12.07.2023

Faedre & mødre: Het Deense onderwijs geestig in zijn hemd gezet (recensie)

Als je de actrice Paprika Steen – hier in de hoedanigheid van regisseur – moet geloven, scheelt er iets met de opvoedkundige capaciteiten van ouders en leraars in haar thuisland Denemarken. Blijkbaar zijn de volwassenen er nog onbeholpener dan de kinderen. Steen verbeeldt het probleem eerst als een tragikomedie en nadien als een satire, maar Fædre & mødre laat zich zo vlot bekijken dat je de overdrijvingen erbij neemt.

Een meisje verandert al voor de vierde keer van school. Samen met haar ouders wordt ze gevraagd om met de andere kinderen en hun mama’s en papa’s voor een weekend op kamp te gaan. Het lastigste voor haar ouders is het vinden van hun plaats binnen de hiërarchie van het oudercomité. Zo’n ouder-en-kinderkamp is een waanzinnig idee, dat niet alleen pedagogisch onverantwoord is, maar ook om problemen vraagt.

Het is al tijdens de eerste avond prijs. Terwijl de kinderen slapen, gaan de ouders zich te buiten aan een braspartij. Erger nog, de verborgen verlangens die in het saaie dagelijkse leven in een comateuze toestand vertoeven, komen door alcohol en een jointje naar boven. En dan zijn er ook ouders die vinden dat ze hun opvoedkundige methodes aan de andere ouders moeten opdringen.

Fædre & mødre voelt aanvankelijk aan als een dramady in het verlengde van de Zwitserse klassieker L’invitation met een snuifje Deens drama à la Festen. Steen vindt concrete resoluties van de subplots echter niet zo belangrijk en kiest voor een lichtjes bijtende satirische finale die de Deense drang naar conformisme dik in de verf zet. Het geheel is best geestig, vooral omdat de verschillende rollen ingevuld werden door uitstekende Deense karakterspelers zoals Nikolaj Lie Kaas, Lars Brygmann en Jacob Lohmann.

Maar er zijn aspecten die je moeilijk gelooft. Bij ons zou een hypocriete, betuttelende en zich superieur voelende schooldirecteur het geen maand volhouden. En geen enkele ouder met gezond verstand zou participeren aan een onnozel kamp of themaparty van het oudercomité waar de helft van het gezelschap zich aan comazuipen waagt. Maar misschien kennen we Denemarken niet goed genoeg, want het blijft het land van films als The Idiots, Men & Chicken en Drunk.

De Deense actrice Paprika Steen neemt achter de camera plaats en regisseert een geestige satire over een schoolkamp waar de leden van het oudercomité in de alcohol vliegen. In het verlengde van L’invitation en Drunk.

Regie Paprika Steen
Cast Katrine Greis-Rosenthal, Jacob Ulrik Lohmann, Nikolaj Lie Kaas
Speelduur 1u37