14.02.2024

One Life: Anthony Hopkins als Britse Schindler (recensie)

One Life zal niet geapprecieerd worden voor zijn stijl, want veel stijl valt er niet te bespeuren in deze zeer academisch in beeld gezette biopic. Het verhaal van Nicholas Winton mag echter zeker verteld worden. Je zou hem de Britse Schindler kunnen noemen, maar in tegenstelling tot die opportunist met een groot hart was Winton een echte humanitair.

Anthony Hopkins vertolkt de bejaarde Winton die zijn archief moet opruimen. Wat dat archief inhoudt, wordt verklaard via een reeks flashbacks naar eind 1938. In Praag is op dat moment iedereen ongerust over de aanstormende Duitse invasie. Effectenmakelaar Winton (als 29-jarige gespeeld door Johnny Flynn) verblijft er voor een week en is geschokt door de erbarmelijke levensomstandigheden van de joodse kinderen. Hij besluit voor hen Britse visa aan te vragen en hen per trein naar Engeland te smokkelen voordat het te laat is.

Het resultaat laat zich bekijken als een vlotte en soms aangrijpende televisiefilm. Hopkins haalt het onderste uit de kan, maar geeft de indruk dat zo’n rol hem heel gemakkelijk afgaat. Hij is nu eenmaal indrukwekkender wanneer hij een sinister individu speelt dan een doorbrave mens. Hij mag in de finale alle emotionele registers opentrekken, waar het regisseur James Hawes duidelijk om te doen is.

Dat einde heeft echter enkel tot doel de kijker een traan te doen wegpinken en hen de zaal te doen verlaten met een goed gevoel. Het probleem van films als One Life is dat ze smeken om de sympathie van dat publiek, terwijl dat niet hoeft. Tegelijk heeft de film weinig meer te bieden dan wat informatie over een humanitair die in actie schoot wanneer anderen dat niet deden

Waarom de in werkelijkheid weinig emotionele en bureaucratisch ingestelde Winton deed wat hij deed – juist het interessante aan zijn persoonlijkheid – kom je nooit te weten. Zijn joodse origine en de invloed van zijn moeder worden aangehaald, maar het blijft giswerk. Hawes wilde blijkbaar niet diep graven.

Het verhaal van de Nicholas Winton, de man die in 1938 vanuit Praag kindertransporten organiseerde, wordt vertaald in een klassieke biopic met een sterke Anthony Hopkins als de bejaarde Winton. In het verlengde van Schindler’s List en John Rabe.

Regie James Hawes
Cast Anthony Hopkins, Johnny Flynn, Lena Olin
Speelduur 1u50