09.01.2024

Monster: Rashomon meets Close volgens Hirokazu Kore-eda (recensie)

In Rashomon toonde de Japanse regisseur Akira Kurosawa een aantal subjectieve versies van een dramatische gebeurtenis en liet de toeschouwer zelf oordelen over wat waar en wat leugen was. Zijn hedendaagse collega Hirokazu Kore-eda, vooral bekend van de Gouden Palm-winnaar Shoplifters, brengt in Monster – een zeer misleidende titel overigens – een heel interessante variant op dat gegeven. Hij biedt drie verschillende perspectieven, maar het zijn deze keer objectieve weergaven. Het boeiende en originele is dat zelfs met die aanpak de waarheid nog steeds subjectief aanvoelt.

Monster gaat van start als een rechtlijnig verhaal over kindermishandeling. De alleenstaande moeder Saori merkt dat haar elfjarig zoontje Minato het moeilijk heeft. Is er iets gebeurd? Het lijkt erop dat zijn leraar Hori verantwoordelijke is. Saori eist excuses van de school en het schoolhoofd en meneer Hori reageren overbeleefd, maar tegelijk koud en strikt volgens het boekje. Saori is niet overtuigd.

Het perspectief verandert dan naar dat van meneer Hori en we merken dat de waarheid die we tot dan toe aannamen niet helemaal overeenkomt met ‘de waarheid’. Ten slotte krijgen we nog een derde perspectief, waardoor we die waarheid nog een keer moeten aanpassen. Het contrast tussen begin en einde kan niet groter zijn. Grofweg lijkt alsof de film van Kes naar Closeevolueert.

Het is fascinerend hoe Kore-eda, die van een documentaire-achtergrond komt en in het verleden relatief rechtlijnige verhalen vertelde, meer en meer begint te spelen met tijd en perspectief. Dat maakt Monster interessanter dan zijn Zuid-Koreaans uitstapje Broker, een prima familiedrama dat echter thema’s behandelde die hij al in eerdere films had verkend.

Via een complexe en uiteindelijk ambigue narratief vertelt de Japanse cineast Hirokazu Kore-eda over de zoektocht van een moeder naar wie haar zoon heeft mishandelt. In het verlengde van Rashomon én Close.

Regie Hirokazu Kore-eda
Cast Sakura Andō, Eita Nagayama, Sōya Kurokawa
Speelduur 2u05