30.04.2024

Challengers: Niet alleen Luca Guadagnino’s beste film, ook een toptennisthriller (recensie)

Art en Patrick zijn twee boezemvrienden die verzot zijn op tennis, maar ze staan nog niet ver in hun loopbaan als professionals. Wanneer ze sterspeler Tashi (Zendaya) ontmoeten, zijn ze allebei diep onder de indruk van haar talent en schoonheid. Je weet meteen dat er rivaliteit zal ontstaan tussen de twee en je vraagt je je dan ook af wie het meisje zal krijgen. Die vraag stel je echter alleen als je conventioneel denkt. De Italiaanse regisseur Luca Guadagnino serveert immers een heel aparte film.

Challengers wordt opgebouwd rond de ultieme topmatch tussen Art en Patrick die zich vele jaren later afspeelt. Hoe die afloopt, weet je pas in de slotscène. Tijdens de film word je op een complexe manier heen en weer geslingerd tussen heden en verleden. Op die manier geeft Guadagnino beetje bij beetje informatie over de ingewikkelde relatie tussen de drie hoofdpersonages. Die aanpak zorgt voor spanning in crescendo, vooral omdat Guadagnino je verwachtingen constant ondermijnt.

Je zou Challengers kunnen omschrijven als een ménage à trois-film, maar hij is veel meer dan dat. Hij overstijgt dat genre en maakt brandhout van de meeste films over tennis, die overigens op enkele uitzonderingen na veelal saai en inhoudsloos zijn. Eigenlijk is dit een film over seks, of nog beter een film over hoe tennis de ideale metafoor voor seks lijkt te zijn.

Wie huivert van typische sportfilms, moet zeker gaan kijken. Dit is niet alleen de beste Guadagnino, maar het is ook een film waarin je geen enkele spelregel hoeft te kennen. Nu al een van de grootste verrassingen van het jaar (met een geweldige finale).

Luca Guadagnino (Call Me by Your Name) vernieuwt het ménage à trois-genre met een verrassende sportthriller in het tennismilieu. Voor wie iets zoekt in de lijn van Y tu mamá también en The Dreamers.

Regie Luca Guadagnino
Cast Zendaya, Josh O’Connor, Mike Faist