Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

24.11.2021

Nieuwe installatie Steve McQueen in première op International Film Festival Rotterdam

door Vertigo

International Film Festival Rotterdam (IFFR) presenteert Sunshine State, een installatie van Steve McQueen die tijdens de 51e editie te zien is in de Kunsthal Rotterdam.

Het festival onthult ook de programma’s Art Directions, Cinema Regained en een reeks nieuwe filmtitels. IFFR 2022 vindt plaats van 26 januari tot en met 6 februari 2022 in Rotterdam.

“We zijn enorm blij dat Steve McQueens nieuwe installatie zijn wereldpremière beleeft op de aanstaande editie van IFFR,” zegt festivaldirecteur Vanja Kaludjercic.

“McQueen is als beeldend kunstenaar en filmmaker befaamd om zijn krachtige visie,” vervolgt hij. “We zijn trots om een breed publiek dit nieuwe werk te laten ervaren in de Kunsthal, een iconische Rotterdamse kunstinstelling en kijken ernaar uit om McQueen te verwelkomen op het festival om samen met hem filmkunst in al haar grootsheid te vieren.”

Met het kunstprogramma Art Directions nodigt IFFR bezoekers uit om genreoverstijgende werken te ervaren. Art Directions presenteert met trots Sunshine State, een in opdracht van IFFR gemaakte installatie van Steve McQueen, mogelijk gemaakt in samenwerking met de Kunsthal Rotterdam. McQueens vorige installatie, Year 3, maakte hij in opdracht van Tate Britain in 2019.

In 2020 was in Tate Modern een groot retrospectief van McQueens werk te zien. Voor IFFR 2022 zal de regisseur de centrale ruimte van de Kunsthal vullen met beeld en geluid.

De installatie opent op donderdag 27 januari en is tot en met zondag 13 februari voor publiek toegankelijk. Het project van McQueen wordt gesteund door het Evenementenfonds van de Gemeente Rotterdam en Rotterdam Festivals.

In de Rotterdamse kunstinstellingen TENT en Theater Rotterdam vinden twee performances plaats. De performances zijn mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds.

De Angolese multidisciplinaire kunstenaar Kiluanji Kia Henda presenteert Resetting Birds’ Memories, een muzikale performance die het verhaal vertelt van het Kinaxixiplein in het centrum van Luanda – een symbool van het gewelddadige verleden van Angola.

De Taiwanese kunstenaars Su Hui-Yu en Cheng Hsien-Yu presenteren Revenge Scenes, een live installatiekunstwerk dat voortvloeit uit Su’s korte film The Women’s Revenge, die op IFFR 2021 in première ging.

De performance creëert met behulp van augmented reality een nieuwe digitale wereld, geïnspireerd op Taiwanese cultfilms waarin vrouwen wraak nemen op mannen. Dit werk is mede mogelijk gemaakt door steun van 1646 (Den Haag) met steun van het Taiwanese Ministerie van Cultuur.

Art Directions presenteert daarnaast muziekdocumentaires in het programma Scopitone, waarin de wereldpremière van muziekgenrefilm Italo Disco. The Sparkling Sound of the 80s van de Italiaans-Duitse filmmaker Alessandro Melazzini opgenomen is.

Dat geldt ook voor Invisible: Gay Women in Southern Music van de Amerikaanse regisseur T.J. Parsell, een film die succesvolle, vrouwelijke queer-songwriters onthult, die zich navigeren in een door mannen gedomineerd genre.

Audiovisuele live performances in sound//vision en een VR-programma zijn tevens in het Art Directions-programma te vinden. Hierover wordt later meer bekendgemaakt.

Lees hier meer over Art Directions.

Cinema Regained

Onder de noemer Cinema Regained presenteert IFFR gerestaureerde klassiekers en documentaires over filmcultuur en filmerfgoed – negen historische en vindingrijke films zijn al bevestigd.

Zo is er de wereldpremière van Urf van de Indiase regisseur Geetika Narang Abbasi, een vrolijk kijkje in de wereld van lookalikes van populaire Indiase filmsterren en een onderzoek naar het idee van het simulacrum.

De Franse filmmaker Loubna Régragui presenteert de wereldpremière van The Nine Lakh Stars, over de ethiek van filmrestauratie en het maakproces van meesterwerk Duvidha uit 1973 van IFFR-legende Mani Kaul.

Cinema Regained verwelkomt ook een andere bekende van IFFR, de Hongaarse filmmaker Judit Elek, met de restauratie van The Lady from Constantinople. Deze klassieker uit 1969 springt heen en weer tussen surrealisme en cinema vérité.

Ook is de eerste lange film van de Slowaakse New Wave-pionier Eduard Grečner te zien, Every Week Seven Days – een meesterwerk van de modernistische poëzie. Meer films worden later bekendgemaakt.

Lees hier meer over Cinema Regained.

Cinema Regained bevestigde films:

Every Week Seven Days, Eduard Grečner, 1964, ČSSR

Ida Lupino: Gentlemen & Miss Lupino, Julia Kuperberg/Clara Kuperberg, 2021, Frankrijk

Inferno rosso: Joe D’Amato sulla via dell’eccesso, Manilo Gomarasca/Massimiliano Zanin, 2021, Italië

Korean Ghost Story – Ieodo, Choi Sangsik, 1979, Zuid-Korea, internationale première

The Lady from Constantinople, Judit Elek, 1969, Hongarije

Modern Korea: The Age of Beasts, Jeong Jaeeun, 2021, Zuid-Korea, internationale première

The Nine Lakh Stars, Loubna Régragui, 2022, India/Frankrijk, wereldpremière

Urf, Geetika Narang Abbasi, 2022, India, wereldpremière

Viaggio nel crepuscolo, Augusto Contento, 2021, Italië/Frankrijk

Meer films onthuld in Harbour en Limelight

De gevierde Franse regisseur Bruno Dumont keert terug naar IFFR met France, een politieke satire op de media, als onderdeel van Limelight. Er zijn daarnaast drie nieuwe titels bekend in het programma Harbour.

De Boliviaanse regisseur Kiro Russo presenteert zijn tweede lange film, El gran movimiento (winnaar van de Orizzonti Special Jury Award), een verhaal over overleven in het magische maar meedogenloze La Paz.

Hit the Road van de Iraanse filmmaker Panah Panahi toont een aangrijpende maar licht absurde familieroadtrip. Franse filmmaker Rachel Lang presenteert Mon légionnaire, een ensembledrama over de soldaten van het Franse vreemdelingenlegioen en hun vrouwen.

IFFR ontwikkelde de festivalcampagne voor de 51e editie in samenwerking met het Rotterdamse ontwerpbureau 75B. Het volledige programma wordt bekendgemaakt tijdens een persconferentie op 20 december. Meer info vind je hier.

De gezondheid en veiligheid van bezoekers is de prioriteit van IFFR. Het festival volgt de richtlijnen van het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu nauwgezet in aanloop naar de aanstaande editie.

Lees meer over: