Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

08.04.2018

Molly Ringwald kijkt het #MeToo-tijdperk met gemengde gevoelens terug naar haar John Hughes-films in

door Vertigo

Molly Ringwald heeft haar bekendheid te danken aan het trio John Hughes-films Sixteen CandlesPretty in Pink en The Breakfast Club. Toch kijkt Ringwald met gemengde gevoelens terug op haar samenwerking met de iconische regisseur.

Toen ze haar dochter voor de eerste keer The Breakfast Club toonde, viel haar het gedeelte op waarin Bender (Judd Nelson) onder de rok van haar personage Claire gluurt. De scène maakte haar ongemakkelijk en spookte lang door haar gedachten.

Toen de #MeToo-beweging op gang kwam, moest ze er terug aan denken. “Als vrouwelijke onderdrukking systematisch is, is het maar logisch dat de kunst die we consumeren dat gedrag in de hand werkt.”

Het is niet het enige problematische moment in de film volgens Ringwald. “Bender misbruikt Claire meermaals op seksueel vlak. Hij seksualiseert haar, reageert zich af op haar met haat en minachting en noemt haar ‘zielig’ of ‘Queenie’. Hij verontschuldigt zich hier nooit voor en verovert op het einde haar hart.”

Ringwald overtuigde Hughes zelfs om een seksistische scène uit de film te knippen. “Er was een stuk waarin een aantrekkelijke turnlerares naakt in het zwembad zwom, terwijl de strafstudie-verantwoordelijke, meneer Vernon, haar bespiedde. De actrice in kwestie beschuldigt mij waarschijnlijk nog steeds van haar doorbraak te verbrodden, maar de film is beter zo.”

Ringwald neemt ook aanstoot aan het lukrake gebruik van woorden zoals ‘fag’ en ‘faggot’ in The Breakfast Club en aan het “grotesk stereotiepe” van het personage Long Duk Dong in Sixteen Candles.

Ze haalt echter ook aan dat Hughes’ films een positieve impact hadden op cinema. “Hij maakte twee films met vrouwelijke hoofdpersonages en hun gevoelens over hun dagelijks leven en maakte er box-office-successen van. Dat is sindsdien niet meer gebeurd.”

Bron: IndieWire