-poster online