30.04.2024

Mother’s Instinct: Amerikaanse remake Veerle Baetens-thriller Duelles botst op zelfde problemen als origineel (recensie)

Jessica Chastain lanceert via haar productiemaatschappij Freckle Films projecten met sterke vrouwelijke protagonisten. Dat heeft tot nu toe nog geen echte hoogvliegers opgeleverd. Ava en The 355 waren niet bepaald geloofwaardig en de feministische insteek was zeer nadrukkelijk. Met Mothers’ instinct gaat ze nu voor een remake van het Belgisch-Franse Duelles met Veerle Baetens.

Duelles was in 2020 de grote winnaar van de Magrittes, maar lokte het grote publiek niet naar de zalen – onder meer omdat covid de wereld platlegde. Met Mothers’ Instinct krijgt het verhaal dus een tweede kans – met twee Hollywoodsterren nog wel. De film ziet er alvast fraai uit. Dat is niet toevallig: Chastain koos Benoît Delhomme, een absolute camerameester met wie ze gewerkt heeft aan Wilde Salomé en Lawless, om de film te regisseren – zijn eerste keer trouwens – en te fotograferen.

Wie Duelles gezien heeft, zal waarschijnlijk wat ontgoocheld zijn. Het plot is min of meer hetzelfde gebleven. Alice (Chastain) en Céline (Anne Hathaway) zijn boezemburen. Wanneer het zoontje van Céline verongelukt, terwijl Alice machteloos toekijkt, verandert er iets in het gedrag van de eerste. Alice vermoedt dat ze wraak wil nemen. Of beeldt ze zich dat in?

Belhomme probeert het Hitchcockiaanse gegeven zo goed mogelijk in te vullen en er ook nog enkele Alice in Wonderland-knipogen in te steken, maar het verhaaltje is behoorlijk vergezocht – daar had Duellles ook al last van. Ook als Douglas Sirk-achtig melodrama valt de film nogal matig uit. Je amuseert je wel, maar wat meer camp à la Brian De Palma’s Body Double was welkom geweest.

Top-director of photography Benoît Delhomme debuteert als regisseur met deze remake van het Belgisch-Franse Duelles, waarin producente-hoofdactrice Jessica Chastain ontdekt dat haar rouwende buurvrouw misschien wraak wil nemen. Voor fans van Hitchcockiaanse melodrama’s.

Regie Benoît Delhomme
Cast Jessica Chastain, Anne Hathaway, Josh Charles
Speelduur 1u34