15.07.2015

Insidious: Chapter 3

Ik geef toe dat ik niet altijd even goed oplet in de cinema, maar ik dacht [eerste spoiler!] dat de problemen van de familie Lambert opgelost waren aan het einde van Insidious: Chapter 2 [einde eerste spoiler]. “Tot zover deze horrorfranchise”, denk je dan, en dat was niet eens een slechte zaak geweest. De reeks was uit de startblokken geschoten met een ijzersterk eerste half uur. Maar toen regisseur James Wan en scenarist Leigh Whannell — samen ook bekend van de Saw-serie — er een zweverige uitleg over spookdimensies aan vastknoopten, zakte de pudding snel in elkaar. Het vat was af, het verhaal verteld.

Wat Insidious: Chapter 2 finaal deed, lichtte echter al een tip van de zwarte sluier. Hij sloot af met een coda [tweede spoiler!] waaruit bleek dat iemand anders de demonen uit de spookdimensie weer naar onze wereld gehaald had [einde tweede spoiler]. Dat heb je natuurlijk als je een sequel maakt op een film die een investering van 1,5 miljoen dollar wereldwijd omzette in een zak geld ter waarde van bijna 100 miljoen. En omdat nummer 2 het nog 60 miljoen beter deed, krijgen we nu dus een obligate derde episode.

Insidious: Chapter 3 gaat niet verder op het pad dat de eerste twee delen uitgetekend hebben. De film breit er namelijk een voorafgaand stuk aan. We maken kennis met het medium Elise Rainier [derde spoiler!] toen ze nog leefde. [einde derde spoiler] Ze is er om persoonlijke redenen mee opgehouden om met de doden te praten, tot ze het bezoek krijgt van een tienermeisje, Quinn, dat met haar overleden moeder wil communiceren. Maar het blijkt mama niet te zijn die ’s nachts lawaai maakt in Quinns huis.

Leigh Whannell neemt voor het eerst zelf achter de camera plaats. Goed voor hem, maar helaas voor alle betrokkenen mist hij compleet de fijnzinnige creepy toets en de neus voor vindingrijke stroomstoten van James Wan. Hij graait nochtans gretig uit de trukentrommel die zijn vroegere spitsbroeder uitgestald heeft. Donkere schaduwen, griezelige gezichten, vochtige voetsporen, ijzingwekkende stiltes, gevaar dat uit onverwachte hoeken in beeld schiet, vage geluiden, we kennen het allemaal. De regisseur heeft echter geen idee hoe hij die voorspelbaarheid moet overwinnen. En dus neemt hij zijn toevlucht tot de reddingsboei van elke minderwaardige horrorfilm: een niet aflatende opeenvolging van lawaaierige jump scares.

Insidious: Chapter 3 is ondanks de productiewaarde niet alleen sfeerloos, hij is ook nog eens saai. Een dodelijk oordeel voor een huiverfilm, maar het neemt niet weg dat Chapter 4 al lang in de steigers staat.

Het derde deel uit de succesvolle griezelfranchise keert terug in de tijd en concentreert zich op eerdere avonturen van het medium Elise Rainier. Insidious: Chapter 3 serveert de fans het gekende recept, maar het smaakt naar iets wat uit een poederpakje komt.

Regie Leigh Whannell
Cast Stefanie Scott, Lin Shaye, Dermot Mulroney
Speelduur 1u37