26.02.2018
Moet het bioscooppubliek in de spiegel kijken na de Annihilation-flop?
De beslissing van Paramount om Annihilation enkel in Noord-Amerika en China een bioscooprelease te geven, stuitte op veel kritiek. De studio lijkt echter gelijk te krijgen nu de film van Alex Garland slechts 11 miljoen dollar opbracht tijdens zijn openingsweekend in de VS. Blijkbaar klopt het dat er geen groot publiek is voor auteursfilms als deze en had de studio alle redenen om eieren voor zijn geld te kiezen.
Annihilation is immers niet de eerste auteursfilm van Paramount die teleurstelt aan de box-office. Eerder konden ook mother! en Downsizing hun filmbudget niet terugverdienen in de VS. Ondanks enkele grote namen in de cast haalden de films wereldwijd slechts 45 en 53 miljoen dollar op. Bovendien stelde Paramount vast dat ook Blade Runner 2049 teleurstelde bij concurrent Warner Bros.
Paramount maakte financieel gezien dan ook een logische keuze. Er was immers geen reden om aan te nemen dat Natalie Portman en Annihilation deze tendens zouden kunnen stoppen. De vraag rijst dan ook of grote Hollywoodstudio’s nog plaats hebben voor auteursfilms.
Kleinere studio’s kunnen die leegte misschien wel opvullen, maar hebben hun budgettaire beperkingen. Zo moest Guillermo del Toro het budget vanĀ The Shape of Water onder de 20 miljoen dollar houden. Ter vergelijking: Alex Garland had twee keer zoveel om Annihilation te maken.
Het lijkt er dus op dat het bioscooppubliek zal moeten beslissen: ofwel gaan ze massaal naar films als Annihilation kijken, ofwel verzoenen ze zich ermee dat dit soort films enkel met kleinere budgetten gemaakt worden. Tenslotte kan de productie van “intelligente” titels ook toevertrouwd worden aan streamingdiensten zoals Netflix, maar dan zullen deze niet langer op het grote scherm te zien zijn.
Bron: IndieWire