15.08.2018
Recensie Under the Silver Lake
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ondanks zijn misschien ietwat uitgesponnen speelduur is Under the Silver Lake een meesterwerk. It Follows-regisseur David Robert Mitchell keert na het horrorgenre nu de neo-noir binnenstebuiten en verwerkt diepzinnige dingen over onze op hol geslagen popcultuur en toxische mannelijkheid in een labyrintisch verhaal vol mysterieuze codes en clues.
Andrew Garfield schittert als Sam, een slungel die in Hollywood vage zaken in de filmwereld ambieert, maar vooral uitmunt in zijn huisbaas ontwijken, zijn penis achternalopen en tienerhobby’s uitoefenen. Na een droomachtige nacht met een bevallige buurvrouw (Riley Keough) begint hij aan een nachtmerrieachtige zoektocht doorheen Los Angeles op zoek naar het in rook opgegane schepsel.
Mitchell volgt alle regels van het genre, waardoor Chinatown en Inherent Vice nooit veraf zijn. Tegelijk balanceert hij op het slappe koord tussen ridicuul en raak, zodat je bij momenten aan de Lynch-klassieker Mulholland Drive en de Coens-topper The Big Lebowski moet denken. Last but not least: net zoals Tarantino beschikt Mitchell over het talent om al die gekende elementen compleet origineel te doen lijken.
Of hoe je met een omineuze score, een stervende eekhoorn en een Melrose Place-achtige setting een knaller van een moderne queeste kan beginnen.
>>Klap
It Follows-regisseur David Robert Mitchell zet na het horrorgenre de neo-noir op zijn kop en koppelt elementen uit soortgenoten als Chinatown en Inherent Vice aan het raak-ridicule van Mulholland Drive en The Big Lebowski. En dat allemaal in een hoogst origineel jasje.
Regie David Robert Mitchell
Cast Andrew Garfield, Riley Keough, Topher Grace
Speelduur 2u19
Vanaf 15 augustus in de bioscoop