Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

28.12.2022

Living: Bill Nighy schittert in opmerkelijke remake Kurosawa-klassieker (recensie)

door Chris Craps

Er is iets heel Brits aan Japanners en er is iets heel Japans aan Britten. Dat verklaart waarom Living, een Engelse remake van Akira Kurosawa-klassieker Ikiru, op verschillende niveaus werkt. Dat én de fantastische vertolking van Bill Nighy.

De Love, Actually-acteur vertolkt mister Williams, een stijve Brit die zich helemaal in de overheidsadministratie heeft genesteld en als diensthoofd geen behoefte voelt om komaf te maken met het kafkaiaanse binnen de organisatie. Wanneer hij verneemt dat hij aan kanker lijdt en nog slechts enkele maanden te leven heeft, ontwaakt hij en wil hij plots van het leven profiteren.

Net zoals het origineel uit 1952 speelt Living zich af in de jaren vijftig en wordt het verhaal verteld vanuit meerdere perspectieven. We leren Williams beter kennen via de blik van een nieuw lid van zijn team (Alex Sharp) en later door de ogen van een levensgenieter (Tom Burke) die hij toevallig ontmoet.  Pas dan belanden we als toeschouwer bij Williams en zijn diepere probleem. De Zuid-Afrikaanse regisseur Oliver Hermanus (Skoonheid) en zijn Engels-Japanse scenarist Kazuo Ishiguro zijn dus vrij trouw gebleven aan Kurosawa – zelfs het beroemde eindshot hebben ze bewaard.

De remake zou echter niet gewerkt hebben met bijvoorbeeld Zuid-Afrika of New York als locatie. Er is iets aan die Britse mannen met hun bolhoeden die dagelijks het saaiste werk verrichten dat doet denken aan die voorbeeldige Japanners die zonder veel vragen te stellen meedraaien in een systeem dat hen helemaal opslorpt. Nighy, die Britser dan Brits is en heel droog en schijnbaar onbewogen kan acteren, past perfect binnen de situatie die Hermanus schetst.

Natuurlijk rest de vraag of een goede remake van een onvervalst meesterwerk relevant is, want uiteindelijk blijft Ikiru nog altijd perfect overeind. Living is dus min of meer gemaakt voor al wie weigert om Japanse zwart-witfilms zien.

>>Klap

Zuid-Afrikaan Oliver Hermanus situeert zijn remake van Ikiru van Akira Kurosawa in het Londen van de jaren vijftig en cast Bill Nighy als een stijf diensthoofd van een administratieve afdeling dat verneemt dat hij nog maar enkele maanden te leven heeft. Een remake van het niveau van de Amerikaanse versie van Let the Right One in.

Regie Oliver Hermanus
Cast Bill Nighy, Alex Sharp, Tom Burke
Speelduur 1u42
Vanaf 28 december in de bioscoop