11.01.2019
Girl genomineerd voor negen Magritte-prijzen
Vandaag werden in Brussel door de Académie André Delvaux de nominaties bekend gemaakt voor de negende editie van Les Magritte du Cinéma. Het speelfilmdebuut Girl van Lukas Dhont werd maar liefst negen keer genomineerd in volgende categorieën : Beste Vlaamse film, Beste Scenario, Beste Mannelijke hoofdrol, Beste mannelijke bijrol, Beste D.O.P., Beste Geluid, Beste Kostuum, Beste Decor en Beste Montage.
In de categorie Beste Vlaamse film werden ook volgende films genomineerd. Niet Schieten van Stijn Coninx, Patser van Adil El Arbi en Bilall Fallah en Engel van Koen Mortier. In de categorie Beste Documentaire maakt producente Hanne Phlypo ook kans op een Magritte voor de docu Manu van Emmanuelle Bonmariage.
Zaterdag 2 februari worden tijdens een feestelijke ceremonie in de Brusselse Square de winnaars in de 22 categorieën bekend gemaakt. De ceremonie wordt ook rechtstreeks uitgezonden door La deux van de RTBF. De Académie André Delvaux bestaat uit 870 beroepslui, die de winnaars in twee rondes worden aanduidt.
In het verleden wonnen de meeste grote tenoren en habitués van de grote filmfestivals al een Magritte. Luc en Jean-Pierre Dardenne wonnen in 2015 met Deux jours, une nuit, Joachim Lafosse won in 2013 met A perdre la raison, Bouli Lanners was in 2017 de primus met Les premiers, les derniers en Jaco Van Dormael zegevierde in 2016 met Le Tout Nouveau Testament.
Dit jaar is er in de categorie Beste Film geen gedoodverfde favoriet. Het belooft een spannende strijd te worden tussen opvallend fél uiteenlopende films als het hyper gestileerde Laissez bronzer les cadavres, de verborgen camera-film Mon Ket, het Belgisch banditisme-drama Tueurs of het herkenbare Nos Batailles.
Ook veel Vlamingen mochten de voorbije edities in galakleren glunderend een Magritte de lucht insteken. Oud-winnaars Michaël R. Roskam (Rundskop), Stijn Coninx (Marina) en Fien Troch (Kid en Home) kregen allen een Magritte voor beste Vlaamse film. Ook in de andere categorieën vallen Vlamingen regelmatig in de prijzen. Vorig jaar haalde Peter Van den Begin het met zijn vertolking in King of the Belgians van Jérémie Renier en Matthias Schoenaerts in de categorie Beste acteur. Eerder wonnen ook Wim Willaert, Matthias Schoenaerts en Veerle Baetens.
Les Magritte du Cinéma is een initiatief van de Franse Gemeenschap in samenwerking met de filmsector. De eerste editie dateert van februari 2011. De Magritte voor Beste Film is voorbehouden voor films uit de Franse Gemeenschap. De andere categorieën staan ook open voor internationale coproducties of opmerkelijke vertolkingen van Belgische acteurs in buitenlandse films.
Les Magritte du Cinéma wil geen zelfgenoegzaam sectorieel feest zijn maar de schijnwerpers richten op de filmlui die de Belgische film aan haar goede reputatie helpen maar die het grote publiek vaak nog te weinig kent. Met de nodige glitter en glamour zal de Brusselse Square op zaterdag 2 februari dus het beste talent van België in de bloemen zetten, helemaal in Oscar- of César-stijl!
DE NOMINATIES voor 2019
BESTE FILM
Bitter flowers van Olivier Meys, geproduceerd door Valérie Bournonville en Joseph Rouschop (Tarantula)
Laissez bronzer les cadavres van Hélène Cattet en Bruno Forzani, geproduceerd door Eve Commenge (Anonymes Films)
Mon ket van François Damiens, geproduceerd door Patrick Quinet (Artémis Productions)
Nos batailles van Guillaume Senez, geproduceerd door Isabelle Truc (Iota Production)
Tueurs van François Troukens en Jean-François Hensgens, geproduceerd door Jacques-Henri en Olivier Bronckart (Versus productions)
BESTE DEBUUTFILM
Bitter flowers van Olivier Meys, geproduceerd door Valérie Bournonville en Joseph Rouschop (Tarantula)
La part sauvage van Guérin Van de Vorst, geproduceerd door Benoit Roland (Wrong Men)
Tueurs van François Troukens et Jean-François Hensgens geproduceerd door Jacques-Henri en Olivier Bronckart (Versus productions)
Une part d’ombre van Samuel Tilman, geproduceerd door Marie Besson (Eklektik Productions)
Dit jaar bevat de categorie ‘Beste Debuutfilm’ vier genomineerden wegens een ex-aequo.
BESTE REGIE
Bitter flowers : Olivier Meys
Laissez bronzer les cadavres : Hélène Cattet, Bruno Forzani
Nos batailles : Guillaume Senez
Tueurs : François Troukens, Jean-François Hensgens
BESTE VLAAMSE FILM
Girl van Lukas Dhont, geproduceerd door Dirk Impens (Menuet)
Niet schieten van Stijn Coninx, geproduceerd door Peter Bouckaert (Eyeworks Film & TV Drama)
Patser van Adil El Arbi en Bilall Fallah, geproduceerd door Kobe Van Steenberghe en Hendrik Verthé (A Team Productions)
Engel van Koen Mortier, geproduceerd door Eurydice Gysel en Koen Mortier (CZAR Film)
BESTE BUITENLANDSE COPRODUCTIE
La mort de Staline van Armando Iannucci, geproduceerd door Gaëtan David (La Compagnie Cinématographique) en André Logie (Panache Productions)
L’homme qui tua Don Quichotte van Terry Gilliam, geproduceerd door Sébastien Delloye (Entre Chien et Loup)
Nico, 1988 van Susanna Nicchiarelli, geproduceerd door Valérie Bournonville en Joseph Rouschop (Tarantula)
The Happy Prince van Ruppert Everett, geproduceerd door Sébastien Delloye (Entre Chien et Loup)
BESTE SCENARIO OF ADAPTATIE
Bitter flowers : Maarten Loix, Olivier Meys
Bye bye Germany : Sam Garbarski
Girl : Lukas Dhont, Angelo Tijssens
Nos batailles : Guillaume Senez
BESTE ACTRICE
I feel good* : Yolande Moreau (rol: Monique Pora)
Mademoiselle de Joncquière* : Cécile de France (rol: Madame de La Pommeraye)
Tueurs : Lubna Azabal (rol: Lucie Tesla)
Une part d’ombre : Natacha Régnier (rol : Julie)
BESTE ACTEUR
Au poste !* : Benoit Poelvoorde (rol: Buron)
Girl : Victor Polster (rol: Lara)
Mon ket : François Damiens (rol: Danny Versavel)
Tueurs : Olivier Gourmet (rol: Frank Valken)
BESTE VROUWELIJKE BIJROL
Bye bye Germany : Tania Garbarski (rol Frau Sonia)
La part sauvage : Salomé Richard (rol : Lucie)
Nos batailles : Lucie Debay (rol : Laura)
Une part d’ombre : Erika Sainte (rol : Maud)
BESTE MANNELIJKE BIJROL
Girl : Arieh Worthalter (rol: Mathias)
Laissez bronzer les cadavres : Pierre Nisse (rol: Le jeune)
Tueurs : Bouli Lanners (rol: Dany Bouvy)
Une part d’ombre : Yoann Blanc (rol : Fabian)
BESTE VROUWELIJKE ONTDEKKING
C’est tout pour moi : Nawell Madani (rol : Lila)
Les garçons sauvages*: Anaël Snoek (rol: Tanguy)
Nos batailles : Lena Girard Voss rol: Rose)
Tueurs : Bérénice Baoo (rol: Nora)
Une part d’ombre : Myriem Akheddiou (rol: Cathy)
Dit jaar zijn er in de categorie Beste vrouwelijke ontdekking 5 genomineerden owv. een ex-aequo.
BESTE MANNELIJKE ONTDEKKING
L’échange des princesses : Thomas Mustin (rol: Duc de Condé)
Mon ket : Matteo Salamone (rol: Sullivan)
Nos batailles : Basile Grunberger (rol : Elliott)
Une part d’ombre : Baptiste Lalieu (rol: Noël)
BESTE D.O.P.
Girl : Frank van den Eeden
Laissez bronzer les cadavres : Manu Dacosse
Tueurs : Jean-François Hensgens
BESTE GELUID
Girl : Yanna Soentjens
Laissez bronzer les cadavres : Yves Bemelmans,
Benoît Biral, Dan Bruylandt, Olivier Thys
Tueurs : Marc Engels, Thomas Gauder, Ingrid Simon
BESTE DECOR
Bye bye Germany : Véronique Sacrez
Girl : Philippe Bertin
Laissez bronzer les cadavres : Alina Santos
BESTE KOSTUUM
Bye bye Germany : Nathalie Leborgne
Girl : Catherine Van Bree
Laissez bronzer les cadavres : Jackye Fauconnier
BESTE MUZIEKSCORE
Au temps où les Arabes dansaient : Simon Fransquet
La part sauvage : Manuel Roland, Maarten Van Cauwenberghe
Une part d’ombre : Vincent Liben
BESTE MONTAGE
Girl : Alain Dessauvage
Laissez bronzer les cadavres : Bernard Beets
Nos batailles : Julie Brenta
BESTE KORTFILM
Calamity van Séverine de Streyker en Maxime Feyers, geproduceerd door Maxime Feyers, François-Xavier Willems en William Vergatti (Next Days Films)
D’un château l’autre van Emmanuel Marre, geproduceerd door Sébastien Andres en Alice Lemaire (Michigan Films)
Icare van Nicolas Boucart, geproduceerd door Julie Esparbes en Anthony Rey (Hélicotronc)
Une soeur van Delphine Girard, geproduceerd door Jacques-Henri Bronckart (Versus Production)
BESTE ANIMATIE KORTFILM
La bague au doigt van Gerlando Infuso, geproduceerd door Annabella Nezri (Kwassa Films)
Le quatuor à cornes van Arnaud Demuynck en Benjamin
Botella, geproduceerd doorArnaud Demuynck (La Boîte,… Productions)
Not today van Marine Jacob, geproduceerd door Vincent Gilot (Atelier de La Cambre)
Simbiosis carnal van Rocío Álvarez, geproduceerd door William Henne en Delphine Renard (Zorobabel)
BESTE DOCUMENTAIRE
Des cowboys et des Indiens, le cinéma de Patar et Aubier van Fabrice du Welz, geproduceerd door Vincent Tavier (Panique!) en Alain Goossens (La Cinémathèque de la Fédération Wallonie-Bruxelles)
La grand-messe van Méryl Fortunat-Rossi en Valéry Rosier, geproduceerd door Benoit Roland (Wrong Men)
Manu d’Emmanuelle Bonmariage, geproduceerd door Hanne Phlypo en Antoine Vermeersch (Clin d’oeil Films)
Mitra van Jorge León, geproduceerd door Geneviève De Bauw (Thank you & Good night Productions)
Ni juge ni soumise van Jean Libon en Yves Hinant, geproduceerd door Patrick Quinet (Artémis Productions)