04.03.2015
Wild
Dat ik niet bepaald wild liep van dit Reese Witherspoon-vehikel, is een understatement om niet alleen u, maar ook ik, jij, hij en zij tegen te zeggen. Kijk, ik heb niks tegen een onbeschaamde Oscargooi. Regisseur van dienst Jean-Marc-Vallée bewees met zijn vorige film, Dallas Buyers Club, dat hij dit soort daden in best acceptabele banen kan leiden. Bovendien heb ik altijd al een boontje gehad voor Witherspoon – en dan heb ik het in tegenstelling tot de macho-verwachtingen over haar acteerkwaliteiten.
Het is voornamelijk het genre dat me niet ligt. Het ‘zichzelf vinden in de wildernis’-drama is een filmsoort die in cast en crew vaak het slechtste lijkt boven te halen. Neem nu mannelijkere variant Into the Wild. Plots veranderde de toch niet bepaald ongetalenteerde cineast Sean Penn – The Indian Runner, The Crossing Guard en The Pledge blijven pareltjes – in een soort van miserabele videoclipfilmer die de ene makke montagetruc na de andere toepaste. En toenmalige ster in wording Emile Hirsch implodeerde ter plekke.
Ik moet toegeven dat Wild net iets beter is dan de bovengenoemde braakbal. Vallée tovert opnieuw een aangename indiefeel op het witte doek dankzij een mooie mix van hand gehouden camerawerk en nouvelle vague-achtige montage-ingrepen. En Witherspoons vertolking van een vrouw die een absoluut emotioneel dieptepunt heeft bereikt, is verre van slecht – ergens valt het te begrijpen dat zij de Oscarfavoriet was voordat Julianne Moore met Still Alice een duizelingwekkende voorsprong nam.
Dé onoverkomelijke hindernis op dit filmparcours is de opeenstapeling van clichés. Vooreerst zijn er de verplichte ouderissues – voormalige Lynch-muze Laura Dern speelt de getormenteerde moeder van dienst. Daarnaast wordt er zoals gewoonlijk naar hartenlust gezapt tussen heden en verleden – en inderdaad, het was vroeger allesbehalve beter. Bovendien passeert ook tijdens deze trek door de woestenij een intelligente bink de revue – in Tracks werd die gespeeld door Girls-kop Adam Driver, ditmaal is het de beurt aan Game of Thrones-gezicht Michiel Huisman. En ook het (net niet) dodelijke keerpunt kan natuurlijk niet ontbreken.
Ik begrijp maar al te goed dat genres hun populariteit grotendeels te danken hebben aan verwachtingspatronen. Horrorfilms of komedies vergeef ik zelfs vaak hun ingebouwde voorspelbaarheid. Maar de terugkerende kenmerken van een wildernisprent à la Wild doen me vooral “FIRST WORLD PROBLEMS!” richting witte doek brullen. Hoog tijd voor een genregenoot die oprecht afwijkt van het geijkte pad.
>>KLAP
De Canadese cineast Jean-Marc Vallée herhaalt de trucjes waarmee hij Dallas Buyers Club tot Oscarmagneet omtoverde. Na Matthew McConaughey krijgt nu Reese Witherspoon een arthouse-makeover in deze vrouwelijke variant op Into the Wild.
Regie Jean-Marc Vallée
Cast Reese Witherspoon, Laura Dern, Gaby Hoffmann
Speelduur 1u55
Vanaf 4 maart in de bioscoop