30.03.2022

After Yang: Colin Farrell op filosofische dool in origineel scifidrama (recensie)

De videokunstenaar Kogonada baseerde zijn tweede film op Saying Goodbye to Yang, een filosofisch kortverhaal van Alexander Weinstein. Yang is een huisrobot die al een hele tijd dienstdoet als babysitter van Mika, de geadopteerde Chinese dochter van Jake (Colin Farrell) en Kyra (Jodie Turner-Smith). Wanneer Yang het plots begeeft, probeert Jake hem te laten herstellen. Dat blijkt echter niet zo evident en de familie begint aan een rouwproces.

Kogonada transformeerde het sciencefictiongegeven tot een speurtocht naar de diepere ziel van een robot. Hij onderzoekt daarbij hoe menselijk het ding wel was en hoe echte mensen vergeten dat ze soms een ziel toekennen aan levenloze dingen om de eenvoudige reden dat die een geheugenchip hebben en een leerproces ondergaan.

De scenarist-regisseur schept een specifieke sfeer met zijn rustige en contemplatieve benadering. Zijn creatie van een futuristische wereld is bovendien origineel. Kogonada probeert collega’s die zich toelegden op het sciencefictiongenre niet te kopiëren, maar gaat voor een heel eigen benadering die ver staat van het universum van bijvoorbeeld THX 1138, Blade Runner, The Terminator of Tron.

Vreemd genoeg koestert hij weinig ambitie op verhalend vlak. De opdracht van Jake om Yang te herstellen leidt tot een aantal scènes waarin existentiële vragen worden gesteld, maar begint dramatisch al vrij snel te sputteren.

After Yang had veel meer kunnen zijn dan wat hij nu is. En je voelt dat ook. Neem alleen al de begingeneriek waarin verschillende families bloedserieus en synchroon een dansje uitvoeren op muziek van Sakamoto. Dat moment is origineel, briljant en grappig. De rest van de film ontbeert echter dat soort uitbarstingen van filmische energie. Tenzij filosoferen over thee je in extase brengt natuurlijk.

De videokunstenaar Kogonada brengt het sciencefictionverhaal van een vader (Colin Farrell) die onder impuls van zijn geadopteerde dochter de slecht functionerende huisrobot laat herstellen. Een filosofische versie van de Zweedse serie Real Humans.

Regie Kogonada
Cast Colin Farrell, Jodie Turner-Smith, Justin H. Min
Speelduur 1u36