07.03.2023

What’s Love Got to Do with It?: Gearrangeerd huwelijk leidt tot unieke romcom (recensie)

Zoe (Lily James) wil een baanbrekende videoreportage maken over het nakende huwelijk van haar buurjongen en jeugdvriend Kazam (Shazad Latif), een moslim die uit respect voor zijn ouders aanvaard heeft dat ze een totaal onbekende bruid uit Pakistan laten overkomen. Voor Zoe is het idee van een gearrangeerd huwelijk niet te begrijpen. Zij gelooft immers in de liefde en is – al lijkt ze dat niet toe te geven – al jaren smoorverliefd op Kazam.

What’s Love Got to Do With It? situeert zich helemaal in de traditie van de Richard Curtis-romantische komedies Four Weddings and a Funeral en Notting Hill. Hij was bij deze film echter niet betrokken, wat verklaart waarom de film nooit oversentimenteel en karikaturaal wordt. Drijvende kracht is hier Shekhar Kapur, de Indisch-Britse regisseur van historische films zoals Elizabeth en The Four Feathers. Hij weet de verzorgdheid van die megaproducties mooi over te brengen naar wat in principe een kleine komedie is.

Kapur maakt zijn komedie enorm interessant door de innerlijke conflicten ten top te drijven. Je weet vanaf de eerste minuten dat Zoe ooit haar liefde voor Kazam zal moeten uiten. De regisseur gaat zo ver hij kan, wat ongebruikelijk is in dit soort brave romcoms. Bovendien heeft hij interessante dingen te vertellen over gearrangeerde huwelijken: hij staat er niet direct negatief tegenover en weigert een kant te kiezen in het debat errond.

Jammer genoeg maakt het scenario in de laatste twintig minuten een bocht richting zoetelijk sprookje. Kapur had op zijn minst kunnen proberen om een bevredigend einde te koppelen aan de rest van het verhaal. Een beetje een gemiste kans, dus.

Shekhar Kapur, de regisseur van het historisch epos Elizabeth, maakt een comeback met een romantische komedie over een vrouw (Lilly James) die een reportage maakt over het gearrangeerd huwelijk van haar jeugdvriend. Voor de fans van Four Weddings and a Funeral en Notting Hill.

Regie Shekhar Kapur
Cast Lily James, Shazad Latif, Emma Thompson
Speelduur 1u48