09.05.2022

When Hitller Stole Pink Rabbit: De nazigruwel door en voor kinderogen (recensie)

Kinderen confronteren met de donkerste periode uit onze recente geschiedenis is geen gemakkelijke taak. De Duitse schrijfster van joodse origine Judith Kerr slaagde daar wonderwel in met haar internationaal succesvolle Out of the Hitler Time-trilogie. In die semi-autobiografische romans wilde ze haar kinderen vertellen wat ze voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog had meegemaakt. Het eerste boek When Hitler Stole Pink Rabbit, dat de periode voor WO II behandelt, werd al vrij snel verfilmd voor televisie. Caroline Link, vooral bekend van het Oscarwinnende Nowhere in Africa, vond het anno nu de hoogste tijd voor een bioscoopfilm.

In de film heet Kerrs familie Kemper en moeten ze vlak voor de verkiezingen in 1933 op de vlucht omdat de vader als kritische journalist-schrijver op de zwarte lijst van de nazi’s komt te staan. Hij vlucht eerst naar Praag, maar later vervoegen zijn vrouw en twee kinderen, de negenjarige Anna – protagonist van het verhaal en alter ego van de schrijfster – en haar oudere broer Max, hem in Zürich. Anna hoopt dat ze ooit kan terugkeren naar haar thuis in Berlijn omdat ze haar roze konijn moest achterlaten. Die hoop moet ze echter laten varen.

Link heeft het boek vertaald naar een heel verzorgde en zeer academische film om een zo breed mogelijk familiepubliek te bereiken. Ze deed ook haar best om de duistere kanten van het verhaal zo veel mogelijk te camoufleren of ten minste onder te dompelen onder een felle belichting. Op die manier doet de vlucht van de familie aan een vrolijk uitstapje doet denken. Was dat echt de bedoeling?

De regisseur lijkt echt bang om haar publiek ook maar een beetje te confronteren met de gruwel. Uiteraard wordt het verhaal bekeken vanuit onschuldige kinderogen, maar de regie is op dat vlak weinig uitgesproken. Kinderen kunnen veel meer aan dan volwassenen denken. When Hitler Stole Pink Rabbit is dan ook iets te braaf om kinderen boven de tien aan te spreken, laat staan hun begeleidende ouders. Jojo Rabbit van Taika Waititi slaagde er beter in om jonge tieners bewust te maken van de nazihorror.

De Duitse cineast Caroline Link verfilmde de succesvolle, semi-autobiografische roman van Judith Kerr over de vlucht van haar familie uit Berlijn in 1933 als een verzorgde en academische familiefilm. Jojo Rabbit voor een heel jong publiek.

Regie Caroline Link
Cast Carla Juri, Oliver Masucci, Justus von Dohnányi
Speelduur 1u59