29.09.2021

No Time to Die: Daniel Craig neemt waardig afscheid van James Bond (recensie)

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: No Time to Die is geen onnozele Bond à la Octopussy of Moonraker, maar een meer volwassen actiefilm die poogt om echt emoties los te weken. Het basisgegeven van het verhaal mag je relatief origineel noemen en Daniel Craig geeft zich volledig. Helaas kan de film niet tippen aan de sterkste Bond ooit, Skyfall. Daarvoor zitten onder meer de vreemde scriptbochten, de lange speelduur (163 minuten) en de weinig gewaagde regie van regisseur Cary Joji Fukunaga in de weg.

No Time to Die is op zijn best tijdens zijn lange intro die uit twee delen bestaat en je meteen meesleept in de relatie tussen een monogaam geworden James Bond en zijn (tweede) geliefde Madeleine Swann (Léa Seydoux). Dat halfuur voelt bijna als een perfecte kortfilm aan. Jammer genoeg is wat volgt niet op het niveau van die stevige start.

Het centrale relaas begint met de ontvoering van een wetenschapper door Spectre, de misdaadorganisatie van opperschurk Ernst Stavro Blofeld (Christoph Waltz) die nog steeds in de gevangenis zit. Bond (Daniel Craig) wordt via zijn vriend Felix Leiter (Jeffrey Wright) aangesproken om de geleerde voor de Amerikanen terug te vinden. James is echter met pensioen en heeft er niet veel zin in. Wanneer blijkt dat de Britten een nieuwe 007 (Lashana Lynch) gestuurd hebben om de man op te sporen, wil Bond toch in actie schieten. Hij ontdekt al snel dat er ook bij de slechteriken twee kampen zijn ontstaan én dat zijn zoektocht wel heel persoonlijk is.

Na een schitterende begingeneriek met de bezwerende theme song van Billie Eilish volgt een nogal anekdotisch verteld verhaal dat de gebaldheid van Skyfall ontbeert. Er gebeuren zelfs enkele totaal onlogische en/of overbodige dingen. Fukunaga heeft het bovendien moeilijk met de emotionele scènes en dat terwijl hij net de richting van On Her Majesty’s Secret Service op wil. Bij momenten zit je dan ook naar een bitterzoet melodrama te kijken dat Sean Connery’s 007 zou doen huiveren.

Maar so what?!Craigs Bond voelt hoe dan ook zeer menselijk aan en er zijn genoeg opmerkelijke verrassingen die de film boven Spectre tillen. Ondanks de minpunten is No Time to Die dus een meer dan waardige afscheid.

Daniel Craig keert voor de laatste keer terug in een zeer emotionele Bondfilm, waarin 007 tijdens een zoektocht naar een vermiste geleerde de waarde van de ultieme liefde ontdekt. Een rechtstreekse sequel op Spectre en een flinke knipoog naar On Her Majesty’s Secret Service.

Regie Cary Joji Fukunaga
Cast Daniel Craig, Rami Malek, Léa Seydoux
Speelduur 2u43