Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

09.01.2020

Warner Bros. gaat slaagkansen projecten inschatten met artificiële intelligentie

door Vertigo

Na productiehuizen als Ingenious Media (Avatar), Productivity Media (The Little Hours) en STX Entertainment (Hustlers) gaat ook Warner Bros. in zee met Cinelytic, een bedrijf dat met behulp van artificiële intelligentie de slaagkansen van een project kan inschatten.

Zo wordt onderzocht hoe populair een ster is in een bepaalde regio en wordt voorspeld hoeveel geld een film zal opbrengen in de bioscoop en via andere kanalen. Vooral op filmfestivals zou Cinelytic een handig hulpmiddel zijn, omdat studio’s er vaak betrokken raken bij opbodoorlogen en impulsieve beslissingen nemen.

“Het systeem kan in enkele seconden berekenen wat een project waard is, terwijl een mens daar dagen over doet,” zegt Cinelytic-oprichter Tobias Queisser. “Artificiële intelligentie klinkt eng, maar kan geen creatieve beslissingen nemen. Het kan cijfers en data analyseren en patronen tonen die voor het menselijk oog onzichtbaar zijn. Voor creatieve beslissingen heb je nog steeds ervaring en instinct nodig.”

“We maken elke dag moeilijke beslissingen die een invloed hebben op de manier waarop we films produceren en overal ter wereld uitbrengen,” zegt Tonis Kiis, de Senior Vice President van Warner Bros.’ distributieafdeling. “Hoe preciezer onze gegevens zijn, hoe beter we op ons publiek zullen kunnen inspelen.”

Bron: THR

Lees meer over: