17.11.2017
Hoe Guillermo del Toro het The Shape of Water-monster tot leven bracht
In The Shape of Water tovert Guillermo del Toro wederom een mysterieus wezen op het witte doek. De film komt pas in januari in de Belgische zalen, maar de regisseur legde op Twitter al uit hoe het verleidelijk watermonster, gespeeld door Doug Jones, tot leven kwam.
De tweets geven een inkijk in de werkwijze van de fantasierijke cineast en maken duidelijk hoe bedachtzaam del Toro met elk detail van zijn creaties omgaat. Hij deelde enkele krabbels uit zijn dagboek en gaf wat technische inzichten mee over het ‘kostuum’ van het monster, dat hij eerder beschreef als “deels Silver Surfer, deels matador”.
3 Tweets on creature detailing: I have said this before, but… Painting is underpainting and overpainting. Transparencies of color, no solids, mottling, and stenciling and detailing and NOT following form but "crossing" over it… pic.twitter.com/ccyDeQCVGL
— Guillermo del Toro (@RealGDT) November 12, 2017
In the same manner, the best is to layer the sculpting, so you start with the basic shape and volume (lines that flow, echo each other, give a sense of weight, etc) and remove what doesn't work (we removed the shoulder fins, too busy) pic.twitter.com/uEGLG098Ls
— Guillermo del Toro (@RealGDT) November 12, 2017
— Guillermo del Toro (@RealGDT) November 12, 2017
Then you add detailing, pores, veins, bumps, scars- all very subtle and seldom NOT to be highlighted by paint. You are "painting" with volume (your light will show these details. pic.twitter.com/TMFmXc2hhg
— Guillermo del Toro (@RealGDT) November 12, 2017
One of my diary doodles for @shapeofwater pic.twitter.com/8xsQrYfVIj
— Guillermo del Toro (@RealGDT) November 13, 2017
Two more doodle/notes for @shapeofwater obviously the budget prevented me from having the scale of the first one but we used the "sun ray" pipes on the film. pic.twitter.com/DGL1q9Cyai
— Guillermo del Toro (@RealGDT) November 14, 2017
Eye paint test (physical sculpt and paint). Pupil too wide. We changed it. pic.twitter.com/qrbkJxRCgv
— Guillermo del Toro (@RealGDT) November 14, 2017
We also reduced the perimeter of the eye to make the creature look more intelligent, less animalistic.
— Guillermo del Toro (@RealGDT) November 14, 2017
We first tested the intricate paint job in "cool colors" (too 'garage kit' contouring) but the light muddled them. Mike Hill changed to a "nicotine-base" palette. used light to "cool it" and stopped contouring the sculpt. pic.twitter.com/KvTsCiydyV
— Guillermo del Toro (@RealGDT) November 14, 2017
Bron: /Film