Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

20.04.2021

MOOOV Filmfestival 2021: Blog 1 – Reizen zonder te reizen

door Tineke Van de Sompel

Exotische oorden ontdekken zit er dit jaar waarschijnlijk nog niet in, maar gelukkig kunnen we de komende veertien dagen online genieten van een duizelingwekkende dosis wereldcinema tijdens het MOOOV Filmfestival.

Ook dit jaar schept het filmfestijn hoge verwachtingen met zijn slogan ‘Films facing the world’ en inzet op confrontatie, informatie en sensibilisatie. En aangezien de aprilse grillen nog welig tieren kunnen we zonder schuldgevoel volle dagen genieten van het kleurrijke programma.

Met het thema (un)(dis)covered stories legt het festival dit jaar de focus op onbekende verhalen die het ontdekken waard zijn, met een speciale schijnwerper op de Iraanse cinema van onder meer Ahmad Bahrami met zijn The Wasteland en Shahram Morki met zijn Careless Crime.

Ik kijk in het bijzonder uit naar het werk van de vrouwelijke cineasten op het programma, zoals Quo vadis, Aida? van Jasmila Žbanić met ‘onze’ Johan Heldenbergh, het hoopvolle The Perfect Candidate van Haifaa al-Mansour en het bijzondere Son-Mother van Mahnaz Mohammadi.

Die laatste was vorig jaar ook al te bewonderen op het festival. Toen had ik samen met vier andere cinefiele studenten de eer om hem met de University of Antwerp Award te bekronen.

Vanavond opent MOOOV zijn online deuren met de Iraanse film Radiograph of a Family van Firouzeg Khosrovani, gevolgd door een Q&A met de regisseur.

Tot dan?

Lees meer over: