Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

06.10.2021

Les intranquilles: Desintegrerend huwelijk à la Lafosse (recensie)

door Chris Craps

De Brusselaar Joachim Lafosse heeft door de jaren heen zijn sporen verdiend als specialist in psychologische drama’s en hij wordt alsmaar beter. Les intranquilles zou je na À perdre la raison en L’économie du couple kunnen omschrijven als het derde deel van een officieuze trilogie over de desintegraties van huwelijken. Hier is het de bipolariteit van een van de partners die voor een enorme druk zorgt.

Je merkt al van bij het begin dat er iets mis is met de kunstschilder Damien (Damien Bonnard). Hij bevindt zich met zijn jong zoontje op een motorboot ergens aan de Middellandse Zee. Plots springt hij in het water, beveelt het jongetje terug te varen en begint zelf naar de kust in de verte te zwemmen. Het is dat soort roekeloosheid en gebrek aan verantwoordelijkheidszin dat Damien zo kenmerkt en de relatie met zijn vrouw Leïla (Leïla Bekhti) meer en meer ondermijnt.

Het grote probleem van Damien is het vinden van een gulden middenweg. Als hij de medicijnen neemt die zijn bipolariteit onderdrukken, dan stevent hij af op een bijna lethargisch bestaan. Als hij zijn pillen niet neemt, dan wordt hij manisch en begint als een bezetene te schilderen, bouwt hij een kunstwerk met de potten die hij in de woonkamer vindt of weet hij geen blijf met zijn enthousiasme. Leïla kan min of meer met de ziekte van haar man omgaan, maar wanneer hij hun zoontje in gevaar brengt, begint ze zich toch vragen te stellen.

Lafosse, die deze situatie van dichtbij heeft meegemaakt, weigert Damien te veroordelen en toont de perspectieven van zowel Leïla, Damien als hun zoontje. Op die manier krijg je een genuanceerde kijk op de problemen waarmee het gezin worstelt, waardoor het nog moeilijker wordt om concrete oplossingen aan te wijzen.

Bonnard en Bekhti leveren bovendien heel knappe prestaties, te vergelijken met onder meer het werk van Jessica Chastain en Oscar Isaac in de serie Scenes from a Marriage en de vertolkingen van Scarlett Johansson en Adam Driver in Marriage Story. Slotsom: een Belgische film die het absoluut verdiende om opgenomen worden te worden in de recentste Officiële Competitie van Cannes.

>>Klap 

De Brusselse regisseur Joachim Lafosse schetst hoe een vrouw vecht voor haar huwelijk met een bipolaire kunstenaar. De vertolkingen van Leïla Bekhti en Damien Bonnard doen denken aan die van Adam Driver en Scarlett Johansson in Marriage Story.

Regie Joachim Lafosse
Cast Leïla Bekhti, Damien Bonnard, Luc Schiltz
Speelduur 1u59
Vanaf 6 oktober in de bioscoop