Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

08.02.2019

Nieuw Belgisch filmfestival toont gerestaureerde klassiekers op groot scherm

door Vertigo

Met het Classics Restored Festival brengen Cinea, KASKcinema en Kunstencentrum BUDA grootse films terug op het grote scherm, waar ze thuishoren. Ontdek de rijkdom en de diversiteit van de filmgeschiedenis aan de hand van de beste recente digitale restauraties, vertoond in de omstandigheden waarvoor de films gemaakt zijn.

Van 8 tot en met 10 maart worden Gent en Kortrijk dé plekken waar je recent gerestaureerde filmklassiekers kan (her)ontdekken. Door steeds beter wordende technieken en digitaal uitgeruste cinema’s wordt het mogelijk een nieuw publiek kennis te laten maken met parels uit de verre en recente filmgeschiedenis in de setting waar de films voor gemaakt zijn: op groot scherm geprojecteerd, in een volle, verduisterde cinema.

Classics Restored Festival wordt het allereerste festival in België dat een internationaal programma samenstelt met unieke screenings van de meest recente restauraties, telkens deskundig en toegankelijk ingeleid door een expert. Het festival geniet de steun van Cinematek, Park Circus (de grootste verdeler van Hollywoodklassiekers) én Cinema Ritrovato in Bologna, wereldwijd het belangrijkste festival voor de klassieke film.

Het programma is zo divers mogelijk samengesteld, met niet alleen aandacht voor grote klassiekers uit de hoogdagen van Hollywood (Some Like It Hot, Johnny Guitar) of de Europese arthouse (Ladri di biciclette), maar ook voor parels uit de wereldcinema (Pixote, Touki Bouki), gerestaureerd door Martin Scorsese’s Film Foundation.

Verder wordt uiteraard ook Cinematek in de kijker gezet, met de Belgische première van de restauratie van Detour (Edgar G. Ulmer, 1945), op basis van een unieke distributiekopie uit het Koninklijk Belgisch Filmarchief, én de Cinematek-restauratie van Chantal Akermans Histoires d’Amérique, een Europese première en de tweede vertoning wereldwijd na de première eerder deze maand in het MoMA in New York.

Op zondagochtend wordt er een vertoning voor het hele gezin georganiseerd, met zelden vertoonde stille animatiekortfilms én enkele slapstick klassiekers, voorzien van live muzikale begeleiding.

Door het programma lopen enkele losse programmalijnen (werktitels) — elke film behoort tot verschillende van deze thematische rode draden:

NOIR: Het film noir-genre dat in de jaren 40 floreerde in Hollywood heeft een blijvende invloed op de filmgeschiedenis, alsook op andere genres. Naast een echte noir (Detour), tonen we een western (Johnny Guitar) en een komedie (Some Like It Hot) met noirelementen, en een Europese film noir uit de jaren 1960 (L’Insoumis).

ON THE EDGE: Een ander genre met wortels in de jaren 40 kent een grote invloed op latere generaties filmmakers: het Italiaanse neorealisme. We tonen één van dé grote klassiekers (Ladri di biciclette) en twee films die sterk door het genre werden beïnvloed: één uit de independent scène van de jaren 60 in de VS (The Connection) en een recentere klassieker uit Brazilië (Pixote).

EXODUS: Migratie is niet enkel vandaag een heet hangijzer, door de filmgeschiedenis heen werd het thema door zeer diverse filmmakers behandeld. We tonen films gemaakt vanuit een Afrikaans (Touki Bouki) en joods perspectief (Histoires d’Amérique).

JAZZ: Er wordt wel eens gezegd dat jazz en film de twee belangrijkste nieuwe kunstvormen van de 20e eeuw zijn, zeker in de VS. Met twee films die onlosmakelijk met het muziekgenre verbonden zijn, illustreren we alvast hun sterke onderlinge band (Some Like It Hot & The Connection).

DE KLEREN MAKEN DE M/V/X: Je zou het misschien niet verwachten, maar ook tijdens de hoogdagen van klassiek Hollywood werd er gespeeld met genderpatronen en –verwachtingen. Om dit te illustreren, tonen we een film waarin mannen zich verkleden als vrouwen (Some Like It Hot) en een film waarin een vrouw zich kleedt als een man (Johnny Guitar).

Bekijk het volledige programma hieronder:

KASKCinema

Vrijdag 8 maart

  • 20u30 Detour (Edgar G. Ulmer, 1945), 67’, inleiding door Nicola Mazzanti (conservator CINEMATEK)
Zaterdag 9 maart
  • 14u00 Johnny Guitar (Nicholas Ray, 1954), 109’, inleiding door Bart Versteirt (Cinea)
  • 16u15 Touki Bouki (Djibril Diop Mambéty, 1973), 88’, inleiding door David Vanden Bossche (kunstwetenschapper en filmrecensent)
  • 18u00 Ladri di biciclette (Vittorio De Sica, 1948), 88’, inleiding door Tillo Huygelen (KA_F, studentenvereniging KASK-film)
  • 20u30 Some Like It Hot (Billy Wilder, 1959), 121’, inleiding door Lisa Colpaert (University College of London/Film-Plateau)
  • 23u00 Dragon Inn (King Hu, 1967), 111’, inleiding door David Vanden Bossche (kunstwetenschapper en filmrecensent)
Zondag 10 maart
  • 11u00 Familievertoning — compilatie stille kortfilms (1912-1920), 65’, live muzikale begeleiding door Peter Vandenberghe en studenten van het School of Arts Conservatorium / met ontbijt om 10u
  • 14u00 Pixote: A Lei do Mais Fraco (Héctor Babenco, 1981), 128’, inleiding door Tobias Burms (freelance filmcriticus)
  • 17u00 L’insoumis (Alain Cavalier, 1964), 103’, inleiding door Julie Daems (Kinoautomat)
  • 20u00 Histoires d’Amérique: Food, Family and Philosophy (Chantal Akerman, 1989), 92’, inleiding door Bruno Mestdagh (CINEMATEK)

Kunstencentrum BUDA

Zondag 10 maart

  • 10u30 Familievertoning — compilatie stille kortfilms (1912-1920) 65’ live pianobegeleiding / met ontbijt om 9u30
  • 14u00 Touki Bouki (Djibril Diop Mambéty, 1973), 88’, inleiding door TBD
  • 15u45 Pixote: A Lei do Mais Fraco (Héctor Babenco, 1981), 128’, inleiding door TBD
  • 18u00 Dragon Inn (King Hu, 1967), 111’, inleiding door TBD
  • 20u15 Ladri di biciclette (Vittorio De Sica, 1948), 88’, inleiding door TBD