30.11.2021
Madres paralelas: Pedro Almodovar linkt moederschap en Franco in geniaal melodrama (recensie)
Na de ronduit vreselijke sekskomedie I’m So Excited! en het semi-autobiografische Dolor y gloria keert Pedro Almodovar terug naar zijn cinematografische studie van moeders en identiteit. Madres paralelas is meteen zijn beste film sinds La piel que habito.
Fotografe van middelbare leeftijd Janis (Penélope Cruz) raakt zwanger van een gehuwde archeoloog die ze recent heeft leren kennen. In de materniteit ontmoet ze de jonge en onzekere Ana (Milena Smit) die gedomineerd wordt door haar artistieke moeder. Beide vrouwen bevallen rond dezelfde tijd, om vervolgens de draad van hun levens verder op te nemen. Dan heeft er een drama plaats en ontdekt Janis iets dat haar leven helemaal overhoop zou kunnen gooien. Maar ze besluit om te zwijgen.
Het verhaal van Janis en Ana wordt verteld als een typisch Almodovar-melodrama: een meer ingehouden versie van Douglas Sirks verdoken smartlappen. De meester bouwt er meerdere lagen in, waardoor het soapgehalte flink wordt overstegen. Janis is immers betrokken bij een project om slachtoffers van de burgeroorlog, zoals haar overgrootvader, op te graven. Het verband wordt duidelijker wanneer Janis in een crisis belandt. Zij vertegenwoordigt immers de veertigers die vlak na de dood van Franco geboren zijn. Het is een generatie die zich wel wil uitspreken over de misdaden van zijn regime, maar geleerd heeft te zwijgen over de trauma’s van het verleden. Ana vertegenwoordigt dan weer de jongeren die weinig besef hebben van de impact van Franco op de Spaanse psyche, maar er via hun ouders toch sterk door beïnvloed zijn.
Madres paralelas gaat dus meer over die botsing tussen moeders van verschillende generaties en hoe Spanjaarden moeten omgaan met het verleden om verder te kunnen dan over een clichésituatie die af en toe passeert in een soap. Voor Almodovar is het genre van het melodrama slechts een vehikel om de gevoelens van jongeren en ouderen in hedendaags Spanje over te brengen bij een breed publiek. Die aanpak heeft een zwartkomisch, subversief kantje, want je moet al geniaal of provocatief ingesteld zijn om een brug te slaan tussen het moederschap en Franco.
Een van de hoogtepunten van wat uiteindelijk toch een sterk filmjaar is geworden.
>>Klap
De Spaanse meester Pedro Almodovar analyseert de gespleten Spaanse identiteit in dit melodrama over twee vrouwen die min of meer op hetzelfde moment bevallen. In het verlengde van Todo sobre mi madre en Julieta.
Regie Pedro Almodovar
Cast Penelope Cruz, Aitana Sánchez-Gijón de Angelis, Milena Smit
Speelduur 2u03
Vanaf 1 december in de bioscoop