Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

07.03.2019

Waarom Green Book een verrassende box-officehit is in China

door Vertigo

Green Book is tot ieders verrassing een box-officehit geworden in China. De winnaar van de Oscar voor Beste Film bracht tijdens zijn Chinese openingsweekend 17,2 miljoen dollar op, goed voor de derde plek na How to Train Your Dragon: The Hidden World (33 miljoen dollar) en Alita: Battle Angel (24 miljoen dollar).

De maandag erna steeg hij zelfs naar de eerste plaats en tot nu toe bracht hij al 25 miljoen dollar op. Een mogelijke verklaring volgens analisten is de Chinese releasedatum. Green Book debuteerde namelijk slechts drie dagen na de Oscaruitreiking en in China wordt veel belang gehecht aan de Academy Awards en filmprijzen in het algemeen.

Bovendien is de film een coproductie van Alibaba Pictures, net als de internetwinkel AliExpress een onderdeel van de Chinese Alibaba Group. Oprichter Jack Ma organiseerde screenings van Green Book voor Chinese beroemdheden en beweerde hem zelf al drie keer gezien te hebben omdat hij er een hoopvol gevoel aan overgehouden had.

“Alibaba Pictures is een relatieve nieuwkomer in Hollywood,” zei studiohoofd Zhang Wei, “maar we hebben bewezen dat we kwalitatieve projecten kiezen.”

Ook de overheidszender Xinhua sprong op de kar en zei: “De 91e Academy Awards kunnen gezien worden als het vertrekpunt van een periode waarin de Chinese invloed op de internationale filmsector toeneemt.”

Het succes van Green Book kan ook te wijten zijn aan het steeds diversere bioscoopaanbod in China. Ook titels als La La Land (35 miljoen dollar) en Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (10,3 miljoen dollar) scoorden er, net als het Japanse drama Shoplifters. De Gouden Palm-winnaar haalde 14,2 miljoen dollar binnen, uitzonderlijk veel voor een arthousefilm.

Tenslotte zou ook de luchtige toon van Green Book de oorzaak van de box-office-overrompeling kunnen zijn. In de VS wordt kritiek geuit op de film omdat hij rassenproblematiek op een simplistische manier zou aanpakken, maar het Chinese publiek zou het zware onderwerp beter verteren door de roadtrip- en komische elementen.

Binnenkort komt ook Alfonso Cuaróns Roma in de Chinese bioscopen. Aangezien Netflix niet voor de distributie instaat, zullen er box-officecijfers beschikbaar zijn om uit te wijzen of er echt van een trend in China kan gesproken worden.

Bron: The Playlist, THR