13.11.2018
Wes Anderson-expo stootte op hilarisch onbegrip van museum-conservators
In het Kunsthistorisches Museum van Wenen loopt momenteel een door Wes Anderson en zijn vrouw Juman Malouf gecureerde tentoonstelling met de naam Spitzmaus Mummy in a Coffin and Other Treasures.
De titel verwijst naar een tombe uit de de vierde eeuw voor Christus ter grootte van een schoendoos waarin een spitsmuis begraven ligt. Jasper Sharp, een adjunct-conservator van het museum, beschreef ze als “een mollige ballerina die niet zo goed kan dansen, maar voor één keer de zwitte zwaan speelt”.
Anderson en Malouf hadden namelijk een voorkeur voor de obscure stukken van de collectie. “Hun favoriete deel van het museum waren de objecten die op de 42e plank van de derde verdieping van een bergruimte lagen,” zei Sharp. “Die worden normaal niet getoond.”
Alle stukken werden per kleur in ruimtes ingedeeld waardoor Anderson het museum om lijsten van alle groene en gele objecten vroeg. “Onze databank bevat geen dergelijke categorieën,” zei een senior-conservator.
In één ruimte hangen drie grote portretten van een gezin met haargroei over hun hele lichaam en een andere bevat 22 borstbeelden, gerangschikt volgens grootte. In nog een andere, voorbehouden voor “doosachtige voorwerpen”, staat enkel een koffer voor de oorlogskledij van een Koreaanse prins.
“Eén van de oudste conservatoren had aanvankelijk moeite met het leggen van enkele, volgens ons voor de hand liggende verbanden,” zei Anderson tijdens zijn openingsspeech. “Zelfs toen we ze toelichtten, stelde hij hun conservatorische waarde in vraag.”
Bron: The Playlist