03.10.2023

Le procès Goldman: Uitgepuurd rechtbankdrama groeit uit tot een van de beste Franse films van het jaar (recensie)

Le procès Goldman van de Franse regisseur Cédric Kahn heeft het over de bizarre revolutionair Pierre Goldman. Deze zoon van naar Frankrijk geïmmigreerde joodse verzetsstrijders uit Polen werd midden jaren zeventig beschuldigd van een reeks gewapende overvallen. Tijdens een van die overvallen werden twee mensen doodgeschoten. Goldman bekende de meeste overvallen, behalve die met de moorden. Hij werd tot levenslang veroordeeld, maar schreef in de gevangenis een boek over zijn zaak waardoor die gepolitiseerd werd. Daarop kreeg hij de steun van onder meer Simone Signoret en Jean-Paul Sartre, en uiteindelijk werd het proces opnieuw gevoerd.

De film is opgevat als een registratie van het tweede proces en plaatst als het ware uiterst rechts (de Franse staat en de rechtbank) tegenover uiterst links (Goldman), een extreme tegenstelling die de jaren zestig en zeventig in Frankrijk typeerde. Kahn brengt alles zeer zakelijk, maar niet zonder ironie. Goldman (uitstekend vertolkt door de Belgisch-Franse acteur Arieh Worthalter) is immers zo’n principiële kerel die te pas en te onpas zijn gedachten spuwt – “alle flikken zijn fascisten” – dat hij riskeert om zichzelf de das om te doen. Zijn advocaat raakt zelfs zo gefrustreerd dat hij bijna begint te huilen.

Zelden heb je zo’n uitgezuiverd rechtbankdrama gezien. Le procès Goldman is dan ook nu al een van de beste Franse films van 2023. Een must voor al wie ook maar een beetje geïnteresseerd is in geschiedenis en politiek.

Cédric Kahn schets het tweede proces tegen de revolutionair Pierre Goldman als een absurd theater, waarin extreem links en extreem rechts in het Frankrijk van de jaren zeventig tegenover elkaar stonden. Voor al wie de cinema van Costa-Gavras en Francesco Rosi hoog in het vaandel draagt.

Regie Cédric Kahn
Cast Arieh Worthalter, Arthur Harari, Stéphan Guérin-Tillié
Speelduur 1u55