Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

12.06.2018

20th Century Fox-CEO waarschuwt voor superheldenmoeheid

door Vertigo

2018 is tot nu toe een topjaar voor superheldenfilms. Avengers: Infinity WarBlack Panther en Deadpool 2 zijn  namelijk op wereldvlak de voorlopig drie best verkopende films van het jaar. Van zogeheten “superheldenmoeheid” lijkt er dus momenteel nog geen sprake, maar toch is het volgens 20th Century Fox-CEO Stacey Snider opletten geblazen.

“Studios moeten meer zin krijgen in grote blockbusters die niet noodzakelijk gebaseerd zijn op bestaande merken,” zei Snider. “Voor The Greatest Showman konden wij enkel rekenen op de geweldige muziek en Hugh Jackman. Ook The Martian was geen garantie, aangezien hij gebaseerd was op een boek dat aanvankelijk in eigen beheer werd uitgegeven en geen bestseller was.”

“Films kunnen niet enkel berusten op superhelden,” zei ze nog. “We moeten proberen om mensen te bereiken die meer dan enkel The Avengers willen zien of we gaan op de duur enkel nog zaken doen in het weekend.”

Fox’ eigen Deadpool 2 is een van de lucratiefste films van het jaar, maar niet hun enige focus. “Studio’s die denken dat meer van hetzelfde altijd zal opbrengen zijn gek,” zei Snider. “Wij willen X-Men– en Deadpool-films blijven maken, maar tegelijkertijd behaalden we mooie successen met Murder on the Orient Express en The Greatest Showman.”

“Voor die films hielden we rekening met het globale publiek, maar niet op een manier waardoor in het verleden alle films op elkaar begonnen te lijken. Het probleem begint als één pientere consument zegt dat hij een nieuwe film al eens gezien heeft.”

Snider waarschuwde ook voor de toenemende invloed van sociale media. “Dat is een realiteit waar we de laatste jaren mee hebben moeten leven. Volgens mij is het een resultaat van consumenten die meer op de hoogte zijn van de kwaliteit van de films en meer keuze hebben, waardoor ze beslissen om wel of niet te gaan kijken gebaseerd op mond-tot-mond-reclame en aanbevelingen.”

Bron: The Playlist