Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

10.05.2024

Hugh Grant reageert onthutst op controversieel Apple-reclamefilmpje

door Vertigo

Een reclamespot voor de nieuwe iPad Pro heeft een online storm ontketend. In het filmpje worden objecten zoals muziekinstrumenten, boeken en een cameratoestel samengeperst tot de nieuwe iPad Pro. Hiermee wil Apple tonen hoe multifunctioneel de iPad is, alleen ziet niet iedereen dit op deze manier.

Voor velen is dit een metafoor voor de techindustrie die er alles aan doet om de menselijke belevenis en cultureel erfgoed te vervangen. “De vernietiging van de menselijke beleving, met dank aan Silicon Valley”, schreef acteur Hugh Grant op X.

“Ik hou van iPads, maar ik weet niet waarom iemand zou denken dat deze advertentie een goed idee was”, deelde regisseur Asif Kapadia op X. “Het is de eerlijkste metafoor van wat techbedrijven met de kunsten doen; ze uitmelken, gebruiken en niet genoeg betalen, om vervolgens alles af te pakken en te beweren alles zelf te hebben gecreëerd.”

Bron: Variety