14.04.2015
Suite française
Tijdens het bekijken van dit romantische oorlogsrelaas slaagde ik er maar niet in om Le silence de la mer (1949) van Jean-Pierre Melville uit mijn gedachten te verbannen. Begrijpelijk, want net als die film doet de nieuwste van The Duchess-regisseur Saul Dibb een verhaal uit de doeken van Franse dorpelingen die tijdens de Tweede Wereldoorlog onderdak moeten bieden aan de nazi’s. Een even intelligente en uitdagende film is Suite française niet, maar de verfilming van Irène Némirovsky’s gelijknamige onafgewerkte boekenreeks barst wel van een subtiele sentimentaliteit.
Centraal staat een romance tussen een Duitse officier en een Franse weduwe. Het gevaar om in een zeemzoete premisse te vervallen is dan ook nooit veraf. Matthias Schoenaerts en Michelle Williams voorkomen dat euvel gelukkig door hun personages met menselijkheid en ingetogenheid te benaderen. Onze landgenoot zet op een bedeesde manier een nazi neer die van muziek houdt en worstelt met zijn rol in de oorlog. Williams maakt op haar beurt indruk als een vrouw vervuld met moed, verlangen en wanhoop.
Het acteerspel en de chemie tussen de twee vormen de sterkste kwaliteit van de prent. Als oorlogsdocument heeft het liefdesverhaal namelijk niets toe te voegen aan het canon van WOII-films. Dat het een gruwelijke periode was, dat de nazi’s geen sympathieke rakkers waren en dat onschuldige mensen gebukt gingen onder de horror leerden we al uit ontelbare andere genregenoten. De bijdrage van de nevenverhaaltjes die de film bevat, is daarom gering.
Dibb bewijst zichzelf als een bekwaam regisseur, maar houdt het visueel zeer braaf. Hij vertikt het wel om een volbloed tranentrekker op het witte doek te toveren. Enkel tijdens het slot kan hij niet aan de verleiding weerstaan. Let ook op de puike scène waarin een groep vluchtelingen wordt belaagd door gevechtsvliegtuigen. Je denkt zo terug aan een gelijkaardig moment uit Jeux interdits (1952) van René Clément.
Suite Française is uiteindelijk een mooi voorbeeld van een film waaruit blijkt dat WOII steeds minder tastbaar wordt voor cineasten. De persoonlijke inbreng is ver te zoeken, waardoor je opgezadeld zit met een gedegen historisch liefdesdrama dat nooit onder de huid kruipt.
>>KLAP
Matthias Schoenaerts en Michelle Williams vormen de perfecte tegenpolen in een melodramatische Wereldoorlog II-relaas dat aanvoelt als een verbloemde mix van Brief Encounter en Le silence de la mer. Passie en patriottisme komen onvermijdelijk met elkaar in botsing.
Regie Saul Dibb
Cast Matthias Schoenaerts, Michelle Williams, Margot Robbie
Speelduur 1u47
Vanaf 15 april in de bioscoop