29.08.2023

Anatomie d’une chute: De vrouwelijke psyche voor de rechter in Gouden Palm-winnaar (recensie)

Deze psychologische thriller van de Franse cineast Justine Triet won tijdens de jongste editie van het Filmfestival van Cannes de Gouden Palm. Vaak zijn juryleden onder de indruk van een opmerkelijke vormgeving, maar in het geval van Anatomie d’une chute aka Anatomy of a Fall zijn het de vertolking van hoofdrolspeler Sandra Hüller en het sterke scenario die hen overtuigd hebben. Nochtans gaat de film heel conventioneel van start: alsof je naar het begin van een aflevering van Tatort of Maigret aan het kijken bent.

Er ligt een lijk naast een chalet in Frankrijk. Is de man uit gevallen of heeft iemand hem geduwd? Twee mensen waren in de buurt: Sandra (Sandra Hüller), de Duitse auteur met wie hij samen was, en Daniel, hun zoontje. De eerste heeft echter niets gehoord noch gezien, de tweede is visueel gehandicapt. De politie begint Sandra meer en meer in het vizier te nemen als mogelijke moordenares. Maar wat is haar motief?

Triet doet hier niet aan mooifilmerij. In de eerste plaats wil ze een efficiënt en origineel drama brengen waarbij ze diep graaft in de psyche van een vrouw en een moeder. Wanneer je als toeschouwer meer details krijgt over de valpartij en begint te twijfelen – of juist niet – aan Sandra’s onschuld, verschuift de focus naar de band tussen het koppel. Hoe eerlijk was Sandra? Of was het juist haar man die haar het leven onmogelijk maakte?

Vervolgens wordt het ganse privéleven van de protagonist in de rechtbank blootgelegd. Triet toont hoe Sandra’s minder leuke en/of verborgen kanten worden gereveleerd door openbare aanklagers die hun uiterste best doen om haar zo zwart mogelijk te maken. En de verdachte bevindt zich duidelijk in een niet al te gunstige positie. Zeker wanneer ze de voertaal van de rechtbank niet honderd procent machtig is en niet bepaald sympathiek overkomt.

Al het bovenstaande leidt tot een heel interessante conclusie die voor iedere toeschouwer iets anders zal betekenen. De kans is dan ook groot dat Anatomie d’une chute nog lang door je hoofd zal spoken. Meteen het bewijs hoe sterk de film is.

Een auteur (Sandra Hüller) wordt verdacht van de moord op haar partner. Wat begint als een misdaadfilm evolueert naar een analyse van een relatie en de gaten binnen de rechtspleging. Gouden Palm-winnaar die Scenes of a Marriage mixt met Anatomy of a Murder.

Regie Justine Triet
Cast Sandra Hüller, Swann Arlaud, Antoine Reinartz
Speelduur 2u30