Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

02.11.2021

Les Olympiades: Jacques Audiard verrast met zwart-wit en Parijse millennials (recensie)

door Chris Craps

Jacques Audiard (Un prophète) zal nooit twee keer dezelfde film te maken. Zijn interesseveld is zodanig breed dat hij probleemloos van een migrantendrama (Dheepan) naar een western (The Sisters Brothers) kan springen. En na die Far West-uitstap gaat hij nu voor een milieuschets van het 13e arrondissement in Parijs, waar hij zelf lange tijd heeft gewoond. Les Olympiades is een eerbetoon aan die wijk, maar ook een studie van een generatie Fransen die op hun 30e nog steeds op zoek zijn naar hun identiteit.

Audiard baseerde zich op de graphic novel Killing and Dying van de Amerikaanse The New Yorker-illustrator Adrian Tomine, maar verplaatste de actie dus naar Parijs. Centraal staat Emilie (Lucy Wang), een jonge vrouw van Aziatische afkomst, die uit financiële overwegingen haar appartement wil delen. Het is Camille, een intellectueel met Afrikaanse roots, die komt aankloppen. Emilie wil eigenlijk geen man in huis, maar valt onmiddellijk voor zijn charmes. Intussen ontdekt de oudere studente Nora (Noémie Merlant) dat mensen haar voor sekschat-superster Amber Sweet houden. Na een tijdje besluit ze contact op te nemen met de vrouw achter Amber.

Om Parijs op een andere manier te tonen dan zijn collega’s draaide Audiard de film in zwart-wit à la Woody Allen ten tijde van Manhattan. De toon van Les Olympiades schippert tussen de morele vertellingen van Eric Rohmer, de observerende multiplotfilms van Robert Altman en de seks-en-romantiekcinema van Abdellatif Kechiche – anders dan die laatste houdt Audiard de evolutie van de verhaallijnen heel strak en kickt hij minder op de naaktscènes.

Les Olympiades is degelijk en boeiend, maar toch. Audiard maakt sterkere films wanneer zijn protagonisten met grotere dilemma’s geconfronteerd worden, zoals de superleugenaar Albert in Un héros très discret, de pianist Thomas in De battre mon cœur s’est arrêté en de ambitieuze gevangene Malik in Un prophète. Een brave Audiard die nooit tot ‘s mans beste werk zal gerekend worden, blijft echter te verkiezen boven negentig procent van de Franse cinema.  

>>Klap 

Na zijn western The Sisters Brothers keert Jacques Audiard terug naar Parijs voor een relatiefilm over dertigers die nog een weg zoeken in het leven. Net zoals het verwante La vie d’Adèle – Chapitres 1 & 2 gebaseerd op een graphic novel.

Regie Jacques Audiard
Cast Lucie Zhang, Makita Samba, Noémie Merlant
Speelduur 1u46     
Vanaf 3 november in de bioscoop