01.02.2022

L’événement: Frans abortusdrama & Gouden Leeuwwinnaar overstijgt Dardennes-invloed (recensie)

Het duurde tot 1975 voor er in Frankrijk een abortuswet kwam. In 1963 – nog voor de seksuele revolutie van eind jaren zestig – was het voor ongewenst zwangere vrouwen quasi onmogelijk om een beroep te doen op een dokter. Abortus werd immers bestraft met een celstraf. Veel vrouwen hadden dus geen andere keuze dan een clandestiene oplossing te zoeken met alle risico’s van dien. Een van die vrouwen was Annie Ernaux, die haar ervaringen neerschreef in de autobiografische roman L’événement. Dat boek werd nu zeer gefocust verfilmd door Audrey Diwan.

In de film is Anne (vertolkt door Frans-Roemeense Anamaria Vartolomei) vastberaden om het armoedige plattelandsbestaan van haar ouders te ontvluchten via haar universiteitsstudies. Maar voor ze het goed en wel beseft, blijkt ze zwanger te zijn en komen haar examens in het gedrang. Anne wil koste wat kost een abortus, maar dokters weigeren haar bij te staan en ook haar vrienden weigeren haar te helpen. De enige uitweg is in het clandestiene milieu, waar ongeschoolde engeltjesmaaksters met primitieve middelen zeer pijnlijke operaties uitvoeren.

Diwan bouwt haar script zeer rechtlijnig op. Geen enkele scène voelt overbodig of als een zijstapje aan. Je moet daarbij denken aan Rosetta van de gebroeders Dardenne. Geen toeval, want de cineaste vermeldde die Gouden Palmwinnaar als een van haar voornaamste stilistische inspiratiebronnen. Wanneer Anne naar haar ouders gaat en de camera volgt haar in de rug, waan je je zelfs in een Dardenne-film.

L’événement is echter sterk genoeg om je die invloed te doen vergeten. Vooral de scène waarin Anne een poging onderneemt om ‘het probleem’ zelf op te lossen, komt harder aan dan eender welke Dardennes-sequentie. Als sterke aanvulling van Une affaire de femmes, Vera Drake en 4 Months, 3 Weeks and 2 Days zendt deze Gouden Leeuwwinnaar een krachtig signaal naar al wie heel eenzijdig en conservatief antiabortus is. Niet dat L’événement uitgesproken pro is: Diwan toont zonder te oordelen. Wat ze toont, spreekt echter boekdelen.

In deze Gouden Leeuwwinnaar schetst de Franse cineast Audrey Diwan hoe een studente in 1963 – in Frankrijk stond op abortus toen nog een celstraf – een lijdensweg ondergaat om haar ongeboren kind weg te laten nemen. Thematisch verwant met het Roemeense 4 Months, 3 Weeks and 2 Days.

Regie Audrey Diwan
Cast Anamaria Vartolomei, Kacey Mottet Klein, Sandrine Bonnaire
Speelduur 1u40