Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

13.04.2016

Kollektivet

door Ruben Nollet

De Deense succescineast Thomas Vinterberg mag dan beweren dat hij Together van zijn Zweedse collega Lukas Moodysson nooit gezien heeft, hij weet goed genoeg dat zijn nieuwe film Kollektivet er onvermijdelijk mee vergeleken zal worden. Beide verhalen buigen zich immers over hetzelfde onderwerp: het fenomeen van de alternatieve leefgemeenschappen uit de jaren 70.

Het is dan ook een boeiend thema, een groep mensen die besluiten om de platgetreden paden te verlaten en een andere manier van denken en leven te verkennen. In beide gevallen trekken ze zich een tijdlang op aan de nobelheid van hun idealen maar botsen ze finaal tegen de minder fraaie kanten van de menselijke werkelijkheid.

Het grote verschil tussen Vinterberg en Moodysson is dat de eerste zich kon baseren op zijn eigen ervaringen en jeugdherinneringen, terwijl de tweede zijn film maakte uit interesse voor het tijdsgewricht en zijn typische gedachtegoed. Dan zou je denken dat Vinterberg voor een verhaal zou zorgen dat waarachtiger en doorleefder aanvoelt dan Moodysson, maar het omgekeerde is waar.

Het heeft er vooral mee te maken dat Moodysson in Together echt een beeld gaf van een groep mensen, terwijl Kollektivet — wat trouwens De commune betekent — in de eerste plaats zich focust op één enkel gezin. De film begint wanneer Erik, een architect, een enorm herenhuis erft. Zelf wil hij het verkopen, maar hij laat zich overhalen door zijn echtgenote Anna, een bekende nieuwslezeres, om er een commune te beginnen. Aanvankelijk genieten ze allebei van de gezellige drukte, maar na verloop van tijd voelt Erik zich steeds meer naar de achtergrond gedrongen.

Door de ijzersterke vertolkingen — Trine Dyrholm is ronduit verbluffend in de rol van Anna — houdt Kollektivet de aandacht zeker vast. De verwikkelingen waarin Erik en Anna terechtkomen zijn echter eerder voorspelbaar, waardoor je op je honger blijft zitten, temeer omdat je graag meer te weten wil komen over de andere bewoners van het pand. Dan had Moodysson het beter begrepen.

Het is niet altijd een voordeel om kennis van zaken te hebben.

>>KLAP

Festen-regisseur Thomas Vinterberg duikt in zijn eigen verleden voor een bitterzoet drama over het leven in een commune tijdens de jaren 70. Briljante hoofdvertolking door Trine Dyrholm in een Deense variant op het Zweedse Together.

Regie Thomas Vinterberg
Cast Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen, Helene Reingaard Neumann
Speelduur 1u51
Vanaf 13 april in de bioscoop

@RubenNollet