Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

26.04.2022

Wheel of Fortune and Fantasy: Voortreffelijke voorstudie van Drive My Car (recensie)

door Chris Craps

Met zijn Murakami-verfilming Drive My Car werd de Japanse regisseur Ryusuke Hamaguchi plotsklaps een internationaal geprezen topregisseur. Dat hij het ver ging schoppen, kon je al voorspellen na het bekijken van zijn vorige relatiedrama Wheel of Fortune and Fantasy, die op de Berlinale van 2021 de Zilveren Beer won. De film bereikt echter nu pas de Belgische zalen, in de slipstream van het voorgenoemde meesterwerk.

Hamaguchi bedacht voor Wheel of Fortune and Fantasy drie kortverhalen die op inhoudelijk vlak slechts met elkaar verbonden zijn doordat toevalligheden de levens van de protagonisten overhoophalen. In het eerste verhaal vertelt een fotoshootmedewerkster aan een model dat ze misschien wel de man van haar leven heeft ontmoet. Er is echter iets wat ze niet weet. De tweede episode voelt aan als een wraakverhaal: een gefrustreerde student zet zijn minnares aan om zijn professor in diskrediet te brengen. In de derde historie ontmoet een veertigjarige vrouw een klasgenote die ze jaren geleden uit het oog verloor. Er wacht haar echter een grote verrassing.

Al de ingrediënten die Drive My Car onvergetelijk maakten, vind je ook terug in Wheel of Fortune and Fantasy: een originele narratief, boeiende personages, lange dialoogscènes en een diepgravende analyse van wat de personages stuwt. De verwantschap met Drive My Car is zo opvallend dat je je a posteriori bewust wordt van het feit dat die instantklassieker eigenlijk veel meer Hamaguchi is dan Murakami. Zijn zeer specifieke stijl bevestigt de cineast als een van dé grote auteurs van de Aziatische cinema.

In een anthologiefilm gebeurt het vaak dat het ene verhaal sterker is dan het andere, maar in Wheel of Fortune and Fantasy zijn de drie episodes even sterk, met de tweede als de meest verrassende en de derde als de meest ontroerende. Het vele geklets vormt trouwens absoluut geen hindernis. Hamaguchi weet het genre van de praatfilm glansrijk te overstijgen omdat hij zoveel investeert in het scheppen van personages van vlees en bloed.

Liefhebbers van echte auteurscinema weten waar naartoe.

>>Klap 

De Japanse Oscarwinnaar Ryusuki Hamaguchi brengt in dit relatieportret drie verhalen waarin toevalligheden de levens van de protagonisten op losse schroeven zetten. Lijkt bijna een voorstudie van Drive My Car.

Regie Ryusuke Hamaguchi
Cast Kotone Furukawa, Katsuki Mori, Fusako Urabe
Speelduur 2u01
Vanaf 27 april in de bioscoop