14.12.2022

Le otto montagne: Felix van Groeningen en Charlotte Vandermeersch gaan episch intiem in de Alpen (recensie)

Na zijn Beautiful Boy-avontuur in de VS werd Felix van Groeningen aangetrokken door een ander internationaal project. Samen met zijn levenspartner Charlotte Vandermeersch zette hij zijn tanden in een verfilming van Le otto montagne (De acht bergen), de succesroman van Paolo Cognetti. Deze Italiaans-Belgisch-Franse productie ademt een beetje de sfeer uit van de plattelandsdrama’s van Ermanno Olmi en de gebroeders Taviani, maar heeft een heel eigen look en ritme.

De film gaat over de jarenlange vriendschap tussen de rusteloze stadsjongen Pietro en stoïcijnse bergbewoner Bruno. In een lange intro worden de jeugdjaren van de twee mannen geschetst na hun eerste ontmoeting in de Italiaanse Alpen. Die periode, waarin de gevoelige Pietro voelt dat zijn vader de harde Bruno meer bewondert dan hem, bepaalt min of meer de latere relatie tussen de twee vrienden. Pietro (Luca Marinelli) kan nergens echt aarden, maar heeft tegelijk Bruno (Alessandro Borghi) duidelijk nodig in zijn leven. Die laatste komt met een uniek idee op de proppen: ze zullen samen een huis bouwen, hoog in de bergen. Maar ook die plek kan de onzichtbare maar immer aanwezige kloof tussen de twee vrienden niet helemaal dichten.

Van Groeningen en Vandermeersch hebben het boek van Cognetti vertaald in een episch drama dat heel zinnige dingen zegt over verdwijnende culturen, de tegenstelling tussen stad en platteland en complexe vriendschappen. De film wordt echter vooral gedragen wordt door de prachtige fotografie en de subtiele vertolkingen. Director of Photography Ruben Impens doet werkelijk wonderlijke dingen binnen het – voor epische films ongebruikelijke – 4:3-beeldformaat en je gelooft echt dat acteurs Marinelli en Borghi boezemvrienden vertolken.

Het regisseursduo neemt zijn tijd om het verhaal te vertellen. Ze laten zich drijven op het ritme en tempo van het leven in die bergen en willen dat je dat als toeschouwer ook doet. Dat kan in de tweede helft een obstakel vormen voor bepaalde kijkers omdat de dramatiek zich dan vooral in de innerlijke wereld van de personages afspeelt. Er vallen vaak stiltes, maar die vertellen vaak veel meer dan actie.

Absoluut de moeite!

Felix van Groeningen en Charlotte Vandermeersch vertalen in hun eerste film als regisseursduo de succesroman van Paolo Cognetti in een door Ruben Impens knap gefotografeerd intimistisch epos, over de complexe vriendschap tussen een stadsjongen en een bergbewoner in de Italiaanse Alpen. Voor liefhebbers van de cinema van de gebroeders Taviani en Ermanno Olmi.

Regie Felix van Groeningen en Charlotte Vandermeersch
Cast Luca Marinelli, Alessandro Borghi, Filippo Timi
Speelduur 2u27