14.06.2022

Lightyear: Pixar gaat de Star Wars-toer op in energieke Toy Story-spin-off (recensie)

In dit tijdperk van de metacinema zal niemand verbaasd opkijken dat ook Pixar meedoet. Lightyear wordt immers voorgesteld als de Star Wars-achtige blockbuster die het Toy Story-kind Andy ooit aangezet heeft om de actiefiguur Buzz Lightyear als cadeau te vragen. Dat wil zeggen dat de film het niveau van de George Lucas-klassieker zou moeten halen en misschien zelfs overtreffen. Dat doet hij echter niet.

Aan de basis van Lighyear ligt de tragedie van de ‘echte’ Buzz. Tijdens een operatie op een vijandige planeet verliezen Buzz (stem van Chris Evans) en zijn mede-astronauten de energiekristallen die hun ruimteschip stuwen. Buzz kan niet leven met zijn mislukking en besluit nieuw aangemaakte energiekristallen te testen. Die lichtsnelheid benaderende testvluchten duren in de ruimte maar enkele minuten, op de planeet waar zijn collega’s wachten hebben ze echter  jaren geduurd.

Regisseur Angus MacLane (Finding Dory) speelt tijdens de eerste drie kwartier op een briljante manier met het concept tijd. Die 45 minuten zijn eveneens een knap staaltje vertellen-in-vijfde-versnelling. Daarna valt het verhaal echter stil en gaat Maclane voor conventionele non-stopactie. Gelukkig keert hij terug naar zijn originele concept in de finale.

Lightyear mag dan wel het geniale van de eerste twee Toy Story-films en het baanbrekende van Inside Out en Soul missen, qua actie is dit zeker een zeer geslaagde film. Je voelt echter de angst van de makers dat het publiek zich ook maar één seconde zou vervelen en dat stokt hun innovatiedrift.

In deze Toy Story-spin-off probeert space ranger Buzz Lightyear een fout uit het verleden goed te maken, maar wordt hij op een ongewone manier geconfronteerd met de tijd. Pixar goes Star Wars.

Regie Angus MacLane
Cast Chris Evans, Josh Brolin, Taika Waititi