30.03.2022

Morbius: Saaie Jared Leto in bloedeloze Spider-Man-spin-off (recensie)

De derde film in Sony’s Spider-Man Universe (SSU) – de zesde als je de Spidey-films met Tom Holland meerekent – zal het enthousiasme voor dat universum flink temperen. Morbius biedt geen nieuwigheden en blijkt bovendien monotoon en droog. Typerend voor de film is dat de enige grap zowel voorspelbaar als slecht getimed is.

Morbius is in feite een echte batman: geen schizofrene figuur in een carnavalspak, maar een menselijke vleermuis. Het gaat om een dokter (Jared Leto) die zijn vreselijke bloedziekte tracht te genezen door vleermuizen-DNA en menselijk DNA te mengen. Hij wordt zoals verwacht een bloedzuiger, maar tracht zijn dorst onder controle te houden. Zijn eveneens doodzieke vriend (Matt Smith) beseft echter de enorme mogelijkheden die het vampierbestaan met zich meebrengt.

De Zweedse regisseur Daniel Espinosa, die verdienstelijk werk afleverde met genrefilms als Snabba Cash, Child 44 en Life, mispakt zich flink aan deze horrorfilm. Hij moest het duidelijk stellen met een onafgewerkt script en bleek geen controle te hebben over de slordige CGI-shots. Ook wat de regie betreft, bakt hij er weinig van. Nochtans toonde hij in Life dat hij door knappe camerashots B-materiaal naar een hoger niveau kan tillen .

Het is bovendien teleurstellend dat een enorm getalenteerd acteur als Jared Leto hier enorm saai en zeurderig overkomt omdat hij niets had om mee te werken. De Venom-films waren zeker geen toppers, maar ze namen zich ten minste niet ernstig en zaten vol relativerende humor. Morbius had het potentieel om uit te groeien tot een superheldenversie van Dr. Jekyll and Mr. Hyde of Nosferatu, maar is zo onbeduidend, routineus en weinig verrassend dat je amper aan die klassiekers denkt.

De Zweedse genrefilmer Daniel Espinosa (Life) verfilmde het Marvelverhaal van Morbius, een dokter die zijn bloedziekte tracht te genezen, als de vampierversie van Dr. Jekyll and Mr. Hyde.

Regie Daniel Espinosa
Cast Jared Leto, Matt Smith, Jared Harris