15.07.2015

La isla mínima

Twee rechercheurs uit Madrid onderzoeken de gruwelijke moord op enkele jonge vrouwen. De zaak speelt zich af ten zuiden van Sevilla, in de rivierdelta van de Guadalquivir. Er hangt een broeierige sfeer en het wordt al snel duidelijk dat de zaak meer om het lijf heeft dan zomaar de jacht op een moordlustige gek. Je kan dan ook onmogelijk naar La isla mínima kijken zonder aan True Detective te denken, de fantastische HBO-serie met Matthew McConaughey en Woody Harrelson.

Dat is een stevig compliment, maar regisseur Alberto Rodríguez ontkent elke invloed. “Ik had nooit van de serie gehoord toen ik mijn film draaide,” zegt hij. “Tijdens de montage mailde een van mijn acteurs me echter de trailer van de reeks met de boodschap ‘Iemand heeft jouw idee gekopieerd en er een tv-serie van gemaakt’. Mijn invloeden liggen elders, waaronder bij het noir-genre, films als Chinatown, Bad Day at Black Rock en Memories of Murder, en de roman 2666 van Roberto Bolaño.”

Grote woorden, maar Rodríguez maakt ze ook waar. Je kan opperen dat La isla mínima als puur moordmysterie niet de allerhoogste toppen scheert. Hij vindt het warm water niet opnieuw uit, al blijft zijn unieke ambiance onmiskenbaar aan de ribben kleven en vindt hij zowaar ruimte om nu en dan een goed gedoseerde grap te plaatsen.

Wat de thriller echter wel boven een groot deel van de concurrentie tilt, is de historische setting. Het verhaal speelt zich af in 1980, vijf jaar na de dood van dictator Franco en twee jaar nadat Spanje terug een democratische grondwet had gekregen. De erfenis van het fascistische regime dat het land 36 jaar lang onder de knoet had gehouden, was echter nog lang niet weggespoeld. Heel die achtergrond geeft aan de plot een donkere diepgang die nog lang blijft nazinderen.

Wat Citizen X (en in mindere mate Child 44) vertelde over Rusland, maakt La isla mínima duidelijk over Spanje. De nationale ambiance vijf jaar na Franco’s dood blijkt een bijzonder vruchtbare voedingsbodem voor een thriller over de jacht op een seriemoordenaar.

Regie Alberto Rodríguez
Cast Raúl Arévalo, Javier Gutiérrez, Nerea Barros
Speelduur 1u45