Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

22.12.2022

Programma Filmfestival Oostende 2023 onthuld

door Vertigo

Het programma van Filmfestival Oostende – van 27 januari t/m 4 februari 2023 – is compleet. Nooit voorheen stond er zoveel talent van eigen bodem geprogrammeerd in alle lagen van het filmfestival. Met meer dan 70 avant-premières op een totaal van 108 films en een recordaantal Vlaamse series heeft FFO een zorgvuldig programma samengesteld voor zijn vijftiende – en eerste volwaardige winter – editie. Master Natali Broods maakte een selectie rond het thema ‘Family Dynamics’, maar in het hele programma komt die relevante rode draad terug. De afsluiter van het festival is de near-fiction reeks ‘Arcadia’, een indrukwekkende samenwerking tussen België en Nederland, in coproductie met Duitsland. Naast een uitgebreid aanbod met talent van eigen bodem, pakt FFO ook uit met nieuw werk van internationale grootmeesters zoals Spielberg en Aronofsky en het grootste aantal Oscarinzendingen ooit. Dat en nog veel meer op het gezelligste filmfestival van het land.

Filmfestival Oostende wordt vijftien jaar en dat wordt gevierd. Negen dagen lang trakteert FFO het publiek op de nieuwste films, tal van exclusieve gala’s en het allerbeste wat de Belgische film- en televisiewereld te bieden heeft. Na twee uitdagende jaren van wroeten, herscheppen en een succesvol maar ingetogen editie in maart 2022, kan FFO in januari eindelijk ten volle een eerste volwaardige wintereditie presenteren.

Talent van eigen bodem

Zoals eerder aangekondigd wordt FFO23 het startschot van het nieuwe jaar voor film van eigen bodem. ‘The Chapel’, de gloednieuwe langspeelfilm van gerenommeerd regisseur Dominique Deruddere, opent het festival. Samen met ‘Aller/Retour’ van Dorothée van den Berghe, ‘Baghdad Messi’ van Sahim Omar Kalifa en ‘LUKA’ van Jessica Woodworth, gaan er maar liefst vier Belgische films feestelijk in première op het festival in aanwezigheid van de voltallige cast en crew. Een tipje van de sluier werd al opgelicht met de aankondiging van ‘Faithfully Yours’, een Nederlandse thriller met een Belgisch randje, de documentaires ‘Argwaan’ over Luc Tuymans – die tijdens FFO voorgesteld wordt door maker Jacques Servaes en Tuymans zelf – en ‘Marieke – Addicted to Life’ over paralympiër Marieke Vervoort waarbij documaakster Pola Rapaport meer uitleg komt geven.

‘Arcadia’ & recordaantal series

Opvallend dit jaar is het recordaantal aan series uit eigen land. Master Natali Broods is te zien in de nieuwe near-fiction reeks ‘Arcadia’ van regisseur Tim Oliehoek en producent Helen Perquy, naar het scenario van Philippe De Schepper. Daarin leeft een deel van de bevolking in het schijnbaar veilige Arcadia, waar een burgerscore wordt toegepast: goed gedrag wordt beloond, slecht gedrag afgestraft. Naast een ongezien decor, treedt ook een indrukwekkende, Belgisch-Nederlandse cast aan met o.a. Lynn Van Royen, Abigail Abraham, Melody Klaver, Ellie de Lange, Monic Hendrickx, Jean Janssens, Gene Bervoets, Wim Opbrouck, Maarten Heijmans, Boris Van Severen en Lukas Bulteel.

‘Arcadia’ is de afsluiter van het grote aanbod aan reeksen: de kleurrijke comedy ‘Zonder afspraak’ van Yahya Terryn over een 40-jarige kapper die besluit om muzikant te worden; ‘De club’ van Toon Slembrouck, met een Vlaams-Nederlandse topcast, een taboedoorbrekend verhaal over drie koppels die een ivf-behandeling beginnen; in ‘De studio’s’ van Sarah Kasmi, jagen zes vrienden hun droom na: de wereld veroveren met hun muziek en hun stem; ‘Liefdestips aan mezelf’ van Charlie Dewulf is geïnspireerd op het young adultboek van Sylvia Van Driessche en éénmalig te ontdekken op het grote scherm tijdens het festival; het tweede seizoen van ‘Hacked‘, onder regie van Laura Van Haecke, is een vervolg op het succesvolle, eerste seizoen dat de Best Short Form Series’ Prize won op CANNESSERIES. ‘War Junkies’ van Jasper Christiaens duikt in de coulissen van de oorlogsjournalistiek en wordt voorgesteld in aanwezigheid van heel wat oorlogsreporters. Na de vertoning gaat Ramkot – de soundtrackmakers van de reeks – in concert: de ultieme combinatie tussen headbangen en dansen met aanstekelijke en herkenbare nummers. Bij alle vertoningen zal de cast en crew aanwezig zijn.

Family Dynamics

Met het thema ‘Family Dynamics’ neemt Master Natali Broods ons heel de week mee in de microkosmos van het gezinsleven. Vervreemdend, treffend herkenbaar én razend relevant. Zelf selecteerde ze tien – reeds aangekondigde – iconische films, maar ook in het volledige programma komt de thematiek meermaals aan bod. Denk maar aan ‘Lullaby’ van Alauda Ruiz de Azúa, haar gevoelige speelfilmdebuut over de gezinsdynamiek die onvermijdelijk verandert als jonge gezinnen een kind verwelkomen. Of ‘A Man’ waarin regisseur Kei Ishikawa focust op Japan dat worstelt met oude gebruiken en nieuwerwetse tijden. In ‘Happiness’ richt regisseur Askar Uzabayev de schijnwerpers op intrafamiliaal geweld en vrouwenhaat. Na de film organiseert Dienst Veiligheid en Stad Oostende een nagesprek met ervaringsdeskundigen en experten over de impact van geweld binnen het gezin voor betrokkenen en voor de samenleving.

Belgische en Nederlandse coproducties

De COOP!-competitie bundelt de beste Belgische en Nederlandse coproducties en wordt beoordeeld door een publieksjury onder leiding van juryvoorzitter Wim Willaert. ‘Aller/Retour’, ‘Bo’ en ‘Mascotte’ werden eerder al bekendgemaakt. Het programma wordt aangevuld met ‘Alma Viva’, het indrukwekkende fictiedebuut van Cristèle Alves Meira én meteen ook de Portugese Oscarinzending; ‘Burning Days’ van notoir Turks regisseur Emin Alper dat tweemaal was genomineerd op het filmfestival van Cannes; ‘La ligne’ van Ursula Meier dat elegant balanceert – en geheel binnen het festivalthema – op de explosieve lijn van familiale spanningen; Marokkaanse Oscarinzending op de shortlist ‘Le bleu du caftan’ van Maryam Touzani met een Belgische delegatie achter de camera. Het fresco van kortverhalen in ‘Summerlight… and Then Comes the Night’ van Elfar Adalsteins maakt de selectie compleet.

Na de filmvoorstelling van ‘Aller/Retour’ zal de Brusselse muziekproducent en filmcomponist Le Motel optreden in het Festivalcafé. Van onherbergzame field recordings tot knallende sounds en van vage clubs tot bij Roméo Elvis als vaste beatmaker.

Hulde aan de aankomende hemelbestormers

De SOON!-competitie bekroont nieuwe filmmakers die met hun eerste of tweede film hoge ogen gooien op prestigieuze internationale festivals. Juryvoorzitter Cecilia Verheyden neemt acht films onder de loep samen met de Young Talents: Taeke Nicolaï, Ellie De Lange, Jean Janssens, Una Kresoen Steffi Mercie. Het Belgisch getinte ‘Woman at Sea’ en de Nederlandse Oscarinzending ‘Narcosis’ prijkten al op de affiche, maar nu is de selectie compleet. Nieuw toegevoegd zijn: het heerlijk komische en surrealistische ‘The Woodcutter Story’ van regisseur Mikko Myllylahti; het rauwe, autobiografische langspeeldebuut van Juraj Lerotić, ‘Safe Place’; ‘Nightsiren’ van Tereza Nvotová die genadeloos inzoomt op een van misogynie, xenofobie en massahysterie doordrongen Slowakije; het intieme ‘Wolf and Dog’ van filmmaakster Cláudia Varejão; een frisse Latijns-Amerikaanse wind met Andrés Ramírez Pulido’s ‘La Jauría’ dat de Critics’ Week Grand Prize won in Cannes en het intrigerende – en met de Golden Seashell op het San Sebastian Film Festival bekroonde – verhaal van vijf straatkinderen in ‘The Kings of the World’, geregisseerd door Laura Mora.

Visuele parels

Tot slot kijken we uit naar de hoofdcompetitie: in de LOOK!-competitie wordt zoals elk jaar een selectie visueel verbluffende films onder de loep genomen. Onder leiding van juryvoorzitter Jaco Van Dormael zullen juryleden Charlotte Vandermeersch, Matteo Simoni, Malin-Sarah Gozin en Ruben Impens de selectie beoordelen met een opvallend groot aandeel aan films uit eigen land. ‘Dalva’, ‘Baghdad Messi’ en ‘LUKA’ werden eerder al aangekondigd. Daar komen nu nog internationale kleppers als ‘The Whale’ van Darren Aronofsky, ‘Godland’ van Hlynur Pálmason, ‘Aftersun’ van Charlotte Wells, ‘Emily’ van Frances O’Connor en ‘Il Colibrì’ van Francesca Archibugi bij. Het aangrijpende drama ‘The Whale’ over een vader die de band met zijn dochter nieuw leven wil inblazen, werd internationaal enthousiast onthaald. Met een fenomenale comeback van acteur Brendan Fraser en onder knappe regie van Darren Aronofsky, mocht ‘The Whale’ op het filmfestival van Venetië maar liefst vier awards in ontvangst nemen. Maar ook het prachtig melancholische ‘Aftersun’ brandt op het netvlies en verzamelt prijzen bij de vleet. Voeg daar nog ‘Godland’ aan toe – in een vintage 3×4 schermformaat vol adembenemende beelden van IJsland – en de LOOK!-selectie puilt over van films die je gewoon op groot scherm moet beleven.

Avant-premières: van Oscarinzendingen tot knappe langspeeldebuten

De line-up van avant-premières vol recent bekroonde werken is klaar om aan het grote publiek voorgesteld te worden. Opvallend zijn de Oscarinzendingen, die ook al deels in de verschillende competities zitten verspreid: ‘Retour à Séoul’ in aanwezigheid van regisseur Davy Chou uit Cambodja dat de shortlist haalde, ‘Beautiful Beings’ van Guðmundur Arnar Gudmundsson uit IJsland, ‘Blanquita’ van Fernando Guzzoni uit Chili en ‘World War III’ van Houman Seyedi uit Iran. Verder zijn er heel wat films die internationaal enthousiast werden onthaald of al heel wat prijzen ontvingen. Denk maar aan ‘The Fabelmans’ van gerenommeerd regisseur Steven Spielberg. Zijn semi-autobiografisch verhaal wordt hoog aangeschreven voor de Oscars en won alvast de Publieksprijs op het filmfestival van Toronto. Ook ‘Women Talking’ van regisseur Sarah Polley werd tweemaal genomineerd voor de Golden Globes. In ‘Till’ plaatst hoofdrolspeelster Danielle Deadwyler de kracht van moederliefde op de voorgrond op een indringende wijze. Er wordt zelfs gefluisterd dat ze kans maakt op een Oscar.

Naast gevestigde waarden zijn er ook heel wat regiedebuten te ontdekken. Mary Nighy, bijvoorbeeld, brengt met ‘Alice, Darling’ treffend de impact van emotioneel misbruik in beeld, met een briljante acteerprestatie van Anna Kendrick (‘Pitch Perfect’). Het speelfilmdebuut ‘El Houb – The Love’ van Shariff Nasr is een ontroerend pleidooi voor meer dialoog over gevoelige thema’s in de Marokkaanse gemeenschap. En Elegance Bratton bevindt zich met zijn debuut ‘The Inspection’ op de flinterdunne grens tussen seksuele aantrekking en machisme. Ook Belgisch filmmaakster Eve Duchemin presenteert haar eerste langspeelfilm ‘Temps mort’ op Filmfestival Oostende in aanwezigheid van hoofdrolspeler Karim Leklou.

Andere opmerkelijke titels zijn ‘La ragazza del futuro’ van Marta Savina over een vrouw die strijd voor zelfbeschikking. ‘Rose’, een feelgood drama van Niels Arden Oplev die samen met hoofdrolspeelster Sofie Gråbøl (‘The Killing’) de film komt voorstellen. De waarschuwing in ‘No Bears’ van Iraanse regisseur Jafar Panahi is urgenter dan ooit. Hij werd niet veel later effectief opgesloten door het regime. Tijdens het festival zal hoofdactrice Mina Kavani dus noodgedwongen de film alleen aan het publiek voorstellen.

Ode aan Caroline Pauwels en Arno Hintjens

De lustrumeditie draagt FFO ook op aan twee mensen die ons dit jaar spijtig genoeg hebben verlaten, maar die ons zo veel hebben bijgebracht. Caroline Pauwels, immer goedlachs en inspirerend, was jarenlang begeesterd bestuurder bij de organisatie van het filmfestival. Om haar te eren kiezen vijf mensen die haar nauw aan het hart liggen elk een film die bij haar past. Van haar humor, tot haar streven naar harmonie, haar nieuwsgierigheid, haar familieband en haar lef om kwetsbaarheid te tonen, al deze eigenschappen worden met een film in de verf gezet.

En Arno, notre plus beau, die gerust één van de medestichters mag genoemd worden van dit festival. Hij kwam mee met het idee op de proppen en zorgde eigenhandig voor het startschot in 2007. Dat zijn vrienden Dominique Deruddere, Jaco Van Dormael en Marc Didden nadrukkelijk aanwezig zijn op dit festival is geen toeval.

FFO verwarmt de hele binnenstad: van rode loper tot lokale cafeetjes

De Koningin der Badsteden verandert in een groot filmfeest. Iedere avond om 19.00 uur stipt, rollen we de rode loper uit in Kinepolis Oostende en ontvangen we ongezien veel (inter)nationaal talent. Ook op de zeedijk is iedereen welkom om het indrukwekkend filmtalent te bekronen met een sterlegging. Zo worden Natali Broods, Dominique Deruddere, Thekla Reuten, François Beukelaers en Geraldine Chaplin vereeuwigd met een ster.

Drink en eet iets in ons gezellig festivalcafé dat sinds dit jaar terug naast de rode loper zal staan. Of bezoek onze nieuwe festivallocatie, De Grote Post, waar tal van filmvertoningen en industrie-events worden georganiseerd. Heb je meer zin om het hartje van de stad te vertoeven? In Lafayette en Sous-Sol krijgen legendarische afterparty’s net dat tikkeltje extra glans of neem deel aan de (film)quiz in de Zeegeuzen en pak uit met je knappe kop.

De Ladies Night is het ideale moment om je echtgenoot, lief of kinderen in te ruilen voor een avondje plezier met vrienden of vriendinnen. Sandra Bekkari en Master Natali Broods nodigen je van harte uit voor de filmvoorstelling van ‘Emily’ met verrassende goodies en leuke winacties.

Maar ook voor de (aller)kleinsten is er heel wat te beleven. Op zondag nodigen we de kinderen en hun familie uit op de rode loper. Dan wordt Kinepolis Oostende omgetoverd tot een kinderparadijs met films, kleurplaten, spelletjes en lekkers. Kortom: een unieke festivalervaring voor de jongste filmfans!

Geen twijfel mogelijk, het zal de moeite lonen om de festivalsfeer te komen opsnuiven.

Festivalpas & vrienden van FFO

Echte filmliefhebbers kunnen aan een zeer democratisch tarief een festivalpas kopen. Tot 16 januari is er een vroegboekactie en kan je voor 39 euro de pas kopen. Vanaf 16 januari zal de prijs voor een festivalpas 49 euro bedragen. Jongeren onder de 26 jaar betalen 29 euro.

Heb je een groot hart voor film, wil je FFO steunen en het festival ten volle beleven? Vrienden van FFO zetten hun schouders onder het festival en genieten van exclusieve voordelen. Door de vriendenbijdrage kan het festival jaarlijks een vernieuwend en divers programma brengen, waarbij we jong en gevestigd talent een duwtje in de rug geven.

De Ensors 2023

Op zaterdag 4 februari 2023 vieren we voor de dertiende keer het talent uit de Vlaamse audiovisuele sector tijdens het Gala van De Ensors in Kursaal Oostende. De beste audiovisuele fictie, documentaire en animatie worden tijdens die avond bekroond met een Ensor. De komende editie is het orgelpunt van een sterk Vlaams productiejaar gehost door Kawtar Ehlaloush en Erhan Demirci.

Van 24 november tot en met vandaag (22 december) konden de actieve film- en televisieprofessionals van de Ensor Academie hun stem uitbrengen tijdens de eerste stemronde. Zo’n 13 films, 23 fictie-series, 2 animatie producties, 18 kortfilms en 26 documentaires (docufilms en -series) zijn op dit moment in de running, dat brengt ons op een totaal van zo’n 82 producties. Op 4 januari 2023zal vzw De Ensors bekendmaken welke vijf namen in elk van de 22 verschillende categorieën uit de bus zijn gekomen. De Ensor Academie telt ondertussen al meer dan 1.600 leden. Zij beginnen vanaf 4 januari aan de tweede stemronde. Die loopt tot en met 17 januari en zal bepalen welke nominaties verzilverd worden met een Ensor.

Elk jaar worden een groot aantal documentaireproducties opgegeven die mogelijks in aanmerking komen voor het ontvangen van een Ensor. Vanwege het al te volumineuze aanbod, kwamen de documentairefilms en documentaireseries dit jaar niet op de longlist terecht, maar werd een eerste selectie gemaakt door een jury bestaande uit vijf leden, waarbij telkens één lid werd afgevaardigd uit één van de beroepsverenigingen. In de eerste selectieronde bepaalt de jury welke vijf films doorstoten naar de shortlist. Daarnaast komt de focus komt te liggen op auteursdocumentaire, een documentaire vertrekkend vanuit de persoonlijke interpretatie, kritiek of visie van de documentaire filmmaker die een eigen kijk biedt op fenomenen, gebeurtenissen of personages in de maatschappij.

Na het grote succes van vorig jaar, vindt opzondag 29 januari opnieuw het Debat van De Ensors plaats in De Grote Post. De genomineerde films vormen de basis voor het Debat van De Ensors: ‘Wat zegt die selectie over ons audiovisuele landschap?’. Dit jaar ligt de focus op ‘publiek & distributie’, de manier waarop Vlaamse audiovisuele producties al of niet succesrijk tot bij het publiek raken. Het gaat over elk scherm (tv, bioscoop, kleinere digitale schermen) en elk genre (fictie, docu, animatie).

Over onder meer deze vragen brengen directeur-intendant VAF Koen Van Bockstal, CEO Streamz Bart De Groote, netmanager Eén en Canvas Lotte Vermeir, producent Eyeworks Peter Bouckaert en journaliste Valerie Droeven (De Standaard) hun visie. Lieven Van Gils (VRT) zal het gesprek modereren